Marketing internetowy w rekrutacji cudzoziemców

kaboompics.com_White globe on a desk (1)

Obecność Polski na globalnym rynku pracy jest coraz bardziej zauważalna, otwierając przed rekruterami zupełnie nowe możliwości. Coraz mniejsze znaczenie ma tym samym fakt, czy poszukiwany przez nas kandydat pochodzi z Filipin, Indii, czy Nigerii, nadal jednak kluczowe są kompetencje które posiada. W dotarciu do kandydatów wydatnie pomaga dynamiczny rozwój dostępnych obecnie narzędzi internetowych.
 
Ze względu na specyfikę rekrutacji międzynarodowych i dostęp do szerokiej bazy kandydatów oraz szereg udogodnień rekrutacyjnych, królują obecnie zawodowe portale o biznesowym profilu takie jak LinkedIn (zasięg – cały świat), czy Xing (zasięg głównie Europa). Rynki azjatyckie, jak zwłaszcza rynek chiński, również pozostają w sferze dynamicznie rozwijających się portali, do największych z nich zalicza się m.in. Tianji (tianji.com).
 
Jeśli dodać do tego blogosferę, wywiady oraz testy kompetencyjne online uzyskujemy potężne narzędzia do zarządzania procesami rekrutacyjnymi i efektywnego dotarcia do grupy docelowej. Wiele z nich ma również bezpośredni wpływ na aspekty wizerunkowe pracodawcy, co szczególnie w przypadku rekrutacji międzynarodowych, gdzie poziom zainteresowania kandydata daną ofertą jest w dużym stopniu określany przez dystans od miejsca wykonywania pracy, a co za tym idzie – również ryzyko związane z potencjalną relokacją.
 
W przypadku pozyskiwania cudzoziemców na wiele stanowisk specjalistycznych, zwłaszcza obejmujących pracę fizyczną, marketing w rekrutacji nie może ograniczać się wyłącznie do polskiej „świętej trójcy” portali społecznościowych (LinkedIn, Facebook, Goldenline). W przypadku rekrutacji związanych z branżami takimi jak budownictwo, przemysł ciężki, czy transport poszukiwanie, czy budowanie obecności zwykle zaczyna się od grup dyskusyjnych, portali specjalistycznych i powiązanych z nimi forów internetowych. Dostępne kanały uzupełniają portale łączące pasjonatów z danej dziedziny, fachu, bądź specjalności, takie jak meetup.com.
 
Możliwości i zasięg oferowane przez e-marketing w rekrutacji są trudne do przecenienia zarówno w przypadku pracy agencji pośrednictwa, jak i wewnętrznych rekrutacji realizowanych przez działy HR firm. Nie można przy tym zapomnieć, że sam gloryfikowany globalny rynek pracy może działać zarówno na korzyść, jak i niekorzyść rekruterów. Z jednej strony uzyskujemy bowiem dostęp do zasobów, o których rekruterzy operujący wyłącznie w kanałach tradycyjnych mogliby tylko pomarzyć, z drugiej jednak – podobne narzędzia stają się dostępne dla wszystkich. Tylko od nas jednak zależy jak wykorzystamy możliwości w nich drzemiące.
 
 
Autor: Zbigniew Wafflard, EWL
 
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0