Oferowane wynagrodzenia specjalistom i menedżerom z obszaru HR w 2017 roku wyniosły średnio 9857 zł brutto, czyli aż o 1707 zł więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, ich pensja była wyższa niż wynagrodzenie oferowane marketingowcom i sprzedawcom. Pracownicy z marketingu i sprzedaży w 2017 roku zarabiali średnio 9630 zł. Eksperci Antal podkreślają, że takie wyniki wyraźnie wskazują na rosnącą rolę działów HR w firmach, ze względu na rynek pracownika, konieczność intensywnych działań rekrutacyjnych i employer brandingowych.
– Obecnie firmy na niespotykaną dotąd skalę inwestują w swoje działy HR oraz aktywności związane z budowaniem wizerunku pracodawcy. Oczywiście bezpośrednim powodem takiego stanu rzeczy jest deficyt kadr na rynku pracy. To wymusiło na firmach skupienie się na własnej polityce rekrutacyjnej, zainwestowanie w specjalistów ds. HR, którzy będą w stanie ściągnąć najbardziej wartościowych pracowników i zadbają o wizerunek firmy jako miejsca, gdzie warto pracować. Nie można oczywiście wyciągnąć prostego wniosku, że HR jest teraz ważniejszy niż działy marketingu czy sprzedaży. Jednak tak duży wzrost wynagrodzeń wyraźnie wskazuje na rosnące znaczenie ekspertów ds. zatrudnienia, polityki płacowej i wizerunku pracodawcy w firmach – mówi Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal.
Lawina podwyżek w HR, nie dotyczy jednak szefów działów personalnych
Z „Raportu Płacowego Antal 2017” wynika, że średnie wynagrodzenie miesięczne oferowane specjalistom i menedżerom z branży HR w 2017 roku wyniosło 9857 zł brutto. Tym samym było wyższe aż o 21% w porównaniu do 2016 roku. Warto odnotować, że jest to najwyższy wzrost pensji ze wszystkich analizowanych branż. Przedstawiciele Antal zwracają jednak uwagę, że zmiany poziomu wynagrodzeń w HR nie dotyczą wszystkich pracowników.
– W największym stopniu obserwujemy wzrost wynagrodzeń dla doświadczonych specjalistów ds. rekrutacji, szczególnie w sektorze IT i SSC/BPO. Nie obserwujemy natomiast zmiany poziomu wynagrodzeń, jeśli chodzi o stanowiska szefów działów personalnych. Te w dużym stopniu pozostają na tym samym poziomie w ostatnich latach – mówi Agnieszka Pastuła, Team Manager, Antal HR&Legal.
Kluczowa wielkość organizacji
Szukając kandydatów do działu HR, firmy zwracają uwagę na to, w jakiego typu organizacji specjalista zdobywał doświadczenie. Im większe i bardziej międzynarodowe przedsiębiorstwo, tym lepiej. Stanowi dla firmy gwarancję, że przyszły pracownik będzie znał zaawansowane narzędzia HR-owe. Będzie też potrafił zarządzać budżetem na realizację dodatkowych aktywności dotyczących np. rozwoju pracowników. Co równie istotne, praca w dużej międzynarodowej korporacji to gwarancja, że bez względu na miejsce zamieszkania, specjalista czy menadżer otrzyma wynagrodzenie na podobnym poziomie w różnych częściach Polski.
Marketingowcy powinni obawiać się o swoje pensje?
Średnie wynagrodzenie miesięczne oferowane specjalistom i menedżerom z marketingu i sprzedaży w 2017 roku wyniosło 9630 zł brutto. Było niższe o 20% w porównaniu do 2016 roku. Przedstawiciele Antal zwracają jednak uwagę, że osoby o wyspecjalizowanym w danym obszarze doświadczeniu nie powinny obawiać się o swoją zawodową przyszłość.
– Eksperci ze sprzedaży lub marketingu, zdecydowanie mogą czuć się komfortowo na rynku pracy. Pracodawcy, którzy chcą rozwijać swoje organizacje, mając świadomość tego, jak ważny jest skuteczny sprzedawca czy kreatywny marketingowiec niejednokrotnie proponują ofertę tailor made, czyli skrojoną na miarę kandydata i dostosowaną do jego potrzeb – mówi Katarzyna Sołtysiak, consultant FMCG, Antal Sales&Marketing.
Online marketing na topie
Joanna Kuzioła z Antal Sales&Marketing wskazuje, że osoby odpowiedzialne za online marketing czy e-commerce praktycznie w każdej branży mogą przebierać w ofertach pracy.
– Te są coraz bardziej atrakcyjne, gdyż nadal brakuje tych kompetencji na szybko rozwijającym się rynku. Prognozuje się, że w 2017 roku globalne wydatki na reklamę w Internecie będą większe niż wydatki na reklamę w telewizji – mówi Joanna Kuzioła, Team Manager, Antal Sales&Marketing.
Według Zenith, w 2017 roku światowy rynek reklamy internetowej urośnie o 13%. Jego wartość na koniec roku wyniesie 205 mld USD. Tym samym udział Internetu w globalnych wydatkach na reklamę sięgnie 36,9% (wobec 34% w 2016), a specjaliści z tego zakresu będą jeszcze bardziej rozchwytywani.
Źródło: antal