Dział personalny postrzegany jako administrator zasobów ludzkich, to w wielu firmach przeszłość. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym rola ekspertów ds. HR znacząco rośnie.
Coraz ważniejsze staje się kreowanie atmosfery oraz warunków dla rozwoju zawodowego i osobistego tak, aby pracownicy chcieli efektywnie budować swoją ścieżkę kariery w organizacji jak najdłużej.. Dlatego rola HR Business Partnerów staje się tak istotna.
Unikatowa wiedza
Przez wiele lat rola zespołów HR związana była z kompleksową obsługą pracowników w ogólnym zakresie. Proces ten rozpoczynała zazwyczaj rozmowa kwalifikacyjna, określenie zakresu obowiązków, praw pracownika, sporządzenia umowy a także prowadzenia dokumentacji personalnej oraz rozliczeń. W trakcie świadczenia pracy ważnym elementem było zarządzanie urlopami, zwolnieniami lekarskimi czy realizacją innych świadczeń.
Z naszych obserwacji wynika, że w ciągu ostatniej dekady działy HR przeszły znaczącą transformację w kierunku strategicznego doradcy i agenta zmiany w firmie. Kończy się czas „forward managerów”, zajmujących się wyłącznie komunikowaniem decyzji zarządczyc. Obszar twardych danych dotyczących kadr i płac w znacznym stopniu zastępuje nowa technologia i procesy outsourcingowe. Dziś ważna jest koncentracja na pracowniku, jego karierze i rozwoju – mówi Jolanta Zarzeczna, Partner w firmie Executive Search EMA Partners Poland – W wielu firmach docenia się fakt, że HR Business Partner posiada unikatową wiedzę o ludziachtworzących organizację. Dzięki temu kadra zarządzająca ma możliwość podejmowania kluczowych decyzji o dalszym rozwoju firmy w sposób strategiczny i bardziej zorganizowany, szczególnie w sytuacjach zmiany wymagających sprawnego i skutecznego działania – dodaje.
Realne wsparcie potrzeb menedżerów
Dzisiaj obserwujemy, że osoby odpowiedzialne za HR mogą wesprzeć pracowników poprzez większą koncentrację na ich rozwoju i karierze, nierzadko wspierając ich poprzez programy mentoringowe – mówi Jolanta Zarzeczna, Partner EMA Partners – Tym samym pracownik zaczyna być postrzegany jako osoba posiadająca wiele interesujących talentów. Ta wiedza bardzo się przydaje, gdy w firmie pojawiają się nieoczekiwane zmiany personalne, nowe projekty i trzeba sprawnie i szybko przeprowadzić proces rekrutacyjny, znaleźć nowego szefa dla zespołu, dyrektora sprzedaży, czy nawet członka zarządu. HR Business Partner staje się doradcą, strategiem i często pomaga wyjść z trudnej sytuacji w procesie zmiany – podkreśla Jolanta Zarzeczna
Określenie HR Business Partnera pojawiło się za sprawą badań profesora Davida Urlicha, specjalisty z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi, który analizował znaczenie kluczowych czynników budujących pozycję działów personalnych w organizacjach. Z założenia to osoba posiadająca szerokie doświadczenie zawodowe w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, która poza doskonałą znajomością procesów kadrowych, bardzo dobrze rozumie działalność firmy i zachodzące w niej procesy biznesowe. Dokładnie rozumie misję i strategię firmy, a jej wszelkie działania są ściśle związane z funkcjonowaniem organizacji. Według takiej definicji, HR Business Partner potrafi zdiagnozować potrzeby firmy, poszczególnych działów i konkretnych jednostek. Świadomość potrzeb i zaangażowania pracowników jest tutaj kluczowa, ze względu na całokształt życia danego przedsiębiorstwa. Nie bez znaczenia w dzisiejszych czasach jest fakt, że HR Business Partner może stać się idealnym partnerem strategicznym dla zarządu, a tym samym wpływać na wartość organizacji.
Zmiany, które wymusza transformacja cyfrowa.
Transformacja cyfrowa wymusiła na wielu firmach zmianę w organizacji struktur. Nowe technologie otworzyły wiele możliwości, ale nadal wiedza i doświadczenie, szczególnie w takich obszarach jak HR są bezcenne. Informacje zbiorcze, liczby bez odpowiedniej interpretacji pozostają tylko danymi, dlatego tak ważna staje się również transformacja działów personalnych, której jesteśmy świadkami. Dzięki wsparciu HR Business Partnerów, firmy są bardziej świadome jakich poszukują kandydatów na stanowiska kierownicze w marketingu, komunikacji, IT czy sprzedaży. To znacznie przyspiesza i ułatwia proces poszukiwań właściwych managerów – mówi Patrycja Węglorz, Partner w EMA Partners Poland.
Zmiany związane z transformacją cyfrową są szczególnie widoczne w branżach posiadających szczegółowe i precyzyjne informacje na temat zachowań konsumentów i podejmowanych przez nich działań rynkowych. Analiza potrzeb klientów, sprawne komunikowanie oferty dostosowanej do oczekiwań, to powszechna praktyka w większości banków, firm telekomunikacyjnych, dużych sklepów internetowych, dostawców energii elektrycznej. Należy pamiętać, że w tym procesie rośnie również zapotrzebowanie na skuteczną komunikację wewnątrz firmy, co w przypadku każdej organizacji wpływa na wzrost roli HR Business Partnera, który powinien być liderem, współpracującym ze wszystkimi działami w organizacji, rozumiejącym cele i konsekwencje działania poszczególnych osób.
Źródło: EMA Partners Poland