Z wyzwaniem dużej rotacji wśród młodych ludzi, pracowników działu sprzedaży bądź przedstawicieli handlowych zmaga się wiele organizacji. Jeśli jest to zjawisko nieuniknione i trzeba je przyjąć, warto zmieniające się zespoły wesprzeć odpowiednimi narzędziami. Odpowiedzią na to wyzwanie są gry przestrzenne, które są coraz bardziej doceniane przez praktyków HR.
Cena rotacji
Problem wysokiej fluktuacji kadrowej wiąże się z kosztami dla organizacji. Przytłaczająca atmosfera i zmniejszona motywacja w zespole powoduje spadek wydajności i straty wizerunkowe firmy. Obniżona efektywność pracy zespołu trwa w okresie przejściowym po odejściu pracownika i w pierwszych miesiącach po przyjęciu nowego. Podobna sytuacja ma miejsce podczas zmian organizacyjnych, przetasowań, fuzji, kiedy pracownicy zmieniają działy i odświeżone zespoły zaczynają pracować w nowych konfiguracjach osobowych. Wymaga to od nich dużej elastyczności na zmiany, podjęcia nowych zadań i umiejętności dostosowania się do nowych sytuacji.
Cel: sprawny zespół
Małgorzata, HR-owiec z dużej firmy motoryzacyjnej przyznaje, że na co dzień zmaga się z rotacją wśród przedstawicieli handlowych w swojej organizacji: „Rotacja jest zjawiskiem naturalnym w mojej branży, przywykłam już do tego. Ale wciąż pracuję nad tym, aby zespoły łatwo adaptowały się do wprowadzanych zmian. Najważniejszym celem dla mnie jest wtedy zbudowanie zintegrowanej drużyny. Takiej, w której każdy pracownik czuje się częścią zespołu, z chęcią współtworzy jego sukces, a nie tylko skupia się na swoich zadaniach. Ma oczy szeroko otwarte na to, co dzieje się w zespole, rozumie potrzeby innych i sprawnie współpracuje dla dobra wspólnego. Chciałabym, aby niezależnie od różnic generacyjnych członkowie zespołu potrafili działać razem.” Pisał o tym Patrick Lencioni[1] zwracając uwagę na trudności z jakimi spotykają się menagerowie w tworzeniu sprawnego zespołu.
Narzędzie: gra przestrzenna
Rozwiązaniem na nieuniknione zmiany personalne w zespole jest zaproszenie danej grupy do wspólnego doświadczenia, które ją wzmocni i pozwoli wypracować zasady efektywnego współdziałania. Narzędziem, które wzmacnia kluczowe kompetencje miękkie – komunikacji, współpracy, elastyczności – jest gra przestrzenna rozgrywana na żywo w grupie pracowników. Można ją przeprowadzić w biurze lub na wyjeździe firmowym, w salach szkoleniowych lub przestrzeni otwartej. Warto ją zastosować w okresie wprowadzanych zmian w ramach realizowanych w organizacji programów szkoleniowych oraz spotkań firmowych i wyjazdów integracyjnych.
Jak gra wpływa na sprawność zespołu wyjaśnia doświadczony trener umiejętności miękkich i procesu grupowego, Marcin Mitzner – Fabularna konwencja gry zakłada wyjście na kilka godzin ze sztywnego kontekstu pracy, uwalnia od nawyków i wyuczonych ról. Niecodzienne doświadczenie i zmiana okoliczności działania otwiera uczestnika na wprowadzenie zmian w życiu zawodowym. W efekcie gry tworzą efektywny element cyklu Kolba odwołujący się do doświadczenia i zastosowania w jednym wydarzeniu.
Rozwiązaniem dedykowanym dla zespołów, które stoją przed wyzwaniem częstych rotacji i zmian, i pracują dla osiągnięcia wspólnego celu, jest gra „Reakcja Obronna” stworzona przez zespół Games Development i Marcina Mitznera – Moja współpraca z praktykami HR sprawiła, że postanowiłem znaleźć narzędzie wspomagające zespoły w obliczu zmian. Tak powstała Reakcja Obronna – gra kryzysowa będąca dużą „piaskownicą” (ang. sandbox określenie otwartego świata, z dużą wolnością decyzyjną uczestników), w której na graczy czekają rozmaite zadania, informacje, aktorzy i rekwizyty. Gracze muszą działać w różnorodnych zespołach by rozwiązać wszystkie zadania. Mogą także testować różne konfiguracje osobowe – zarówno pod kątem kompetencji, jak i relacji. Pozwala to znakomicie obejrzeć strukturę organizacji w działaniu – formalną i nieformalną. Gdy gracze pokonają wszystkie trudności, osiągają wspólne zwycięstwo.
W warstwie fabularnej gra utrzymana jest w konwencji apokaliptycznej: od kilku dni niemożliwe jest nawiązanie kontaktu z pracownikami tajnego laboratorium epidemiologicznego, w którym pracowano nad nowym wirusem. Celem graczy jest przeprowadzenie śledztwa i zadbanie o bezpieczeństwo pozostawionych próbek. Fabuła jest prezentowana graczom za pomocą odnajdowanych materiałów, w interakcjach z animatorami i nowymi mediami.
Gra przynosi rezultaty przede wszystkim na poziomie poprawienia sprawności współdziałania w zespołach o zmieniającej się konfiguracji osobowej. Ponadto wzmacnia nastawienie na osiągnięcie zamierzonego celu i integruje zespół. Niecodzienne doświadczenie zaprojektowane w bezpieczny sposób wspiera kreatywne rozwiązywanie problemów, co przekłada się na umiejętność znajdowania rozwiązań w codziennej pracy zawodowej.
[1] P. Lencioni, Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie, Konstancin Jeziorna 2005
Więcej informacji na stronie www.gamesdevelopment.pl
Z praktyki trenerskiej i zawodowej zgadzam się z twórcami gry, teoria, mówienie co ludzie powinni, a czego nie, nie jest w stanie konkurować z realnym doświadczeniem. Bardzo fajny pomysł na grę.