Szkolić pracowników dla konkurecji?

Z holenderskich badań wynika, że ponad połowa pracowników (55%) uważa, że pracodawcy są bardzo powściągliwi w inwestowaniu w system szkolenia swoich pracowników. Wynika to z obawy, że będą ich szkolić dla konkurencji. Powstaje zatem zasadne pytanie, czy założenie takie jest prawdziwe? Z pewnością dobrze by było, gdyby pracodawcy zdecydowali się dbać o ustawiczną edukację swojego personelu. Bez oglądania się na możliwość odejścia i ich dalszej kariery zawodowej.

Zamiast myśleć o tym, co mogłoby pójść nie tak przy inwestowaniu w edukację swoich ludzi, powinieneś jako pracodawca zadać sobie pytanie. Jakie są korzyści z inwestowania w rozwój pracowników? Poniżej przedstawiono niektóre zalety, z perspektywy zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Korzyści dla pracodawcy

Produktywność wykształconych pracowników jest wyższa

W szybko zmieniającym się świecie dla różnych branż koniecznością jest bycie na bieżąco z tendencjami, jakie zachodzą na danym rynku. Wcześniej w fabryce lub firmie produkcyjnej czynności realizowała rzesza robotników pracując przy taśmie produkcyjnej, dziś tę pracę wykonują maszyny. Krótko mówiąc, rodzaj pracy podlega ciągłym zmianom, a tym samym zmieniać się muszą wymogi w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności. Warto szkolić pracowników, bo prowadzi to do zwiększenia ich produktywności, stałego transferu wiedzy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych a także stanowi nieodzowny warunek wygrania walki z konkurencją.

Szkolić w walce o talenty

Firmy inwestujące w pracowników wydatnie wzmacniają swoją pozycję na rynku pracy w stosunku do konkurencji. Są w stanie przyciągnąć najlepszych ludzi i związać ich ze sobą na dłużej. Zwiększa to potencjalny rozwój i innowacyjność samej organizacji. Znanymi przykładami są amerykańscy giganci z Doliny Krzemowej, jak Google, Apple, a z bliższych nam ASML i Coolblue. Także Richard Branson chętnie inwestuje w pracowników swojej firmy Virgin. Jego dewizą jest: „Trenuj ludzi na tyle dobrze, by mogli odejść, traktuj ich wystarczająco dobrze, by nie chcieli tego robić”.

 Mniejsze ryzyko przedsiębiorcy

Zatrudnialność czyli employability to możliwość zdobycia lepszego stanowiska niż obecne. Uwaga poświęcana ustawicznej edukacji powoduje, że stałe inwestowanie w nowe umiejętności jest dla pracodawcy i pracownika czymś normalnym. Tak tworzy się elastyczność pozwalającą na uchwycenie nowych szans na rynku i na zapewnienie firmie ciągłości.

Korzyści dla pracowników

Szkolić dla atrakcyjności

Rozwój technologiczny powoduje, że wiedza i umiejętności, które były wartościowe dawniej, obecnie są niewystarczające. Przykładem może być obsługa systemu płacowego, gdzie oprogramowanie przejęło dużą część pracy ręcznej. A także nowoczesne metody leczenia szpitalnego przy pomocy wykwalifikowanego sprzętu medycznego i użycia najnowszych technologii informatycznych. Bez dodatkowych szkoleń pracownicy mogą stać się zbędni. Ciągłe doskonalenie zawodowe oraz zdobywanie nowej wiedzy i podnoszenie swoich umiejętności pomaga im pozostać ważnymi dla firmy i zwiększa ich zatrudnialność.

Zadowolenie z pracy

Szkolenia mogą motywować do dalszego samorozwoju i zwiększać zadowolenie z wykonywanej pracy. Dzieje się tak na przykład poprzez osobiste ambicje lub dzięki powstaniu bezpieczeństwa finansowego pracownika. Istotna jest też radość z miejsca i stanowiska pracy lub uznanie w oczach swoich kolegów i samych klientów.

Sytuacja win-win. Nie ma przegranych?

Czy dokształcanie pracowników niesie ze sobą tylko korzyści? Edukacja jest ważna, ale na pewno nie rozwiąże wszystkich możliwych problemów, z jakimi spotykamy się w miejscu pracy. Na pewno w dobrych okolicznościach i przy odpowiednim systemie motywacyjnym oraz atrakcyjnym programie szkoleń można dużo wygrać. Pomyślmy o stworzeniu takiej kultury pracy i zatrudnienia, w której normalnym jest, kontynuowanie nauki w oparciu o odpowiedzialność dzieloną pomiędzy pracodawców i pracowników. Warto też przyjrzeć się programom nawiązującym do aktualnych potrzeb rynku i możliwości pracowników.

 

Autor:  Łukasz Chodkowski, Dyrektor Zarządzający, Déhora

1 komentarz
  1. Reply
    IMHO 14 czerwca 2019 at 10:22

    Jeżeli za wzrostem kompetencji nie idzie wzrost płacy to konkurencja bardzo szybko podkupi pracownika.

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled