Panuje przekonanie, że nie powinno się łączyć spraw prywatnych z zawodowymi. Wiemy jednak, że w niektórych sytuacjach jest to niemożliwe i że to, co przeżywamy w życiu osobistym oddziałuje na naszą pracę. Charakter i podejście do niektórych spraw kształtują zarówno dobre, jak i złe wydarzenia. Czy mogą wpłynąć one na zmianę roli zajmowanej w zespole i efektywność w pracy?
Na początku każdej kariery zawodowej określa się cele i zadania towarzyszące pracownikom na kolejnych etapach. Warto również zweryfikować, na ile pracownik jest dopasowany do profilu stanowiska pracy. Wówczas możliwe będzie dalsze monitorowanie i wspieranie jego rozwoju. Stawiając pierwsze kroki w nowej pracy możemy przejawiać inne zachowania, aniżeli po roku trwania kariery. Dlaczego tak się dzieje?
Na początku możemy być niezależnymi osobami, bez większych zobowiązań, mającymi głowę pełną zwariowanych pomysłów. Jednak za jakiś czas możemy się zmienić i zmienić mogą się także nasze priorytety. Prostym przykładem może być sytuacja, w której zaczynamy pracę jako ludzie młodzi, którzy skończyli szkołę. Za kilka lat zakładamy rodziny, mamy więcej zobowiązań i inne rzeczy stają się dla nas ważne. Wraz ze stylem życia zmienia się także podejście do pracy i swoich obowiązków.
Nie chodzi o to, by powielać stereotyp wiecznie zakręconego studenta czy ułożonego trzydziestolatka z domem z ogródkiem. Nie zawsze takie myślenie się sprawdza, czasami bywa zupełnie odwrotnie. Jednak prawdą jest to, że w naszym życiu następują pewne przełomy, które powodują, że stajemy się zupełnie innymi osobami. Czasami z bezkompromisowego przywódcy możemy stać się pobłażliwymi osobami i tym samym może zmienić się sposób respektowania obowiązków od swoich pracowników.
Co może powodować zmianę zachowania pracownika?
Do sytuacji, które wpływają na postrzeganie i sposób funkcjonowania w zawodowym środowisku można zaliczyć śmierć bliskiej osoby, ślub, narodziny dziecka, przeprowadzkę czy chorobę. Wymienione czynniki mogą warunkować sposób, w jaki pracownicy wykonują swoją pracę i obowiązki. Mogą, ale nie muszą. Są osoby, które nie będą przekładać spraw prywatnych na zawodowe niezależnie od tego, co wydarzy się w życiu prywatnym. Pomimo tego ich osobowość może ulec zmianie.
Po trudnych przeżyciach niekiedy ludzie mogą stać się mniej komunikatywni, oschli czy po prostu rozdrażnieni. Wówczas kontakt z takimi osobami bywa utrudniony. Jeżeli stanowisko pracy wymaga nawiązywania i podtrzymywania dobrych relacji z klientami, w pełni efektywne wykonywanie swoich obowiązków może być niezwykle trudne. Naturalnie, nie dla każdego stanowiska pracy zmiany w życiu prywatnym będą miały większe znaczenie. Jeżeli natomiast jest inaczej, warto, by pracodawca pomyślał w jaki sposób może wesprzeć swojego pracownika znajdującego się w trudnej sytuacji związanej z życiem prywatnym.
W momencie, kiedy cechy osobowe kandydata są kluczowe, pracodawcy mogą posłużyć się analizą psychometryczną, która sprawdzi, czy profile osobowe pracowników nadal są odpowiednio dopasowane do potrzeb stanowiska. Analiza wskaże mocne strony pracownika i te, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Dodatkowo pracodawca będzie mógł ocenić, czy sposób reakcji na stres pracownika uległ zmianie, czy też nie. Wszelkie informacje tego typu mogą okazać się kluczowe i wpływać na zarządzanie zasobami ludzkimi.
Źródło: Smart MBC