„Daj pracownikowi poczuć organizację, czyli onboarding w Poczcie Polskiej” innymi słowy #PocztowyOnboarding.
Czy wiesz, że jest taka firma, która zatrudnia tyle osób, ilu mieszkańców ma Jelenia Góra, ma dwa razy więcej placówek niż trzy największe banki w Polsce razem wzięte, a jej pracownicy pokonują codziennie dystans równy 13 okrążeniom Ziemi. Poczta Polska – More than you think.
Za datę narodzin poczty w Polsce uważa się 18 października 1558 roku. Wtedy to król Zygmunt August „ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją, przez Wiedeń, za pomocą poczty, czyli koni rozstawnych”. Powołana przez monarchę instytucja publiczna miała służyć przede wszystkim utrzymaniu stałych kontaktów dyplomatycznych i gospodarczych z innymi krajami europejskimi.
Z racji kilkusetletniej tradycji istnienia nasz #PocztowyOnboarding mamy dopracowany niemal do perfekcji, więc zobaczcie jak to u nas wygląda.
Proces opieki nad nowym pracownikiem Poczty zaczynamy już wtedy, gdy jest on jeszcze rokującym kandydatem. Budujemy przyjazny wizerunek firmy jako pracodawcy, poprzez akcje Employer Brandigowe, w czasie których można nas bliżej poznać i usłyszeć jaka jest nasza misja, wizja, cele czy działania prowadzone w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Kładziemy nacisk na odpowiednie komunikowanie procesu w którym bierze udział kandydat oraz informowanie o kolejnych etapach rekrutacji. Przykładem jest specjalne zaproszenie wysyłane do kandydata. Znajdują się tam informacje takie jak miejsce spotkania, z linkiem do mapy google, zdjęcie rekrutera z linkiem do jego Bio oraz pełna agenda spotkania.
Utrzymujemy pozytywne relacje, komunikujemy się transparentnie i przekazujemy feedback na każdym etapie rekrutacji. Pomaga nam to gdy decyzja o zatrudnieniu kandydata jest negatywna. Kandydaci wracają do nas, aplikując na inne stanowiska.
Dbamy o cały proces Candidate Experience, wiec nasi kandydaci są dopasowani do kultury organizacyjnej firmy i podejmują świadome decyzje o aplikowaniu do pracy w Poczcie Polskiej.
Nasze motto to – pierwsze wrażenie robi się tylko jeden raz. Przygotowane miejsca pracy i narzędzi niezbędnych do pracy, przyjazny mail od zespołu, rozmowa z przełożonym i poznanie swojego buddiego – pozwalają nowemu Pocztowcowi poczuć się jak „swój”. Dobrze zaplanowany plan działań na kolejne tygodnie ułatwia funkcjonowanie i odnalezienie się w nowym otoczeniu. Poręczny, napisany przyjaznym językiem paszport wdrożenia pomaga znaleźć odpowiedź na pytania, szczególnie wtedy gdy buddy będzie np. na spotkaniu.
W połowie okresu trwania umowy zawsze organizujemy spotkanie z pracownikiem i pytamy czy praca spełnia jego oczekiwania i wyobrażenia. To także czas na to aby nowemu pracownikowi przekazać pierwszą podsumowującą informację zwrotną.
Jesteśmy jednym z największych pracodawców na polskim rynku. Oznacza to m.in. różnorodność stanowisk na jakich pracują Pocztowcy. Nasi pracownicy poznają nie tylko najbliższe otoczenie, z którym będą najczęściej współpracować. Umożliwiamy im poznanie firmy od środka także z perspektywy innych stanowisk – #PocztowyOnboarding. Pracownicy biurowi mogą sprawdzić, jak wygląda praca w placówce pocztowej, zostać na jeden dzień listonoszem czy przekonać się, na czym polega praca w sortowni przesyłek. Rozmowa z innymi pracowniami pozwala lepiej zrozumieć firmę i daje świeże spojrzenie na pracę.
Jak mówi jedna z osób, która przeszła taki proces – „Dzięki tym trzem dniom adaptacji w placówce, mogę śmiało powiedzieć, że wiem, jak wygląda praca u największego pracodawcy w Polsce. Na własnym ramieniu poczułem ciężar torby listonosza, przyjmowałem klientów i odbierałem „szafę” z paczkami, które chwilę później znalazły się w rękach odbiorców.”
To nie koniec. Onboarding w Poczcie Polskiej kończy się po 12 miesiącach, kiedy pracownik staję się prawdziwym ambasadorem marki pracodawcy, ma zaplanowaną ścieżkę kariery, jest wspierany przez swojego mentora. Wtedy można z śmiało powiedzieć, że jest prawdziwym pocztowcem!
O Autorze:
Marcin Kępa
Specjalista ds. HR & EB w Poczcie Polskiej. Posiada ponad 5 letnie doświadczenie w obszarze HR. Swoją przygodę z HR zaczynał od własnej działalności związanej z benefitami, później pracował w międzynarodowej agencji headhunterskiej, w firmie z sektora BPO, a od roku wspiera Pocztę Polską w swoich procesach HRowych. Jego motto to: „Pokażę Ci pracę, którą pokochasz, tak żebyś nie musiał przepracować ani jednego dnia więcej w swoim życiu”.
Warto wspomnieć jeszcze o dobrych praktykach związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych na poczcie.