Czy polski kandydat śpi spokojnie?

Polscy kandydaci patrzą w przyszłość z optymizmem – tak wynika z badania Confidence Index za trzeci kwartał 2016 r., przeprowadzonego przez PageGroup. 56% ankietowanych przewiduje, że w najbliższych miesiącach poprawi się ich pozycja zawodowa i sytuacja na rynku pracy. Tym samym Polska utrzymała 3. miejsce w Europie pod względem poziomu optymizmu, po Szwecji (66%) i Niemczech (63%).

Wyniki badania wskazują na niewielką poprawę nastrojów w większości krajów Europy kontynentalnej. Wartość wskaźnika dla Polski pozostała prawie niezmieniona (spadek o 1 p.p.). Mimo, że Polacy nieco gorzej oceniają obecną sytuację na rynku pracy (spadek o 5 p.p., do 64%), to nadal dwóch na trzech ankietowanych (67%) spodziewa się poprawy w najbliższych miesiącach. Najmniej optymizmu przejawiają osoby w wieku powyżej 49 lat (44% spadek o 5 p.p.), wartość indeksu po raz kolejny okazała się najwyższa (63%) dla respondentów, którzy nie ukończyli 30 lat. Wskaźnik Confidence Index dla osób w wieku 30-49 lat utrzymał się na niezmienionym poziomie (56%).

Na drodze do rozwoju i… lepszych zarobków

Ponad połowa polskich kandydatów (52%) poszukuje nowej pracy, ponieważ chce wykorzystywać i rozwijać swoje umiejętności. To najczęściej podawany powód chęci zmiany miejsca zatrudnienia. Częściej niż mieszkańcy innych krajów (37,7%) jako jedną z przyczyn poszukiwania nowego pracodawcy wskazujemy także zarobki. Jednocześnie, w porównaniu z poprzednim okresem, o 3 p.p. (do 54%) wzrosła liczba osób, które spodziewają się wzrostu wynagrodzenia w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Północ kontra Południe

W Polsce od dłuższego czasu spada stopa bezrobocia. Z szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że we wrześniu bezrobocie spadło o 0,1 p.p., osiągając poziom 8,4%. Wg Piotra Dziedzica, dyrektora w PageGroup Polska, dobre dane z rynku pracy znajdują odzwierciedlenie w wynikach badania Confidence Index.Nawet jeśli poziom optymizmu nie wzrasta, to nadal jest stosunkowo wysoki. Przy obecnych wynikach Polacy plasują się w ścisłej europejskiej czołówce optymistów. Wobec coraz lepszych danych o zatrudnieniu, rośnie liczba kandydatów, którzy spodziewają się podwyżki wynagrodzeń. W kolejnych miesiącach może to prowadzić do rosnącej presji płacowej” – ocenia. Mniejszy optymizm niż Polacy, Niemcy i Szwedzi przejawiają kandydaci z południowych krajów Starego Kontynentu, ale ostatnie miesiące stały pod znakiem nieznacznej poprawy nastrojów w tamtej części Europy. We Włoszech, Portugalii i Hiszpanii wartość indeksu wyniosła odpowiednio 36%, 40% i 43%, co oznacza niewielki wzrost w stosunku do wyników z poprzedniego kwartału. O 3 p.p. wzrosła też wartość indeksu we Francji, której mieszkańcy są tylko nieco bardziej optymistyczni niż Hiszpanie (44%).

O badaniu Confidence Index

 Confidence Index to cykliczny sondaż przeprowadzany przez PageGroup w Europie kontynentalnej, który bada nastroje wśród osób poszukujących pracy w Polsce, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Holandii, Szwecji i Belgii. Badanie mierzy poziom optymizmu kandydatów w odniesieniu do szans na znalezienie nowej pracy, przewidywanego czasu trwania poszukiwań, oczekiwań wobec własnej sytuacji zawodowej i sytuacji gospodarczej kraju oraz powodów, które skłoniły ich do zmiany miejsca zatrudnienia. Badanie jest prowadzone online wśród kandydatów, którzy aplikowali na ofertę pracy za pośrednictwem strony Michael Page lub Page Personnel. W drugim kwartale 2016 roku w sondażu wzięło udział ponad 15 600 respondentów, z kolei w trzecim kwartale o dwa tysiące więcej, w tym każdorazowo ok. 660 ankietowanych z Polski. Wyniki badania są ogłaszane co kwartał.


Źródło: PageGroup

1 komentarz

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0