Zdecydowana większość uczestników szkoleń jest kierowana na nie przez swoich pracodawców – grupa ta stanowi aż 80 proc. całości. Na rozwój pracowników stawiają nie tylko duże firmy (75 proc.), lecz także MSP (25 proc.) – wynika z sondy przeprowadzonej przez portal NF.pl w ramach akcji Rozwijaj się albo giń.
Szkolenie – dobra inwestycja
Nie od dziś wiadomo, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Rozwija się rynek, pojawiają się coraz to nowe technologie, różni się od siebie także każde kolejne pokolenie. Człowiek, który nie próbuje podążać z duchem czasów, często nie stoi w miejscu, lecz wręcz cofa się, czego konsekwencją w najgorszym przypadku może być nawet wyparcie z rynku pracy. Portal NF.pl, chcąc przekonać Polaków do tego, że warto się szkolić, zorganizował akcję Rozwijaj się albo giń. W jej ramach przeprowadzono sondę wśród firm szkoleniowych, z której wyciągnąć można kilka istotnych wniosków.
Menedżerowie najchętniej rozwijają kompetencje
Jaki procent klientów firm szkoleniowych stanowi kadra kierownicza, a jaki pracownicy niższego szczebla? Wyniki ankiety pokazują, że zdecydowana większość – 63 proc. uczestników szkoleń to menedżerowie. Osoby pracujące na pozostałych stanowiskach stanowią 37 proc. wszystkich szkolących. Pracodawcy coraz chętniej szkolą swoich pracowników, coraz częściej finansują ich rozwój. Co ciekawe, dotyczy to nie tylko dużych firm, lecz także MSP. Krótko mówiąc: idzie nowe, lepsze! – mówi jedna z uczestniczek naszej ankiety Renata Petryka, prezes zarządu Tax Consilium. Znajduje to potwierdzenie w badaniu NF.pl, które pokazuje, że aż 80 proc. uczestników szkoleń jest kierowanych na nie przez swoje firmy. W 75 proc. są to przedsiębiorstwa duże, a 25 proc. MSP.
Krótkie i praktyczne
Pierwszym z istotnych trendów na rynku szkoleń jest zwiększenie nacisku na praktykę. Zainteresowaniem cieszą się procesy edukacyjno-wdrożeniowe, obejmujące szereg działań, m.in. warsztaty, których czas trwania jest skracany do minimum. Dwudniowe szkolenia odchodzą do lamusa, a w zamian za to pojawia się więcej interakcji przed i po szkoleniu – zwraca uwagę Darek Dobrzyniecki, partner zarządzający i wiceprezes zarządu Persona GLOBAL Polska, który wziął udział w naszej sondzie. Jolanta Sławińska, trener biznesu, konsultant, właścicielka firmy szkoleniowo-doradczej People of Progress, zwraca z kolei uwagę na konieczność dopasowania do potrzeb i podnoszenia jakości szkoleń. Wbrew wszelkim zapowiedziom rynek szkoleń rozwija się, zmienia i dostosowuje do potrzeb przedsiębiorców. Jest to konieczne, ponieważ wymagania na rynku stale rosną – liczą się autorskie, ciekawe programy i doświadczeni, wykształceni trenerzy. Do nowych trendów należą projekty mentorskie, międzykulturowe, uwzględniające także różnice międzypokoleniowe – mówi ekspert.
Dlaczego warto się szkolić?
Szkolenia to konieczność, ponieważ rozwijają umiejętności i kompetencje, poszerzają wiedzę i przez to budują przewagę konkurencyjną. Dziś, gdy tempo zmian jest ogromne nie można sobie pozwolić na stanie w miejscu i stosowanie „sprawdzonych” metod. One już po prostu nie działają. Dlatego konieczne jest doszkalanie się i stałe podnoszenie własnego poziomu – podkreśla Dariusz Milczarek, managing partner Sandler Training Polska. Uczestnictwo w szkoleniach zapewnia również szereg praktycznych korzyści, możliwych do wykorzystania od zaraz. Szkolenia, dzięki profesjonalnie opracowanym przykładom, mogą stanowić źródło inspiracji. Ponadto w ich trakcie mamy możliwość pracy z ekspertem, który pomaga rozwiązywać na bieżąco problemy. Jest to też świetna okazja do konfrontacji naszych doświadczeń z innymi uczestnikami szkolenia oraz odkrywania skrótów, narzędzi do robienia czegoś, co zajmowało nam do tego pory zdecydowanie za dużo czasu – zaznacza Aneta Gawęcka-Malec, training manager w firmie Hexcode.
Źródło: NF.pl
Szkolenie jak wynika z treści artykułu musi być praktyczne i niezbyt długie.
U nas bardzo często są przeprowadzane różne szkolenia. Daje to dużo motywacji i kopa do działania. Ostatnio szkoleniebhp.com.pl przeprowadziło u nas szkolenia i okazało się, że jeszcze dużo nie wiemy o bezpieczeństwie w naszej pracy, albo mamy złe nawyki.
Ja szkolenia wspominam bardzo miło. Zostały one przeprowadzone w sali konferencyjnej Klub Sosnowy w Warszawie. Sporo się na nich dowiedzieliśmy i była okazja do tego, by się lepiej poznać. Według mnie takie szkolenia są jak najbardziej potrzebne i warto je organizować.