W dzisiejszym przeglądzie artykułów z zagranicy – Pracownik pod mikroskopem. Zarówno ten potencjalny, jak i już zatrudniony. Kilka wskazówek przydatnych przy wyborze metody poszukiwania pracownika: który z siedmiu modeli rozmowy rekrutacyjnej wybrać oraz jak odnaleźć się w dżungli LinkedIn? Czy da się stworzyć skutecznie działające samozarządzające sobą zespoły? Jak zidentyfikować generację, do której należy pracownik i jakie potrzeby się z tym łączą? A na koniec chwila uwagi dla psychologii: zatrudniać neurotyka czy lepiej nie ryzykować? Miłej lektury!
1. Rozmowa rekrutacyjna szyta na miarę
Jeśli chodzi o fasony rozmów rekrutacyjnych – jest w czym wybierać. Artykuł, który pojawił się na portalu LinkedIn prezentuje 7 rodzajów wywiadów z kandydatem: od tych stosowanych przy wstępnej selekcji, po negocjowanie warunków zatrudnienia. W zależności od okazji i efektu, jaki chcemy wywrzeć, możemy zdecydować się na przykład: na poproszenie aplikujących o prezentację wybranego zagadnienia przed grupą osób z firmy, stworzenie im okazji do zobaczenia przedsiębiorstwa od środka – oprowadzając po stanowiskach i nawiązując krótkie rozmowy z pracownikami lub zaproszenie ich na kolację, gdzie dowiodą swoich towarzyskich kompetencji.
2. Zespół, który sam sobą zarządza: korzyści, ale i ryzyko
Wizja samozarządzających się zespołów może w pierwszej chwili wydawać się tak piękna, że aż utopijna: koniec rozbudowanej biurokracji i hierarchii, swobodny przepływ pomysłów, ogólny wzrost skuteczności… Nic dziwnego, że firmy powracają do takiego pomysłu. Wydaje się jednak, że to rozwiązanie niesie ze sobą tyle korzyści, co wyzwań przy wprowadzaniu go w życie. Autorka artykułu dzieli się z nami wnioskami, jakie wyciągnęła przekształcając przedsiębiorstwo, w którym pracowała na działające w modelu self-management. Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu zespołów, które same sobą zarządzają? Sprawdźcie sami!
3. Generacje tradycjonalistów, baby boomers, X, Y, Z – co myślą i czego oczekują?
Zarządzanie przedsiębiorstwem zatrudniającym wielu pracowników wymaga coraz lepszej orientacji w charakterystyce poszczególnych pokoleń. Czego chce od życia tradycjonalista, baby boomer, ktoś z pokolenia X, Y a czego młody Z wchodzący na rynek? Jaka jest jego postawa wobec pracy, jaki styl przywódczy mu odpowiada i na ile czuje się usatysfakcjonowany z pracy? Przedstawione w formie graficznej wyniki zakrojonego na szeroką skalę międzynarodowego badania przedstawiają odpowiedzi na te i inne pytania.
4. Łowcy talentów: luneta i sztucer… czy może Linkedin?
Linkedin jest używany przez niemal każde (92%) poszukujące pracowników przedsiębiorstwo. Nic dziwnego. Portal zrzesza 332 mln ludzi z całego świata różniących się zawodem, doświadczeniem, stażem pracy. Coraz bardziej palące staje się więc pytanie: jak w tej ogromnej bazie kontaktów odnaleźć tego właściwego kandydata? Talent, któremu zaproponujemy pracę? W graficznym opracowaniu znajdziecie cenne wskazówki dotyczące tego, na co warto zwrócić uwagę przy łowieniu talentów.
5. Psychologia w rekrutacji – użyteczne fakty
Introwertyk: zagrożenie dla ducha zespołu czy źródło spokoju w kryzysowych momentach? Artykuł omawia 3 mogące budzić wątpliwości cechy osobowości: introwersję, neurotyzm i niską ugodowość, pod kątem potencjalnych korzyści i ryzyka. Czy rezygnując z zatrudnienia kogoś, kto osiągnął w kwestionariuszu osobowości wysoki wynik na skali neurotyczności, ratujemy firmę przed łożeniem na niekończący się urlop zdrowotny nerwowego pracownika? Niekoniecznie. Być może właśnie pozbawiliśmy się okazji na zdobycie wartościowego członka zespołu, istotnego ze względu na swoją uważność i zdolność koncentracji. Aby uniknąć tych i innych błędów… zapraszamy do lektury!
Autorka: Zofia Augustyniak
CZYTAJ TEŻ: Ze świata HR – 8 przegląd mediów zagranicznych