W Polsce istnieje już ponad 100 fundacji korporacyjnych założonych przez firmy. Jest to liczba porównywalna z liczbą podobnych organizacji w krajach Europy Zachodniej – wynika z Raportu „Fundacje korporacyjne w Polsce” opracowanego przez Forum Darczyńców. Coraz więcej firm, zarówno międzynarodowych korporacji, jak i tych z polskim kapitałem, angażuje się w działalność społeczną wykorzystując różnorodne narzędzia. Kierują nimi odmienne motywacje, jednak jedno jest pewne – filantropia zaczyna być częścią kultury organizacyjnej. Jakie niesie ze sobą korzyści?
Wspieranie osobistego zaangażowania pracowników w działania na rzecz swojej społeczności staje się coraz bardziej popularne, a i coraz więcej pracowników podejmuje kroki, by rozpocząć swoją samodzielną przygodę z filantropią. Firmy wpisują działania filantropijne w swoją strategię z różnych powodów. Dla jednych ważne jest budowanie zaufania społeczeństwa, innym zależy na kształtowaniu dobrych relacji z otoczeniem czy nawiązywaniu nowych kontaktów. Liderzy biznesu, jak np. PZU, KGHM Polska Miedź czy Orange Polska realizując działania społeczne nie tylko odpowiadają na coraz większe oczekiwania otoczenia, ale jednocześnie odnoszą wymierne korzyści, budują swój sukces i silną pozycję na rynku.
Jakie korzyści osiągają firmy angażując się w działalność filantropijną?
1. Budują zgrany i zintegrowany zespół pracowników
Dobrany i zgrany zespół to podstawa realizacji celów firmy, prężnego rozwoju każdego przedsiębiorstwa i budowania przewagi konkurencyjnej. Zgrany zespół to większa efektywność, lepsza komunikacja i przyjazna atmosfera. Zaangażowanie pracowników w działania społeczne zdecydowanie podnosi ich zadowolenie z pracy, daje satysfakcję oraz buduje relację z firmą.
2. Wzmacniają poczucie odpowiedzialności pracowników
Zaangażowanie pracowników pozytywnie wpływa na funkcjonowanie całej firmy. Zmotywowani pracownicy są bardziej skuteczni, związani z misją firmy, co przekłada się na jakość realizowanych zadań.
3. Budują pozytywny wizerunek
Reputacja firmy w obecnych czasach jest czymś nie do przecenienia. To właśnie pozytywny wizerunek ma ogromny wpływ na pozycję firmy na rynku, co przekłada się na wyniki finansowe.
4. Podnoszą kompetencje swoich pracowników i odpowiednio dobierają zadania
Odpowiedni dobór kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku do umiejętności pracowników pozwala nie tylko na jego dalszy rozwój, ale przede wszystkim wpływa na skuteczną realizację strategii firmy. Wykorzystanie różnych narzędzi pomaga w rozpoznaniu kompetencji pracowników i ich odpowiednim dopasowaniu do zadań.
5. Korzystają z ulg podatkowych
Firmy zakładając np. fundacje korporacyjne i przekazując darowizny na rzecz organizacji społecznych mają prawo do odliczeń od podstawy opodatkowania do 10% dochodu.
– Obecnie firmy bardzo świadomie podejmują działalność społeczną wpisując ją w swoją misję i strategię rozwoju. Skłaniają ich do tego nie tylko korzyści biznesowe, ale również świadomość iż w dzisiejszych czasach prowadzenie działalności filantropijnej niesie ze sobą określoną zmianę społeczną. By to osiągnąć przedsiębiorstwa wykorzystują swoje zasoby, kontakty i wiedzę – mówi Agnieszka Sawczuk, Dyrektor Fundacji dla Polski.
Z jakich narzędzi firmy mogą skorzystać?
1. Zbiorki pracownicze
Firmy mogą wspierać zaangażowanie swoich pracowników w pracę lokalnych organizacji przeprowadzając pracownicze zbiórki pieniędzy, żywności czy innych wydarzeń na terenie firmy. To proste narzędzie jest pozytywnie odbierane przez pracowników, wspiera ich kreatywność i wzmacnia „przywiązanie” do firmy.
2. Matched giving
Jedną z form matched giving jest program składki pracowniczej, który umożliwia pracownikom wspieranie zaakceptowanego przez firmę programu społecznego prowadzonego przez wybraną organizację. Na ten cel pracownicy przekazują część swojego wynagrodzenia, które automatycznie co miesiąc jest pobierane z ich pensji.
3. Wolontariat pracowniczy
Coraz więcej firm zachęca swoich pracowników do podjęcia dodatkowych aktywności społecznych kierując się różnymi przesłankami, np. z chęci budowania pozytywnego wizerunku czy pozycji marki w środowiskach lokalnych. Wolontariat pracowniczy to narzędzie, które przynosi konkretne korzyści dla biznesu w postaci np. budowania zespołu, wzmacniania postaw moralnych pracowników czy budowania relacji „pracodawca – pracownik”. Wiele firm wpisuje dodatkowy dzień urlopu dla pracowników na działania wolontariackie.
4. Fundusze filantropijne
Dzięki funduszom pracownicy mogą współdecydować o przeznaczaniu środków na działalność społeczną. Zazwyczaj firma określa cel oraz ustala formy działalności społecznej. Ten partycypacyjny model decyzyjny buduje przekonanie o realnym wpływie na wybrany obszar działalności firmy.
5. Fundacje korporacyjne
Działalność fundacji jest ściśle powiązana z działalnością firm-matek. Utworzenie fundacji korporacyjnej to złożony proces, wymagający wieloletniego finansowego zaangażowania ze strony firmy oraz uspójnienia ze strategią zaangażowania społecznego. Fundacje korporacyjne mogą podejmować analizę potrzeb i problemów społecznych, którym planują sprostać, a także mają możliwość podjęcia ryzyka związanego z testowaniem nowatorskich przedsięwzięć, na co firmy w większości nie mogą sobie pozwolić.
Działania filantropijne prowadzi wiele organizacji społecznych, wspierając tym samy rozwój społeczeństwa obywatelskiego, postaw społecznie odpowiedzialnych czy zaangażowanie firm w realizacji programów skierowanych do lokalnych społeczności. Jedną z takich organizacji jest Fundacja dla Polski, która od 25 lat realizuje liczne programy z obszaru filantropii korporacyjnej i indywidualnej.
15 marca 2016 roku w Mazowieckim Centrum Kultury odbędzie się uroczysta Gala z okazji 25-lecia działalności Fundacji dla Polski, która stanowi okazję do złożenia szczególnych podziękowań osobom, organizacjom oraz instytucjom za współpracę, dzięki której organizacja mogła przez tyle lat rozwijać inicjatywy społeczne oraz realizować programy filantropijne. Celem wydarzenia jest przybliżenie gościom historii i działań Fundacji, które na przestrzeni dwudziestu pięciu lat promowały filantropię wśród firm, instytucji publicznych oraz osób prywatnych. Partnerem Gali z okazji 25-lecia działalności Fundacji dla Polski jest firma Archicom.
Źródło: Fundacja dla Polski