Metody szkoleń językowych dla pracowników

international-638245_1920

Na rynku szkoleń językowych dostępnych jest wiele metod nauki i podnoszenia jej efektywności. Mamy między innymi e-learning, kursy tradycyjne z lektorem, metody mieszane (czyli blended learning). Jak z całej gamy wybrać te najbardziej odpowiednie dla naszych pracowników?
 
Kurs tradycyjny
 
Zacznijmy od tego, co znają wszyscy ze szkoły – metoda tradycyjna. Mogą to być zarówno kursy języka ogólnego, jak i specjalistycznego. Mogą odbywać się w szkole językowej lub w siedzibie firmy. Kursy tradycyjne należą do jednych z najdroższych metod nauczania języków. Wysokość kosztów generują m.in. wynagrodzenie lektora (im bardziej specjalistyczny język, tym droższy nauczyciel) oraz kupno podręczników i innych materiałów do nauki. Zajęcia mogą być prowadzone zarówno przez wykwalifikowanych lektorów polskich, jak i obcokrajowców (tzw. native speakers). Warto zadać sobie pytanie, do czego język ma służyć pracownikom. Czy będzie to codzienna komunikacja z obcojęzycznym klientem, czy przygotowywanie dokumentów i czasem wykonywanie drobnych tłumaczeń. O ile podczas zajęć z polskim lektorem kursanci mają możliwość rozwiania wszelkich wątpliwości lingwistycznych w języku ojczystym, ale uczą się języka podręcznikowego, o tyle z native speakerem ćwiczy się przede wszystkim wymowę, rozumienie ze słuchu i akcent, bez nacisku na gramatykę.
 
Choć kurs tradycyjny wciąż jest wybierany przez większość firm, nie można zapomnieć o jego wadach. Do nich tych zaliczyć trzeba m.in. brak elastyczności czasowej. Wszyscy pracownicy należący do danej grupy muszą być obecni na zajęciach. Często bywa tak, że ze względu na inne spotkania, napięty grafik i sprawy służbowe pracownicy spóźniają się na zajęcia lub wręcz je opuszczają, co znacznie obniża efektywność nauki. Problemem przy tego rodzaju kursie jest też wysoki poziom generalizacji. To sytuacja, w której takie same informacje są przekazywane wszystkim pracownikom, bez względu na ich poziom znajomości języka, preferowane metody nauki czy stanowisko, które zajmują.
 
Blended learning
 
To połączenie tradycyjnego kursu z e-learninigiem. Uczestnik wykonuje zadania na platformie multimedialnej, ale spotyka się też z lektorem. Częstotliwość spotkań jest mniejsza niż w przypadku szkoleń tradycyjnych, a między nimi odbywają się spotkania online. Ponadto istnieje możliwość zamiany tradycyjnych spotkań na spotkania wirtualne. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie w sytuacji, gdy pracodawca chce szkolić pracowników rozproszonych po różnych placówkach firmy. Niestety blended learning ma też wady. Rośnie cena takich kursów, ponieważ płaci się tak jak za naukę tradycyjną (czyli lektora i materiały), a także za korzystanie z platformy multimedialnej. Wysoka cena przekłada się jednak na efektywność nauki. Elastyczność czasowa i indywidualny tok nauki, połączone ze spotkaniami z lektorem, pozwalają na zwiększenie motywacji pracowników.
 
Nowoczesne podejście do nauki – pull learning
 
Oba sposoby nauki, zarówno kurs tradycyjny, jak i prosty e-learning mają cechę wspólną, która przesądza o ich skuteczności. Bardzo często zakładają one naukę języka według modelu push learning. Uczestnicy uczą się czegoś, co może niekoniecznie przydaje im się później w pracy czy życiu codziennym. Wiąże się to głównie z przyswajaniem dużej ilości wiedzy, najczęściej na pamięć. Nieważne, że w ciągu kilku tygodni zapomnimy większość tego, co zapamiętaliśmy (badania mówią, że nawet ok. 90%).
 
Przyszłość to internet
 
Przewidując jakie będą możliwości nauki języków obcych za kilka lat, z pewnością możemy założyć, że rozwiną się platformy multimedialne. Ważnym postulatem e-learningu nowej generacji jest budowanie go tak, aby każdy znalazł w nim to, czego potrzebuje. Aby mógł szybko dotrzeć do interesujących treści, sprawnie pominąć te, które go nie interesują. Zwracamy uwagę na to, żeby – poza celami firmy – również pracownik mógł wybrać, czego chce się uczyć. To e-learning, który nie pozostawi pracownika samego w tym procesie nauki. Można dokonać tego nie tylko przez komputer. Nauka języka już teraz idzie nieco dalej. Można wykorzystywać smartfony i tablety. W grę wchodzi również przystosowanie sieci wewnętrznej w firmie (intranetu) do nauki języka. Jest to połączenie edukacji, pracy, motywacji i komunikacji wszystkich pracowników. Takie rozwiązanie niesie szereg różnych możliwości nauki w praktyce. Do przykładów może należeć np. pisanie newsów w dwóch językach, z czego pod wersją obcojęzyczną znajdowałyby się pytania sprawdzające zrozumienie. Ważnym elementem może być również słowniczek terminów i wyrażeń, które są wykorzystywane w danej firmie, do którego wszyscy mieliby dostęp. Nie można zapominać również o zabawie. Gry na takim portalu to świetny pomysł na zwiększenie motywacji do nauki.
 
Szkolenie językowe to bardzo wartościowe świadczenie dla pracownika. Zyskują na nim obie strony – firma podnosi kompetencje swoich pracowników, co oznacza, że może się rozwijać, na przykład na zagranicznych rynkach. Podnosi również kwalifikacje pracownika, a także jego motywację. Szkolenia grupowe pełnią dodatkowo rolę integracyjną. Pracownik natomiast poznaje język, zyskuje nową umiejętność, poszerza się jego wiedza o świecie, a także staje się bardziej wartościowy dla firmy – wyjaśnia Magdalena Marcinkowska z firmy Skrivanek zajmującej się szkoleniami językowymi i tłumaczeniami.
 
Wybór rodzaju kursu językowego zawsze warto skonsultować z wybraną szkołą językową. Ta powinna również przeprowadzić audyt językowy badający poziom znajomości języków obcych wśród pracowników. Dopiero po audycie będzie można racjonalnie zdecydować, jakie rozwiązanie okaże się najlepsze.
 
 
Źródło: Skrivanek Sp. z o.o.
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0