Wielką wartością firm technologicznych, obok samych rozwiązań które dostarczają, są ich pracownicy. Pozyskiwanie talentów stanowi niezwykle ważną część procesu budowania przewagi konkurencyjnej. Właśnie dlatego rekrutacja i utrzymanie zespołu wysokiej klasy programistów jest dla firm IT często jednym z największych wyzwań.
W natłoku komunikacji od pracodawców, budowanie świadomości marki oraz niebanalność działań kierowanych do potencjalnych pracowników mają ogromne znaczenie. Jak wyróżnić się z tłumu i skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej? Aby odpowiedzieć na to pytanie, posłużę się przykładami trzech kampanii employer brandingowych zrealizownaych w 2015 i 2016 roku przez polską firmę technologiczną DaftCode.
#1 DaftCode Laboratory
Chcąc dotrzeć do młodego pokolenia, które już za chwilę wejdzie na rynek pracy, firma DaftCode rozpoczęła w 2015 roku współpracę z Uniwersytetem Warszawskim. W ramach współpracy z Uczelnią, na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki powstało nowoczesne laboratorium komputerowe. Znajduje się w nim 16 stanowisk do nauki wyposażonych w 27-calowe komputery iMac oraz ergonomiczne fotele i biurka. Wnętrze sali nawiązuje do wyglądu biura firmy i zostało zaprojektowane zgodnie z najnowszymi trendami designu, a także dostosowane do specyfiki pracy programistów. Firma nie tylko stworzyła wymarzone miejsce do nauki, ale również wzbogaciła ofertę edukacyjną. Od momentu otwarcia laboratorium, specjaliści DaftCode organizują w nim cykliczne warsztaty: “Programowanie w iOS”. Dzięki tej inicjatywie, studenci MIM UW jako pierwsi w Polsce mają możliwość uczenia się programowania na platformę firmy Apple w tak szerokim zakresie. Obecnie trwają przygotowania do trzeciej edycji zajęć.
W trakcie roku akademickiego z DaftCode Laboratory korzysta około 400 studentów, w 25 różnych programach edukacyjnych. Świadomość marki wśród studentów szacowana jest na ponad 90%.
Model bliskiej współpracy uczelni i biznesu jest niezwykle popularny wśrod czołowych uniwersytetów i firm technologicznych na całym świecie. W ramach kampanii employer brandingowej powstało więc miejsce, w którym studenci mogą rozwijać swoje umiejętności w warunkach zbliżonych do tych, w jakich pracują zawodowi programiści. Jednocześnie DaftCode jest stale obecny na prestiżowym uniwersytecie, a Uczelnia może kształcić studentów wykorzystując najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki czemu są oni jeszcze lepiej przygotowywani do wkroczenia na współczesny rynek pracy.
#2 Tajemnicza rekrutacja w metrze
Realizując swoją drugą kampanię employer brandingową w 2015 roku, DaftCode skupił się na dotarciu do studentów i absolwentów Politechniki Warszawskiej. Firma zdecydowała się wykorzystać outdoorowe nośniki reklamowe zlokalizowane w miejscu, w którym studenci mają z nimi kontakt kilka razy dziennie, nie będącym jednak Uczelnią. Akcję przeprowadzono na stacji metra Politechnika, którą codziennie odwiedza około 139 tys. pasażerów. Wielu z nich to studenci kierunków informatycznych, na pobliskiej Politechnice Warszawskiej.
Pierwszą częścią kampanii był prosty plakat przedstawiający psa z logo firmy DaftCode. Czarno-biała grafika zwracała na siebie uwagę dzięki minimalizmowi i pewnej tajemniczości. Billboard w żaden sposób nie wyjaśniał czego dotyczy akcja – chodziło jedynie o to, by zaskoczyć przechodzących nietypową reklamą oraz by logo zapadło im w pamięci. Po dwóch tygodniach w metrze pojawiły się nowe billboardy. Tym razem na czarnym tle widniały enigmatyczne napisy przypominające fragment kodu. Dla osób niemających na co dzień kontaktu z programowaniem plakat dalej zapewne pozostał niezrozumiały, jednak dla innych była to wskazówka, że jest to zagadka zachęcająca do udziału w pewnego rodzaju grze. Podejmujący wezwanie musieli w pierwszej kolejności rozpoznać w jakim języku zapisane jest zadanie (był to język Python), a następnie wykazać się znajomością programowania i rozwiązać zagadkę matematyczną.
Zadanie z billboardu należało rozwiązać w konsoli, z której na co dzień korzystają programiści. Jego wynikiem były gratulacje, zaproszenie do kontaktu oraz ASCII-Art, czyli obrazek złożony z liter, cyfr i innych znaków. W tym przypadku przedstawiał on motyw psa DaftCode, który pojawił się w pierwszej odsłonie akcji. Wynik zagadki można obejrzeć pod tym adresem, będącym jednocześnie rozwiązaniem funkcji. Wszyscy uczestnicy, którzy nadesłali maila zostali zaproszeni do biura firmy. W ramach podziękowania za podjęcie wyzwania otrzymali drobne upominki i dowiedzieli się więcej na temat projektów, nad jakimi pracuje obecnie firma. Chętni mogli zgłosić się do udziału w rozmowie rekrutacyjnej.
