Know HowKomunikacja

4 rady jak powinien wyglądać pierwszy kontakt z kandydatem, tak by chciał z Tobą później współpracować!

Candidate Experience to temat dość dobrze znany. Był nie tylko wiele razy omawiany na konferencjach branżowych, ale również opisywany w wielu publikacjach.

Jednak według najnowszego raportu eRecruiter, aż 29% przedsiębiorstw deklaruje, że nie posiada ani formalnej, ani nieformalnej strategii budowania dobrych relacji z kandydatami!Kandydaci poszukujący nowej pracy mają inną motywację od tych, którzy są zatrudnieni i ewentualnie otwarci na nową propozycję. Warto dostosować sposób komunikacji do rodzaju kandydata, z którym masz do czynienia. Zobacz, na co zwracają uwagę kandydaci w czasie rekrutacji TUTAJ!

Chcesz skuteczniej pozyskiwać najlepszych kandydatów? Zapoznaj się z poradami dotyczącymi początkowych etapów kontaktu z kandydatami aktywnymi i biernymi.

1. Kiedy tak właściwie rozpoczyna się Candidate Experience?

Budowanie relacji z kandydatem zaczyna się zanim jeszcze odbędziesz z nim pierwszą rozmowę. Zobacz, czym się różnią pierwsze etapy komunikacji z kandydatami aktywnymi i pasywnymi.

a) Rekrutacja pośrednia – co zamieścić w ogłoszeniu, aby było skuteczne?

W przypadku rekrutacji pośrednich pierwszym momentem zakomunikowania, kogo poszukujesz jest ogłoszenie o pracę. Co w nim zawrzeć, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom kandydatów? Jak wskazuje badanie Interviewme, 87% osób narzeka na brak informacji o widełkach wynagrodzenia. Jawność wynagrodzeń jest osobnym, dość obszernym tematem. W Polsce informowanie o proponowanym wynagrodzeniu nie jest jeszcze powszechne, ale coraz więcej firm się na nie otwiera.Wskazywanie widełek wynagrodzenia oszczędzi czas kandydata i twój oraz usprawni przebieg całej rekrutacji. Kolejną kwestią, której brakuje w ogłoszeniach jest opis przebiegu rekrutacji. Raport Interviewme wskazuje, że 62% wśród badanych chciałoby wiedzieć, co ich czeka jeśli zdecydują się zaaplikować na daną ofertę pracy.Dopisz informacje o widełkach wynagrodzenia oraz o przebiegu rekrutacji. Poprawisz dzięki temu jakość ogłoszenia, a co za tym idzie jakość aplikacji kandydatów.

b) Co zrobić, jeśli rekrutujesz metodą bezpośrednią?

Szukasz kandydata, który obecnie pracuje w innej firmie? Jednym ze sposobów jest wyszukanie go na portalach biznesowych jak LinkedIn i GoldenLine. Jak napisać pierwszą wiadomość i zwiększyć szansę na nawiązanie kontaktu z kandydatem?Przede wszystkim nie wysyłaj masowych wiadomości do wielu osób jednocześnie. Zapoznaj się z profilem kandydata i napisz do niego spersonalizowany mail. Nie twórz wypracowania. Napisz krótko:

● kim jesteś
● co zainteresowało Cię w profilu tej osoby
● kogo szukasz
● i co jest atrakcyjnego w Twojej ofercie.

Unikaj ogólników i sloganów. Nie pisz, że oferowany jest rozwój – to nic nikomu nie powie. O wiele skuteczniejsza będzie informacja o możliwych szkoleniach lub konkretnych certyfikatach, które można zdobyć podczas wykonywania pracy.

2. Drugi etap budowania kontaktu z kandydatem – jak skutecznie przeprowadzić pierwszą rozmowę?

a) Jak rozmawiać z kandydatem aktywnym, który zaaplikował na ogłoszenie?

Na Twoją ofertę wpłynęło wystarczająco dużo CV? Może Ci się wydawać, że pozostałe etapy rekrutacji to czysta formalność. Tak naprawdę to dopiero początek! Dlaczego sposób przeprowadzenia pierwszej rozmowy telefonicznej odgrywa tak ważną rolę? Twoim zadaniem jest stworzenie pozytywnego wizerunku firmy. Aby to zrobić:

– poinformuj kandydata dlaczego do niego dzwonisz
– spytaj czy nadal jest zainteresowany ofertą pracy
– wyjaśnij najważniejsze aspekty związane ze stanowiskiem (zadania, obowiązki, miejsce pracy itp.)
– upewnij się czy wszystko jest dla niego jasne i czy nie ma dodatkowych pytań
– umów się na kolejną rozmowę

b) Jak przeprowadzić pierwszą rozmowę z kandydatem biernym?

Osoba, której zaproponowałeś udział w rekrutacji okazała zainteresowanie. Gratuluję! Teraz warto przeprowadzić z nią pierwszą rozmowę. Pamiętaj, że jeśli to Ty przekonujesz kandydata o atrakcyjności oferty, Twoja rola jest inna niż w przypadku kiedy kandydat zgłasza się do Ciebie.

– od razu powiedz kim jesteś, z jakiej firmy dzwonisz i kogo poszukujesz
– zapytaj kandydata czy wstępnie wydaje mu się to interesujące
– sprawdź czego oczekuje, upewnij się co obecnie robi zawodowo i w jakim obszarze chce się rozwijać
– spróbuj przekonać go o atrakcyjności swojej oferty (w tym momencie jesteś handlowcem – sprzedajesz swoją ofertę pracy)
– jeśli mimo odpowiedniego zaprezentowania stanowiska, kandydat nie jest zainteresowany, nie “wciskaj” mu swojej oferty na siłę
– wybadaj co byłoby dla niego interesujące. Może w przyszłości będziesz rekrutował na stanowisko, które by mu odpowiadało. Dzięki temu powiększysz bazę potencjalnych kandydatów i zaoszczędzisz sobie czas w przyszłości
– jeśli kandydat zdecydowanie odmawia, spytaj, czy nie chciałby kogoś polecić

Zdaję sobie sprawę, że większość rekrutacji jest do zakończenia “na wczoraj”. Z tego powodu może Ci się wydawać, że taki model rozmów i kontaktu z kandydatami zabierze zbyt dużo czasu. Potraktuj go jednak jako inwestycję, która z dużym prawdopodobieństwem zwróci się w przyszłości. Wypracowane dobre relacje z kandydatami zwiększają twoją bazę kontaktów, budują profesjonalny wizerunek Ciebie jako eksperta oraz wpływają na pozytywny wizerunek firmy, którą reprezentujesz.


joanna-gasiorowska

Autorka: Joanna Gąsiorowska, Konsultant Kariery w Interviewme. Dyplomowany doradca zawodowy wyspecjalizowany w rozpoznawaniu i rozwijaniu kompetencji i preferencji zawodowych kandydatów.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled