Telepraca jest jedną z najpopularniejszych form zatrudnienia w ostatnich latach. Wiele aspektów życia codziennego przenosi się dzisiaj do sieci, również praca. Dotychczasowe stanowiska pracy w postaci tradycyjnych biurek mogą zamienić się w komputery i laptopy znajdujące się w domowym zaciszu. Czym charakteryzuje się telepraca?
Wspomnianą formę zatrudnienia reguluje ustawa z 2007 roku. Osoba wykonująca telepracę świadczy pracę poza siedzibą firmy, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Telepracę inaczej nazywa się pracą zdalną. Pracownik korzysta wówczas z różnego rodzaju zasobów technologicznych. Najpopularniejszymi są telefon komórkowy oraz Internet. Oprócz nich używane są także narzędzia do komunikacji między pracownikami, m. in. komunikatory internetowe. W telepracy istotne jest to, że na taką formę zatrudnienia pracownik musi się zgodzić w stosownym oświadczeniu. Nie można go do tego zmusić lub w razie braku zgody zagrozić wypowiedzeniem umowy.
Istnieją różne rodzaje telepracy: domowa, przemienna, mobilna. W przypadku pracy domowej wszystkie swoje obowiązki pracownik wykonuje w domu. Czasami bywa tak, że pracownik od razu zostaje zatrudniany na takich warunkach, czasami jednak opuszcza swoje miejsce w firmie na rzecz pracy w domu. Telepraca domowa wymaga wspomagania się nowymi technologiami i narzędziami, także w sferze kontaktowania się z pracodawcą czy współpracownikami. Wszystkie aspekty dotyczące pracy od tradycyjnych przechodzą do elektronicznych.
Telepraca domowa może wydawać się rozwiązaniem idealnym, jednakże należy zwrócić uwagę także na pewne zagrożenia czy niedogodności, które wynikają z jej formy. Decydując się na telepracę domową trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest się w stanie wytworzyć w swoim domu warunki, które będą sprzyjać atmosferze pracy. Jeżeli zyskamy pewność, że osoby trzecie nie będą nas dekoncentrować oraz że posiadamy odpowiednie zaplecze techniczne, nie musimy się niczego obawiać.
Telepraca domowa może być bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób posiadających dzieci. Dzięki tej formie zatrudnienia pracownicy nie muszą tracić cennego czasu na dojazdy do pracy. Ważne jednak, aby nie traktować jej jako takiej, która pozwoli w tym samym momencie zajmować się dziećmi. Pracownik decydujący się na telepracę domową powinien zadbać o osobne, wydzielone miejsce, w którym mógłby spokojnie oddać się swoim zawodowym obowiązkom. W ten sposób zminimalizuje czynniki rozpraszające jego uwagę.
Z kolei telepraca przemienna jest formą zatrudnienia, która łączy ze sobą pracę w zakładzie pracy oraz pracę w innym, przystosowanym do tego miejscu. Trzecią formą telepracy jest telepraca mobilna. Pracownicy wybierający telepracę mobilną wykonują swoje obowiązki w wielu miejscach, oddalonych od firmy i swojego domu. Telepraca może być bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób bezrobotnych, mieszkających w mniejszych miejscowościach, z których dostęp do rynku pracy jest znacznie utrudniony.
Koszty dojazdów do pracy często bywają bardzo wysokie i nie każda firma zgadza się na ich pokrycie, bądź częściowe dofinansowanie. Praca zdalna jest odpowiedzią na pojawiające się potrzeby, zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Co ważne, podjęcie decyzji o takiej formie zatrudnienia pracowników wiąże się ze zmniejszeniem kosztów wynajmu miejsca przeznaczonego na biuro.
Korzyści związane z wyborem telepracy dotyczą również produktywności pracowników. Jak pokazały badania przeprowadzone przez belgijski oddział firmy Alcatel, 25% pracowników, którzy zgłosili się do pracy w domu przez dwa dni w tygodniu osiągnęło większą efektywność i szybsze tempo podejmowania decyzji.
Oczywiście nie każdy pracownik może pozwolić sobie na to, aby pracować zdalnie. Pracownikami, którzy mogą wybrać telepracę są przede wszystkim graficy, dziennikarze, artyści, architekci, osoby zajmujące się tworzeniem bazy danych i tłumaczeniami. Każda osoba, która czuje, że mogłaby sprawdzić się pracując zdalnie i może sobie na to pozwolić, powinna porozmawiać ze swoim pracodawcą. Dobrym rozwiązaniem może być okres próbny, który pokaże, czy ta forma zatrudnienia jest odpowiednia.
Autorka: Sandra Kluza
Marketing Manager, Smart MBC