Przygotowana przez DaftCode kampania employer brandingowa nie ograniczyła się jedynie do intrygującej akcji w metrze. Równolegle z pojawieniem się drugiej odsłony billboardu, firma rozpoczęła współpracę z Wydziałem Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Studenci otrzymali możliwość udziału w warsztatach z programowania w języku Python. Zainteresowanie zajęciami przekroczyło oczekiwania organizatorów – liczba zgłoszeń dwukrotnie przewyższyła liczbę dostępnych miejsc. Na szczęście dzięki pomocy Uczelni, zajęcia mogły odbyć się w sali wykładowej mieszczącej 80 uczestników. Obecnie trwają przygotowania do trzeciej już odsłony wykładów, które ruszą wraz początkiem nadchodzącego roku akademickiego.
#3 HackRoom
Hack Room to niestandardowa kampania employer brandingowa zrealizowana w 2016 roku. Był to pierwszy w Polsce pokój pełen zagadek i łamigłówek dedykowany studentom i absolwentom wydziałów informatycznych, a także pasjonatom programowania oraz wszystkim chętnym by podjąć się niełatwego wyzwania powstrzymania groźnego cyberprzestępcy. W ciągu trzech miesięcy trwania akcji, uczestnicy codziennie mogli wygrać darmowe bilety lub zniżki do znajdującego się na warszawskim Mokotowie Hack Roomu dla siebie i swoich przyjaciół. W tym celu wystarczyło wejść na stronę www.hackroom.io i jak najszybciej rozwiązać logiczno-matematyczne zadanie przygotowane przez specjalistów DaftCode. Oprócz dobrej zabawy w trakcie wakacji, firma przygotowała dla uczestników bonus – osoby które wykazały się największymi zdolnościami i ukończyły misję w pokoju przed upływem wyznaczonego czasu, otrzymywały zaproszenia do współpracy z firmą i zostały automatycznie zakwalifikowane do udziału w II etapie rekrutacji. Partnerem akcji Hack Room został warszawski pokój zagadek – Enigma Room, a patronat medialny nad wydarzeniem objęły Radio Kampus oraz portal Nowy Marketing.
Nie tylko „PR stunts
Tworząc i realizując kreatywne kampanie employer brandingowe nie można zapominać o nieco bardziej tradycyjnych działaniach skierowanych do obecnych i potencjalnych pracowników. Niestandardowe akcje powinny z jednej strony wpisywać się w charakter i tożsamość firmy, a z drugiej stanowić naturalne uzupełnienie pracy specjalistów HR i EB.
W przypadku DaftCode tym uzupełnieniem są liczne aktywności związane z komunikacją wewnętrzną (team building) np. wyjścia integracyjne czy wspólne świętowanie ważnych wydarzeń z życia firmy, a także komunikacja marki pracodawcy na zewnątrz organizacji. Firma angażuje się w szereg przedsięwzięć wspierających swoją obecność w środowisku IT. Uczestniczy w targach pracy w całej Polsce, a także wspiera wydarzenia społeczności lokalnych i organizacji skupiających pasjonatów programowania np. PyWaw, Rails Girls Warsaw, DevMuster Hackathon, HackWaw. Ponadto, specjaliści DaftCode chętnie dzielą się wiedzą na spotkaniach branżowych np. Warsaw JS, Open Reaktor czy Warsaw Ruby User Group. Wszystkie te działania są na bieżąco komunikowane przez firmę w kanałach social media: Facebook, Twitter oraz Linkedin, a w przypadku zajęć na uczelniach dodatkowo w postaci dedykowanych Facebook event pages, gdzie zamieszczane są informacje związane z programem zajęć czy pracami domowymi.
Employer Branding 2.0
DaftCode uważa że, employer branding powinien przynosić grupie docelowej, w tym przypadku – studentom i absolwentom kierunków informatycznych – realną wartość. Wykorzystuje do tego niestandardowe metody, jak kampanie rekrutacyjne łączące świat offline i online, czy wsparcie oferty edukacyjnej uczelni w postaci wykładów i warsztatów.
Employer branding jest jednym z filarów rozwoju grupy DaftCode. Wierzymy, że ludzie stanowią największą wartość firmy. Sposób komunikacji i niestandardowe akcje oddają charakter pracy i prowadzenia biznesu w naszych spółkach. Zarówno w komunikacji, jak i biznesie staramy się być innowacyjni oraz wychodzić przed szereg. Jest nam niezmiernie miło, gdy spotykamy się z uznaniem i pozytywnym odzewem w środowisku specjalistów IT, jak również naszej “konkurencji” – mówi Karolina Florczuk, Employer Branding & Events Specialist w DaftCode.
Sposób w jaki firmy prowadzą działania employer brandingowe najlepiej świadczy o tym, co mogą zaproponować swoim pracownikom. Angażujące działania, które oferują kandydatom wartość dodaną to najlepszy sposób dotarcia do młodego i coraz bardziej wymagającego pokolenia pracowników.
- Zobacz również: Storytelling w Employer Brandingu!
Autor: Daniel Durlak, PR Specialist w DaftCode