Employer BrandingKnow HowKomunikacjaMotywacjaPressroomStrategia

Uwaga, hejter w firmie!

negativespace2-5

Problem negatywnych opinii, które pojawiają się w Internecie na temat firm jest niezwykle szeroki. Można dokonywać rozmaitych podziałów wg różnych kryteriów – od tematyki wpisów po motywy kierujące ich autorami. Poniższy artykuł dotyczy tych, które stanowią duży odsetek wszystkich negatywnych ocen publikowanych w Internecie. Wyjaśnię przyczyny tego problemu oraz sposoby radzenia sobie z nim.
 
Hejter – wróg wewnątrz organizacji
 
Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że w związku z bardzo dużą ilością obowiązków nałożoną na działy HR, ich koordynatorzy nie mają czasu sprawować kontroli i ochrony przed atakami hejterów w osobie byłych lub aktualnych pracowników, opiniujący warunki pracy panujące w danej firmie. To niestety duży problem, ponieważ negatywne wpisy pracownicze mogą odstraszyć potencjalnych kandydatów i zniechęcić do udziału w prowadzonych rekrutacjach. Często zdarza się, że taki efekt zostaje wywołany u kandydatów o wysokich kwalifikacjach. W konsekwencji prowadzi to do kompletowania kadry przypuszczalnie jakościowo gorszej i tu już nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że jakość w tej sytuacji przekłada się bezpośrednio na przychody oraz rozwój.
 
Badanie, które było przeprowadzone na kilkunastu forach internetowych i profilach w mediach społecznościowych poświęcone ocenie pracodawców oraz warunków pracy w firmie, pozwala na postawienie przydatnych w walce z „hejtem” tez oraz wniosków, do których przejdę poniżej.
 
Analiza źródeł pochodzenia wpisów wskazuje, że niemal 40% komentarzy negatywnych i niepożądanych na temat warunków pracy oraz wynagrodzeń w firmie pochodzi od tzw. hejterów zewnętrznych, czyli osób, które pracowały lub miały styczność z osobami pracującymi w danej firmie. Z kolei prawie 55% takich opinii to komentarze tzw. wewnętrznych hejterów, czyli osób, które aktualnie pracują w danej organizacji lub osób, które mają bliski kontakt z tymi pracownikami.
 
Oba typy wpisów są publikowane niemal zawsze anonimowo co utrudnia identyfikację autorów. Anonimowość w szkalowaniu czyjejś reputacji i wizerunku nie powinna być dopuszczalna, przede wszystkim dlatego, że waga zarzutów jest zbyt duża i pociąga za sobą zbyt duże szkody.
 
Rysunek 1
 
Skala problemu ciągle rośnie. Ostatnie badania (Igniyte na grupie 1000 firm) wskazują, że 50% brytyjskich firm w przeciągu ostatnich kilku lat padło ofiarą niechcianych opinii zamieszczanych w sieci. Zgodnie z opublikowanymi wynikami, 34% właścicieli firm uważa, że niechciane wpisy mają dużą tendencję do szybkiego rozprzestrzeniania się w sieci.
 
Trwałe szkody i straty
 
Oprócz strat finansowych, które wg przeprowadzonych badań mogą wynosić od 100.000 PLN do nawet 1.000.000 PLN rocznie. W zależności od ilości negatywnych opinii oraz miejsca, w którym się znajdują, firma narażona jest na duże straty personalne. Zarówno problemy z rekrutacją nowych specjalistów, jak i negatywnie wpływająca na wydajność zła atmosfera w pracy to szkody, które są niepoliczalne.
 
Aby zminimalizować ryzyko ataków oraz zapewnić bezpieczeństwo osobom zatrudnionym w firmie poniżej kilka rozwiązań, które pomogą w tym procesie.
 
Kontrola wizerunku firmy w sieci
 
Istotne jest, aby działy HR posiadały odpowiednie zasoby i narzędzia, które automatycznie i na bieżąco będą informować o nowych zagrożeniach pojawiających się w Internecie. Kontrola wizerunku musi być prowadzona w sposób kompleksowy i obejmować jak najszersze spectrum kanałów komunikacji istniejących w sieci.
 
System dobrej kontroli wizerunku firmy w sieci to:
 

  • Sprawny monitoring behawioralny opinii zamieszczanych w sieci na temat firmy – czyli system, który nie tylko informuje nas o pojawieniu się informacji o firmie w sieci, ale potrafi sprawnie i selektywnie wskazywać, które opublikowane komentarze, opinie i informacje są ważne w kontekście bezpieczeństwa wizerunku i bezpieczeństwa pracowników firmy.

  • Plan działań kryzysowych w wypadku ataków przez/na pracowników firmy – doświadczenie pokazuje, że w wypadku kryzysów pracownicy muszą czuć się bezpiecznie, a dział HR powinien być zaopatrzony w procedury informujące jak się zachować i odnieść do danej sytuacji. Bezsprzecznie taki plan kryzysowy powinien być konsultowany z innymi działami (marketing, PR) i powinien mocno skupiać się wokół wsparcia i pomocy pracownikom.

  • Skuteczne identyfikowanie źródeł zagrożenia – identyfikacja adresów IP sprawców ataków trwa od 60 do nawet 180 dni i jest bardzo uciążliwa, a często też niemożliwa, dlatego ważne jest, aby z przeanalizowanych negatywnych opinii dział HR wyciągnął jak najwięcej informacji, które pomogą w szybszej identyfikacji hejtera w firmie.
     

    Dodatkowo należy również stosować profilaktyczne szkolenia dla pracowników, które mają na celu m. in. uświadomienie faktu, że nawet jedna opinia, która np. opisuje stosunki towarzyskie w firmie, może mieć bardzo negatywne skutki dla całego zespołu.
     
     
    Autor: Wojciech Szeląg
    Communication Manager

     
     
     

  • Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

    Skomentuj

    Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

    Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

    Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

    Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled
    Compare items
    • Total (0)
    Compare
    0