Know HowKomunikacjaNarzędziaPressroomRekrutacjaStrategia

Cztery typy ludzi, którzy nie potrafią się skutecznie komunikować

Woman at conference pointing on table

Każdy z nas komunikuje się inaczej. I dobrze. Wyobraź sobie jak jednolity i nieciekawy byłby świat, gdybyśmy wszyscy porozumiewali się w ten sam sposób. Przebywając przez dłuższą chwilę z większą grupą ludzi, bez większego trudu można zauważyć różne luki komunikacyjne występujące w relacjach międzyludzkich i charakterystyczne, dla każdego z wypowiadających się, sposoby przekazywania treści.
 
Utrzymanie uwagi odbiorców naszego komunikatu jest trudnym zadaniem, które staje się jeszcze trudniejsze, gdy mamy tendencje do wycofywania się z raz przekazanych treści, zbytniej szczegółowości, długiego wyjaśniania i objaśniania tego, co chcemy rzeczywiście przekazać lub nadużywania banałów. Oto 4 przypadki, które powiedzą Wam, dlaczego.
 
Wycofywanie
 
Badania pokazują, że większość ludzi wypowiada się dokładnie tak samo, jak pisze. Słowo pisane ma jedną wielką zaletę – pozwala na bieżąco poddawać ocenie efekty naszej pracy. Mówiąc najkrócej: usuwać i poprawiać to, co w napisanym tekście nie do końca nam się podoba. Niektórzy z nas, mają jednak tendencje do korygowania w ten sposób także słowa mówionego, co w praktyce wygląda mniej więcej tak: ,,Pracowałem wtedy w firmie X. Prowadziłem rekrutację dla firmy Y na stanowisko spedytora… albo nie, to był wakat na kierowcę. Zadzwonił do mnie świetny kandydat, ale tak naprawdę, chyba nie był najlepszy, bo go nie zatrudniliśmy.” Charakterystyczne dla tego typu wypowiedzi są przerywniki, które przeważają nad właściwą treścią, jaką mamy zamiar przekazać słuchaczom i wycofywanie się z raz przekazanego komunikatu. Aby się ich pozbyć wystarczy dać sobie trochę przestrzeni do tego, aby nasze wypowiedzi nie były w stu procentach precyzyjne i idealnie redagowane.
 
Szczegóły
 
Wiele osób, zagłębia się w szczegóły tego, co udało im się osiągnąć czy stworzyć zamiast informować o tym, jak druga strona może wykorzystać posiadane przez nich umiejętności do własnych potrzeb. To tak, jakby wyjaśniać potencjalnemu pracodawcy, jak zdobyliśmy poprzednią pracę, zamiast wyjaśnić mu czego się w niej nauczyliśmy. Zazwyczaj naszych rozmówców nie interesuje proces powstawania lub tworzenia jakiegoś produktu czy sposób nabywania konkretnych umiejętności, ale treści, które powiedzą im w jaki sposób to, co mamy do zaoferowania zmieni ich życie i w czym im pomoże. Dlatego warto zwracać uwagę na to, by nasze wypowiedzi były maksymalnie intensywne i zwięzłe.
 
Wyjaśnianie i objaśnianie
 
Ludzie wpisujący się w tę kategorię mają tendencję do wielokrotnego powtarzania tych samych informacji. Ta przypadłość jest charakterystyczna zwłaszcza dla wykładowców, trenerów i nauczycieli, którzy często muszą maksymalnie szeroko rozwijać przekazywane zagadnienia i dokładnie wyjaśniać podstawy ich słuszności. Jednak, o ile ta metoda komunikacji sprawdza się w środowisku akademickim lub szkolnym, o tyle w relacjach codziennych nie koniecznie należy do optymalnych. Aby uatrakcyjnić swoją wypowiedź warto długie wywody zastąpić odwołaniem się do obrazów, które będą ją ilustrować.
 
Banały
 
Szacunkowo, przyjęło się, że odpowiedź na każde pytanie powinna zajmować nam przynajmniej 30 – 40 sekund. Nie zawsze, jednak jesteśmy w stanie wypełnić cały ten czas wartościową treścią, co jest powodem pojawiania się w wypowiedzi komunałów i banałów. Aby tego uniknąć warto odejść od zasady „im więcej powiem, tym lepiej”, która wprowadza główny wątek do naszej wypowiedzi powoli na rzecz angażującego stwierdzenia, które obudzi w słuchaczu zainteresowanie.
 
Nowe podejście do wystąpień publicznych i sposobów komunikowania się z innymi zakłada, że im mniej się mówi, tym więcej ludzie słyszą i zapamiętują. Dobre przygotowanie merytoryczne, odpowiednie zaplanowanie i przemyślenie naszej wypowiedzi jest niezwykle ważne, aby nasze wypowiedzi pozbawione były powyżej opisanych mankamentów, które w świecie biznesu nie sprzyjają komunikacji. Według George’a Washingtona robienie zwykłych rzeczy w niezwykły sposób skupia na sobie uwagę świata. Ta zasada dotyczy też komunikacji.
 
Tekst powstał na podstawie książki „Traf w sedno. Jak mówić, aby przekonać”.
 
 
Autorka: Teresa Bęben, CRAFTS
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0