Każdy z nas posiada swoją własną markę, która odgrywa szczególną rolę w nawiązywaniu relacji międzyludzkich zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Silna marka osobista rekrutera może mieć znaczny wpływ nie tylko na sukces indywidualny, lecz także na sukces firmy, którą dana osoba reprezentuje. Coraz bardziej popularne staje się pojęcie personal brandingu, które można określić jako świadome budowanie swojego wizerunku w oczach innych. Rekruterzy są pierwszym punktem kontaktu pomiędzy firmą a potencjalnym kandydatem, dlatego tak istotne jest, aby wzbudzali w odbiorcy zaufanie oraz chęć dalszej rozmowy.
Media społecznościowe jako platforma kreowania własnej marki
Rekruterzy mają możliwość kontaktowania się z potencjalnymi kandydatami poprzez wiele kanałów. Nieodłącznym narzędziem, z którego korzystają są profesjonalne social media. Jest ich wiele, natomiast nadal prym wiedzie serwis społecznościowy LinkedIn. Nie służy on jednak jedynie do skutecznego pozyskiwania pracowników. Jest on również wizytówką rekrutera, która może zachęcić lub zniechęcić kandydata do dalszej rozmowy. Wysokiej klasy specjaliści mogą liczyć na wiele ofert pracy z różnych źródeł, dlatego tak istotne jest, aby skutecznie wyróżnić się w sieci. Jest wiele sposobów na to, aby zaistnieć w świecie mediów społecznościowych. Skupiają one bowiem grupy osób, które łączy branża lub wykonywany zawód. Elementem budowania pozytywnego wizerunku może być dzielenie się swoją wiedzą, spostrzeżeniami oraz aktywny udział w grupach zrzeszających potencjalnych kandydatów. Warto udzielać się w dyskusjach, komentować zamieszczane przez inne osoby treści oraz udostępniać materiały, które mogą być interesujące dla naszych odbiorców. Są jednak zasady, których należy bezwzględnie przestrzegać. Publikowane przez nas treści powinny być zgodne zarówno z etykietą biznesu oraz tzw. netykietą, jak również opierać się na poszanowaniu opinii innych osób.
O jakie elementy warto zadbać?
Zdjęcie
Zdjęcie profilowe jest istotnym elementem kształtowania wizerunku w sieci. Fotografia powinna być dobrej jakości oraz pozostawać w biznesowym tonie, natomiast nie powinna przedstawiać chłodnej, zdystansowanej osoby, która nie zachęca do współpracy.
Bio
Pierwsze kilka sekund może wpłynąć na to, jak odebrana zostanie twoja osoba, dlatego warto w kilku zdaniach opisać siebie oraz obszar działania, w którym się specjalizujesz. Może to skłonić do kontaktu zarówno kandydata, który myśli aktualnie o zmianie pracy, jak i klienta, który potrzebuje pomocy doświadczonego rekrutera. Przebieg kariery zawodowej Profil rekrutera powinien być kompletny i przejrzysty, dlatego ścieżka kariery zawodowej powinna być przedstawiona w zrozumiały dla wszystkich sposób. Niekiedy nazwy stanowisk mogą być dla innych osób enigmatyczne, dlatego należy również zwięźle opisać wykonywane na co dzień obowiązki.
Referencje
Rekruter może opisać siebie jako eksperta, ale to opinie innych na temat jego pracy i osiągnięć mają o wiele większy wpływ na to, jak będzie postrzegany. Warto poprosić współpracujących z nami klientów oraz kandydatów o to, aby napisali kilka słów na nasz temat. Pamiętajmy, że wielokrotnie podejmujemy decyzję, bazując na obiektywnych opiniach, dlatego warto mieć poparcie dotyczące dotychczasowych dokonań zawodowych.
Candidate experience
Candidate experience od kilku lat jest bardzo ważnym aspektem budowania wizerunku rekrutera. Jest to finalne wrażenie, jakie odnosi kandydat po zakończonym procesie rekrutacyjnym. Nawet jeśli rekrutacja nie zakończy się dla kandydata otrzymaniem wymarzonej pracy, istotne jest, aby czuł, że rekruter był dla niego wsparciem na każdym etapie. Osoby biorące udział w procesach rekrutacji powinny
czuć, że są pod opieką osób, które w odpowiedni sposób ich reprezentują. Aktualna sytuacja sprawia, że mówimy o tzw. rynku kandydata, dlatego jego zadowolenie powinno być dla rekrutera priorytetem. Budowanie pozytywnej relacji z kandydatem może zaowocować w bliższej lub dalszej przyszłości. Bardzo ważne w budowaniu pozytywnego doświadczenia kandydata w toku procesu rekrutacyjnego jest odpowiednie przekazywanie feedbacku. Z raportu zrealizowanego przez eRecruiter oraz Great Digital wynika, że 39% kandydatów wskazuje na informowanie o powodzie odrzucenia ich aplikacji jako kluczowy obszar do usprawnienia podczas procesu rekrutacyjnego. Najważniejszymi zasadami w udzielaniu informacji zwrotnej jest słowność oraz rzetelność. Nawet jeśli decyzja się opóźnia, warto powiadomić o tym kandydata, ponieważ kluczem do sukcesu jest odpowiednia komunikacja. Zarówno firma, jak i kandydat mają prawo nie zdecydować się na podjęcie współpracy, natomiast każda osoba, która poświęciła swój czas, zasługuje na rzetelną informację zwrotną. Stawia to w dobrym świetle zarówno rekrutera, jak i firmę, którą reprezentuje. Nie warto palić za sobą mostów. Być może za jakiś czas kandydat będzie odpowiednią osobą, którą możemy zaprosić do kolejnego projektu. Warto wtedy mieć możliwość powrotu do rozmowy celem nawiązania współpracy.
Udział w imprezach branżowych
Ważnym aspektem budowania wizerunku jest także networking. Udział w imprezach branżowych pokazuje, że jesteśmy osobami, które stawiają na rozwój, śledzą trendy i starają się nieustannie poszerzać swoją wiedzę. Networking nie polega jednak na bezrefleksyjnym kolekcjonowaniu kolejnych wizytówek. Powinien się on opierać nabudowaniu wartościowej dla obu stron relacji, która może zaowocować w przyszłości. Jest to jednak pierwszy z wielu etapów budowania relacji, dlatego warto wcześniej zapoznać się z agendą spotkania oraz z tym, kogo możemy na nim spotkać. Pozwoli nam to określić, jakie tematy warto poruszyć, a co za tym idzie doda nam pewności siebie oraz naturalności. Dajmy siebie poznać zarówno od strony zawodowej, jak i prywatnej. Wydarzenia branżowe są świetną okazją do tego, aby pokazać siebie jako wartościowego i ciekawego człowieka, z którym można zbudować pozytywną relacją opartą na obustronnym zaufaniu.
Podsumowanie
Z przeprowadzonych badań wynika, że 76% kandydatów chce dowiedzieć się jak najwięcej o rekruterze, który prowadzi proces rekrutacyjny. Dobrze zbudowana marka osobista oraz rozpoznawalność poparta realnymi osiągnięciami sprawia, że nie musimy przekonywać innych o swojej wartości, dlatego warto zadbać o nią już na początku swojej kariery zawodowej.
Autor: Julita Iks, IT recruitment expert/ career advisor w agencji rekrutacyjnej Experis