Wiele mówi się o tym, że po urodzeniu dziecka kobietom nie jest łatwo ponownie wejść na rynek pracy. W Stanach Zjednoczonych moment swego rodzaju rozłąki z dzieckiem i powrót do życia zawodowego doczekał się nawet nazwy „piąty trymestr” – po trzech w ciąży i „czwartym” w pierwszym okresie po narodzinach potomka.
Działające w Polsce firmy coraz częściej starają się w jak największym stopniu pomagać młodym mamom w powrotnej adaptacji w pracy. Poniżej kilka przykładów takich działań.
Udogodnienia
Jedną z podstawowych i najczęściej wymienianych przez młodych rodziców potrzeb jest elastyczny czas pracy. Przydaje się on zwłaszcza w przypadku choroby dziecka lub konieczności odebrania go z przedszkola czy żłobka. Możliwość dopasowywania grafiku do życia prywatnego to rozwiązanie bardzo często stosowane m.in. w branży BPO/SSC.
– Widać to na naszym przykładzie. U nas staramy się dopasowywać do oczekiwań młodych mam, np. umożliwiamy im zapisywanie się w grafiku wyłącznie na poranną lub tylko na popołudniową zmianę – w zależności od potrzeb. Poza tym przykładamy wielką wagę do rzeczywistego realizowania nałożonych przez prawo pracy obowiązków już w okresie ciąży zatrudnionych u nas kobiet. To m.in. krótsze godziny pracy przy komputerze, oddelegowanie do realizowania mniej wymagających zadań, dłuższe przerwy – wyjaśnia Marek Szul, Country Manager Transcom w Polsce i na Węgrzech.
Brak odpowiedniej pomocy dla pracujących rodziców może odbijać się negatywnie na firmach i powodować utratę wartościowych pracowników, dlatego niektóre firmy organizują również dodatkowe szkolenia wdrażające, które umożliwiają bezstresowe zapoznanie się ze zmianami wprowadzonymi podczas ich nieobecności.
Wsparcie socjalne – od paczki świątecznej do zbiórki pieniędzy
Wśród tzw. dobrych praktyk można na polskim rynku trafić na dodatkowe wsparcie socjalne dla pracujących matek. Przykładem takiego działania może być tworzenie paczek świątecznych dla dzieci pracowników. Niektóre firmy idą jeszcze dalej i angażują się w organizację kiermaszów, zbiórek pieniędzy, a nawet sponsoring różnego rodzaju eventów charytatywnych.
– W naszej firmie tego rodzaju wsparcie prowadzimy cyklicznie lub uruchamiamy w sytuacjach losowych, np. choroby matki lub dziecka w ramach specjalnego programu – mówi Marek Szul.
Benefity pozapłacowe „uszyte” dla młodych matek
Wiele firm oferuje swoim pracownikom możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej w ramach ubezpieczenia zdrowotnego. Dla rodzin z dziećmi ważne jest, aby miały możliwość dopisania swoich pociech do polisy, co gwarantuje dostęp do różnego rodzaju badań, a także lekarzy – od pediatry po specjalistów wielu dziedzin. To nie jedyny benefit „uszyty” pod potrzeby młodych matek. Pracodawcy niekiedy decydują się na przyznanie im rodzinnych kart rabatowych do sklepów spożywczych lub odzieżowych – to z pewnością odciążenie domowego budżetu.
– Nasz system kafeteryjny umożliwia dostęp i zakupy w sieci sklepów. Pracownicy otrzymują umówioną z nami kwotę do wydania w danym miesiącu, a następnie przeznaczają ją na vouchery lub zakupy. Wiemy, że wiele osób bardzo chętnie korzysta z tych środków, kupując dzieciom ubrania czy przybory szkolne – mówi Marek Szul.
Rodzinne integracje
Atmosferę wsparcia i otoczenia młodych rodziców opieką budują również specjalne eventy, jak na przykład pikniki rodzinne dla pracowników z dziećmi. Firmy, organizując tego typu imprezy, pozwalają dzieciom zdobywać nowe znajomości, a rodzicom ułatwiają poznawanie osób, z którymi mają wspólne, wychowawcze tematy. W 2015 roku Transcom przeprowadził kampanię promocyjną, w ramach której na billboardach pojawiły się zdjęcia długoletnich pracowników wraz z ich rodzinami, np. podczas zabawy z dziećmi. Po zakończeniu akcji kalendarze ścienne z wykorzystaniem tych zdjęć zostały rozdystrybuowane wśród pracowników.
W Polsce wciąż problem…
Stosowanie powyższych rozwiązań wciąż nie jest rynkowym standardem. Raporty pokazują, że nadal wiele kobiet – aż 62% z nich – pracuje w firmach, w których nie ma benefitów dla osób wychowujących dzieci. Niemal 65% kobiet deklaruje, że na ich drodze zawodowej pojawiły się przeszkody związane z pogodzeniem pracy z wychowywaniem dzieci. Najczęściej jako sytuację problematyczną wskazują chorobę dziecka i brak możliwości wzięcia urlopu w takich okolicznościach. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, zwracają też uwagę na brak równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym, brak elastycznego czasu pracy, nadgodziny oraz delegacje. Kobiety dodatkowo wskazują na konieczność szybkiego powrotu po urlopie macierzyńskim oraz częsty brak możliwości powrotu na uprzednio zajmowane stanowisko. Często mówią także o braku ułatwień ze strony pracodawcy.[1]
Źródło: brandscope
[1] Raport Hays „Kobiety na rynku pracy. Ambicje i wyzwania 2017” ; Millward Brown „Postawy Polaków wobec rynku pracy Matki w pracy”.