Umiejętność budowania trwałej sieci kontaktów stała się w dzisiejszym biznesie ważną kompetencją zawodową. Dobrze zbudowana jest istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój kariery – zarówno podczas szukania nowej posady, jak i w trakcie pracy w konkretnej firmie.
Networking to dużo więcej, niż stałe gromadzenie kontaktów tworzących powiązania biznesowe. Prawidłowo prowadzony polega na budowie długotrwałych relacji dzięki wymianie umiejętności, wiedzy czy też zasobów. Nasze atuty i kompetencje możemy oferować uczestnikom sieci otrzymując w zamian wsparcie z ich strony w ważnych dla nas momentach. „Szeroka sieć kontaktów, umiejętność zaprezentowania swojej osoby, chęć do współpracy i wymiany wiedzy, mogą mieć znaczący wpływ na uwzględnienie naszej osoby przy realizacji nowych projektów” – uważa Piotr Dziedzic z międzynarodowej firmy doradztwa personalnego Page Personnel. I dodaje: „Dlatego warto poznać kilka podstawowych zasad jakimi rządzi się networking”.
7 rad dotyczących budowania i utrzymywania sieci kontaktów zawodowych:
1. Bądź przygotowany: Planowanie to już połowa sukcesu. Przed spotkaniem w ramach sieci kontaktów dowiedz się, kto będzie na nim obecny. Zdobycie informacji na temat pięciu osób, które są dla Ciebie najbardziej interesujące, może pomóc Ci w określeniu ich zainteresowań zawodowych, dzięki czemu będziesz mógł z łatwością rozpocząć rozmowę na interesujący ich temat. Określ, jaki jest Twój cel uczestnictwa w spotkaniu. Czy chcesz nawiązać kontakt z tymi osobami? Czy to spotkanie ma służyć pielęgnowaniu istniejącej już sieci kontaktów? Tak czy inaczej, przygotuj plan i trzymaj się go najdokładniej, jak to tylko możliwe – w innym przypadku Twój wysiłek może pójść na marne.
2. Doskonal swój „elevator speech”: Przejdź szybko do sedna. W koncepcji „elevator speech” chodzi o to, aby w ciągu maksymalnie dwóch minut sprzedać siebie i swoje kompetencje. Skoncentruj się na istotnych elementach. Osoba stojąca naprzeciwko Ciebie najprawdopodobniej nie ma ochoty na długie słuchanie Twojej autoreklamy. Twoim celem jest przekonanie rozmówcy, że opłaca się mieć Ciebie w sieci kontaktów. W idealnej sytuacji, już bezpośrednio po pierwszym spotkaniu może zarysować się perspektywa współpracy.
3. Słuchaj: Nie ma nic bardziej interesującego dla Twojego rozmówcy niż inteligentne, dodatkowe pytania. Osoba, która je zadaje, sygnalizuje swoje zainteresowanie i otwartość, które są podstawą wartościowej rozmowy. Z drugiej strony – Ty sam dowiadujesz się o swoim rozmówcy czegoś ciekawego i godnego uwagi.
4. Wskaż inną drogę: Nie możesz bezpośrednio pomóc swojemu rozmówcy? Skontaktuj go z innymi osobami z Twojej sieci kontaktów lub poleć mu kogoś innego. W ten sposób zyskasz kredyt zaufania. Jednocześnie, taki rodzaj dbania o kontakty to dobra inwestycja w przyszłość.
5. Rozwijaj relacje: Czas po spotkaniu jest czasem przed spotkaniem. Wprowadź wszystkie nowe kontakty do książki adresowej. Nawiąż kontakt poprzez internetowe portale biznesowe, takie jak Goldenline czy LinkedIn. W przypadku naprawdę interesujących osób, nie zapomnij o wysłaniu maila, co pozwoli nawiązać bliższy kontakt i zacieśnić współpracę.
6. Zwracaj uwagę na równowagę: W networkingu chodzi o długotrwałe relacje. W związku z tym ważne jest, aby w dłuższym okresie to, co dajesz, było równe temu, co dostajesz. Jeżeli wyłącznie bierzesz informacje i kontakty, to szkodzisz sam sobie. Jeśli Twój znajomy wciąż Ci pomaga, zastanów się, jak Ty możesz go wesprzeć.
7. Dbaj o relacje: Networking to nie sprint, ale jogging. Chodzi w nim o stałe wzmacnianie sieci. Zastanów się, gdzie i kiedy możesz spotkać osoby do niej należące. I trzymaj się ustaleń. Niezawodność, szczerość i uprzejmość to podstawa – oznacza to, że jeżeli nie możesz czegoś zrobić, powinieneś to otwarcie zakomunikować swojemu rozmówcy.
Źródło: PagePersonnel