Przedsiębiorczy, niecierpliwi, pewni siebie i niezaangażowani – takie cechy najczęściej przypisywane są milenialsom. Pokolenie to stanowi ciekawą grupę pracowników, a ich wejście na rynek pracy jest wyzwaniem dla specjalistów odpowiedzialnych za zarządzanie kadrami. To, co wyróżnia młodych ludzi na tle innych to przede wszystkim otwartość, jaką darzą nowe technologie i fakt, że nie boją się korzystać z gadżetów i nowinek. Właśnie ta cecha może dać zwłaszcza działom HR nowe możliwości dotarcia do tego wymagającego pokolenia.
Milenialsi oczekują od pracodawców dynamiki działań, większego dostępu do informacji oraz współpracy zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Biorąc pod uwagę te oczekiwania firmy powinny postawić sobie pytanie, jak działy HR mogą wesprzeć młodych ludzi w realizacji codziennych zadań i dopasować swoje wewnętrzne narzędzia do potrzeb pokolenia.
Równowaga przede wszystkim
Chociaż o równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym dba zdecydowana większość pracowników, pokolenie Milenium wyróżnia się na tym tle. Podczas rozmów rekrutacyjnych z potencjalnym pracodawcą młodzi ludzie bardziej otwarcie mówią o swoich oczekiwaniach względem czasu pracy czy wymiaru wyjazdów służbowych. Czasem są wtedy odbierani jako roszczeniowi i zbyt pewni siebie, jednak nie zawsze jest to prawda. Przyłożenie wagi do życia poza pracą nie zawsze oznacza brak zaangażowania w realizację zadań zawodowych. Co więcej, efektywność milenialsów można wesprzeć odpowiednimi narzędziami pracy. Dzięki rozwiązaniom informatycznym pracownicy mogą korzystać z aplikacji firmowych niezależnie od miejsca przebywania. W ten sposób mogą na przykład usprawniać pracę grupową, szkolenia, dzielenie się wiedzą, wysyłanie wniosków urlopowych, rozliczanie delegacji, wykonywanie oceny pracowniczej – wszystkie te czynności można wykonywać przy użyciu smartfona czy tabletu. Stanowi to dużą oszczędność czasu zarówno dla firmy, jak i pracownika – mówi Teresa Olszewska, Prezes Zarządu GAVDI Polska S.A.
Informacja tu i teraz
Internet to naturalne środowisko milenialsów, którzy doskonale czują się w tej rzeczywistości. To przyzwyczajenie sprawia, że podobnych narzędzi oczekują również w miejscu pracy. Dlatego pierwszą kwestią, od której firma może rozpocząć dopasowanie narzędzi do oczekiwań młodego pokolenia jest zwiększenie mobilności środowiska pracy. Dzięki takim rozwiązaniom informatycznym pracownicy mogą mieć dostęp do ważnych aplikacji firmowych niezależnie od miejsca, w którym się znajdują, z poziomu smartfona czy komputera służbowego. Drugą istotną kwestią jest także upodobnienie narzędzi biznesowych do tych, które pracownicy znają i chętnie korzystają poza godzinami pracy. Mogą to być na przykład portale społecznościowe czy elementy znane z popularnych gier komputerowych.
Praca grupowa
Bardzo ciekawym narzędziem w rękach działów HR oraz pracowników są korporacyjne portale społecznościowe. Dają one wszystko to, czego pokolenie milenium oczekuje od miejsca pracy. Pozwalają między innymi na współdzielenie dokumentów w czasie rzeczywistym, prowadzenie grup skupionych na projekcie, czy wspierania działań działu sprzedaży. To duże ułatwienie i oszczędność – dodaje Teresa Olszewska. Dzięki takiemu rozwiązaniu firma może w znaczny sposób usprawnić współpracę pomiędzy poszczególnymi pracownikami czy grupami roboczymi. Ma to szczególne znaczenie w przedsiębiorstwach z rozproszoną strukturą organizacyjną, które zatrudniają setki lub tysiące pracowników.
Dialog i współpraca
Pracując z pokoleniem milenium działy HR muszą pamiętać o tym, że pracownicy na pierwszy miejscu stawiają potrzebę dialogu i nawiązywania interakcji ze współpracownikami. Nie chcą już być biernym odbiorcą treści, jak miało to miejsce jeszcze kilka lat temu w przypadku tradycyjnych intranetów. To ogromna zmiana, która będzie miała istotne przełożenie na rozwój całej branży. Pokolenie milenialsów stanowi wyzwanie dla osób odpowiedzialnych za komunikację, organizację pracy i zarządzanie kapitałem ludzkim. Osoby te oczekują od pracodawcy większej dynamiki działań, niemal nieograniczonego dostępu do informacji oraz pracy grupowej zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji. Co więcej, powszechny dostęp do Internetu i popularność serwisów społecznościowych sprawiły, że młode osoby podobnego schematu działania oczekują w miejscu pracy. By sprostać tym oczekiwaniom firmy i organizacje coraz częściej będą decydowały się na rozwiązania dające pracownikom elastyczność oraz zapewniające komfort pracy.
Źródło: MondayPR.pl