Młodzi na rynku pracy – rekomendacja czy rywalizacja?

st

Rynek pracy zmienia się z każdym nowym pokoleniem i ciągłym rozwojem technologii. Znakiem współczesnych czasów jest nadchodzące pokolenie Z i wkraczające w samodzielne życie pokolenie Y. Jakie mają oczekiwania względem pracodawców i jak postrzegają pracę?
 
Portal Praca.pl przeprowadził badanie na próbie ponad 2800 respondentów, z którego wynika, że prawie 1/3 Polaków otrzymuje oferty pracy po znajomości lub wykorzystując kontakty osobiste. Ponad 47% respondentów uważa, że pracę znajduje się głównie po znajomości i najczęściej pracy w ten sposób poszukują ludzie młodzi.
 
Generacje Y i Z obecne aktualnie na rynku pracy zostały wychowane w innych warunkach, niż ich wcześniejsze pokolenie X, czyli osoby urodzone przed 1982 rokiem życia, pełniące teraz kierownicze stanowiska. Przekłada się to na zmianę priorytetów i wartości. Reprezentują one odmienne podejście wobec rodziny, religii, państwa, a także pracy. Nowoczesna technologia jest dla nich naturalnym elementem życia i codziennością. Zarówno pokolenie Y jak i Z doskonale porusza się w nowinkach technologicznych, dzięki czemu są mobilni, elastyczni i bardziej kreatywni. Dodatkowo pokolenie Z nie pamięta czasów bez elektroniki. Nie istnieje dla nich życie bez komputerów, smartfonów i Internetu.
 
W pracy liczą się relacje i atmosfera
 
Chociaż pokolenie Y dopiero zaczyna samodzielne życie niezwykle ważne jest dla niego osiąganie celów zawodowych i życiowych, jest bardzo ukierunkowane na sukces, co wynika z dorastania w czasach kiedy społeczeństwo otwierało się na nowe trendy i proces globalizacji. Ukształtowani przez nowy ustrój są lepiej wykształceni, świadomi możliwości i pewni siebie, co powoduje, że nie przywiązują się do miejsca pracy. Uważają, że w każdym momencie mogą je zmienić gdy nie będzie spełniało ich wymagań. Służbowy samochód, komórka czy laptop to dla nich dobra powszechne. Osoby z pokolenia Y są bardziej wymagającymi pracownikami ponieważ potrzebują wyzwań zawodowych, określonej ścieżki kariery oraz równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym, które jest dla nich bardzo ważne. Inaczej postrzegają miejsce pracy jak i relacje pracownicze. W pracy liczy się atmosfera, muszą czuć się dobrze i być częścią zespołu. Posiadając poczucie własnej wartości współpracownicy nie są już dla nich dużym zagrożeniem, co przekłada się na nawiązywanie nawet długoletnich przyjaźni w pracy. Pokolenie Z doskonale zna języki obce, jest pozbawione kompleksów, ma znajomych na całym świecie, a Internet i portale społecznościowe są dla nich naturalnym elementem rzeczywistości. Osoby z pokolenia Z bardzo dobrze sprawdzają się w pracy związanej z technologiami, a podstawowym źródłem informacji jest dla nich Internet.
 
Młodzi poszukują pracy przez rekomendacje
 
Młode pokolenie jest motorem zmian na rynku pracy, który został zdominowany przez główne kanały komunikacyjne jak Internet i media społecznościowe. Dla pracodawców z wcześniejszego pokolenia jest to duże wyzwanie, nie tylko dla menadżerów, ale i HR-owców. Odmienne postawy i wartości wobec pracy zmuszają pracodawców nie tylko do przedstawiania pracownikom określonych ścieżek rozwoju i kariery, ale również do zainteresowania kandydata samym procesem rekrutacji. Obecnie standardowe formy pozyskiwania pracowników jak ogłoszenia czy targi pracy zostają wspierane dodatkowymi narzędziami, aby precyzyjnie dopasować predyspozycje, doświadczenie i umiejętności kandydatów do stanowisk i wymogów pracodawców. Jedną z form są na przykład wewnętrzne systemy rekomendacji pracowników, wynagradzane różnego rodzaju bonusami. Młode pokolenie chętnie poleca znajomych do pracy i nie postrzega tego, jako „pracy po znajomości”.
 
Potwierdzają to wyniki sondy, gdzie ponad 78% młodych osób w wieku 25 – 34 deklaruje, że poleciłoby znajomych do pracy, głównie wtedy, gdy byliby dobrymi kandydatami na dane stanowisko i mieli odpowiednie kompetencje. Aż 40,4 % osób w tym wieku poszukuje pracy w ten właśnie sposób. O tym, iż postrzeganie takiej formy poszukiwania pracy zmieniło się na przestrzeni lat świadczą nie tylko deklaracje ankietowanych, ale również wdrażane systemy rekomendacji pracowniczych.
 
 
Młodzi ludzie nie chcą już uczestniczyć w korporacyjnym wyścigu szczurów i mocnej rywalizacji. Nadchodzące pokolenie jest bardziej nastawione na współpracę i nie ma problemu ze wzajemnym rekomendowaniem się do pracy.
 
 
Źródło: Praca.pl
 
 
 

1 komentarz
  1. Reply
    mila 18 stycznia 2016 at 11:44

    Może i jest wzajemna współpraca przy rekomendacjach do pracy. Jednak jest inny problem sporo osób zawyża swoje kwalifikacje , umiejętności które posiada jak i stopień znajomości języka… kandydat deklaruje biegły angielski, a na rozmowie nie potrafi powiedzieć jednego poprawnego zdania – i to na pewno nie wskutek stresu…

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled