Haczyk na młodych. Nietypowe formy rekrutacji w Polsce

couple-598315_1280Według Randstad, atmosfera w zespole to kluczowy czynnik przy rekrutacji dla 53% Polaków . Jak dodaje LinkedIn – na dobrą reputację firmy zwraca uwagę 56% kandydatów . Przedsiębiorstwa zwracają więc rosnącą wagę do budowy silnej marki pracodawcy, sięgając także po niestandardowe narzędzia – m.in. kampanie szyte na miarę, happeningi czy grywalizację. Projekty wykraczające poza rekrutacyjne klisze to dziś realne narzędzie przewagi w rekrutacji.
 
 
 
 
 
Na markę pracodawcy składają się m.in. zarobki, atmosfera w zespole, skala biznesu, projekty CSR czy warunki pracy. Co ciekawe, czynniki pozapłacowe bywają dla generacji Y priorytetem. Według badań Universum Global, przeprowadzonych w 43 krajach – w tym Polsce – aż 73% przedstawicieli generacji Y przedkłada równowagę między życiem osobistym i zawodowym nad wysokość pensji . Ważną kwestią jest także możliwość stałego zwiększania swoich kompetencji.
 
Atmosfera w biurze i czerpanie satysfakcji z wykonywania służbowych zadań to priorytety dla pokolenia Y. Dla 82 proc. z 16 tys. respondentów Universum Global, równowaga pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym jest ważniejsza niż pozycja zajmowana w firmowej hierarchii. Być może pokoleniową zmianę mentalność najdobitniej ilustruje fakt, że 42 proc. ankietowanych wolałoby w ogóle nie mieć zatrudnienia, niż wykonywać pracę, której nie lubi – komentuje Zuzanna Mikołajczyk, Członek Zarządu, Dyrektor Marki Mikomax Smart Office.
Dane te dowodzą, że do młodych osób, rozwijających karierę czy też dopiero wchodzących na rynek pracy, coraz rzadziej będą trafiać standardowe przekazy rekrutacyjne. Jak podają badacze Universum Global, w ciągu najbliższych sześciu lat pokolenie Millenium będzie stanowić co najmniej połowę wszystkich pracujących .
 
Ulotki, foldery czy reklamy pozostają nadal stosowanymi narzędziami w komunikacji, ale firma nie powinna się ograniczać tylko do nich. Promując się, warto sięgać także po realne przykłady przeprowadzanych akcji i projektów. Ważny jest bezpośredni kontakt z kandydatami, czy to w ramach targów pracy, czy też konkursów i happeningów – przekonuje Sylwia Wódkowska-Pęksyk, HR Manager w Globalnym Centrum Finansowym Arla Foods, zatrudniającym w Gdańsku ponad 270 osób, mających średnio 28 lat. – Decyzja o wyborze pracodawcy nie opiera się wyłącznie na warunkach umowy, ale także związana jest z możliwością samorealizacji – dodaje Sylwia Wódkowska-Pęksyk.
 
W tej sytuacji przedsiębiorstwa stawiają na budowę marki. Według raportu „Employer Branding Global Trends” 70% firm na świecie planowało zwiększyć w tym roku budżet przeznaczany na Employer Branding (38%) lub przynajmniej utrzymać go na dotychczasowym poziomie (32%) .
 
Rekrutacja z pomysłem
 
W Polsce wciąż dominują standardowe kampanie rekrutacyjne. Nie brak jednak pozytywnych przykładów projektów, dostosowanych do zachodzących na rynku zmian.
 
Na przykład, Luxoft – globalny dostawca usług IT, zatrudniający w Polsce ponad 700 informatyków, w ubiegłym roku uruchomił projekt „A-Players League”. Nawiązuje on do świata gier RPG i literatury fantasy. Kampania łączy zabawę z międzynarodowym turniejem informatycznym, w którym stawką są atrakcyjne nagrody rzeczowe, a nawet oferty pracy. Programiści rozwiązują konkretne zadania związane z ich specjalizacją, a później mają możliwość stworzenia własnego avatara – bohatera gry, kształtowanego zgodnie z ich umiejętnościami. Projekty rekrutacyjne w 2015 r. odgrywają dla Luxoft szczególną rolę – firma planuje zatrudnić do końca roku 600 specjalistów.
 
Koncepcja kampanii „Join the A-Players League” to efekt wielu godzin rozmów z programistami na temat ich zainteresowań oraz szczególnie istotnych wartości. Stylistyka naszej kampanii jest zbliżona do gier RPG – znanych chyba większości studentów informatyki. Każdy z uczestników uwzględniony jest w powszechnie widocznym rankingu i może na bieżąco obserwować swoją pozycję, zależną nie tylko od poprawnie udzielonych odpowiedzi, ale i od czasu poświęconego na ich udzielenie. Rywalizacja to szansa na wygranie nagród czy otrzymanie ciekawych ofert pracy, ale także możliwość dobrej zabawy – mówi Agnieszka Wójciga, odpowiedzialna za projekty employer brandingowe w Luxoft Poland.
 
Kolejnym ukierunkowanym na potrzeby Generacji Y projektem jest kampania „Career meets passion”, zorganizowana przez Shell Business Operations (SBO) Kraków – centrum biznesowe zatrudniające ponad 2000 osób. Średnia ich wieku to 29 lat. Duża część pracowników i kandydatów należy więc do Generacji Y, która – zgodnie z hasłem kampanii – stawia nie tylko na rozwój kariery, ale także własne pasje.
 
Istotnym wyzwaniem dla firm jest także utrzymanie najlepszych pracowników z generacji Y. Jak podaje Instytut Badawczy Randstad, 62% osób rotujących na rynku pracy stanowią osoby młode (do 34 roku życia) . Dlatego na znaczeniu zyskują systematycznie inicjatywy firm, umożliwiające pracownikom stały rozwój zawodowy, zwiększające ich zaangażowanie oraz kształtujące poczucie przynależności do grupy. Ciekawym projektem tego typu jest gra „Arlopoly”, stworzona w Globalnym Centrum Finansowym Arla Foods w Gdańsku.
 
Stworzyliśmy Arlopoly – grę wzorowaną na znanej wszystkim „planszówce”, jednak odzwierciedlającą charakter biznesu naszej firmy oraz jej wartości. Gra jest dostępna dla wszystkich pracowników m.in. w pokojach do relaksu. Jest jednak wykorzystywana jako stały element wdrożenia nowego pracownika. Powstanie gry zaowocowało organizacją wewnętrznych mistrzostw w Arlopoly. Wyłoniony zwycięzca w ramach nagrody miał zaszczyt przeciąć wstęgę podczas otwarcia naszego nowego biura w Gdańsku w grudniu ubiegłego roku – opowiada Sylwia Wódkowska-Pęksyk, HR Manager w Globalnym Centrum Finansowym Arla Foods.
 
Razem po najzdolniejszych
 
Promocja wśród zdolnych kandydatów nie musi oznaczać rywalizacji między firmami. Świadczy o tym projekt „Get Real”. To zainicjowana przez organizację ABSL kampania promująca cały sektor usług biznesowych, której współorganizatorami było jesienią 2014 r. kilkunastu pracodawców, m.in. Accenture, Capgemini, Luxoft i Shell. Postanowili oni ukazać kandydatom realne możliwości rozwoju kariery w tej branży.
 
Dzięki sukcesywnym działaniom realizowanym od pięciu lat przez ABSL, stanowimy jeden z najbardziej zintegrowanych i świadomych swoich potrzeb sektorów w Polsce. To właśnie dlatego ruszyliśmy z pierwszym w Polsce projektem promocji, który stanowi wsparcie nie tylko dla jednego pracodawcy czy uczestników „Get Real”, ale dla wizerunku całej branży. Naszym wspólnym priorytetem jest budowa powszechnej świadomości, dotyczącej możliwości rozwoju zawodowego w nowoczesnych usługach biznesowych przez zdolnych Polaków na różnych etapach kariery – przekonuje Piotr Dziwok, dyrektor generalny Shell Business Operations Kraków oraz wiceprezes ABSL.
Z myślą o „Get Real” powstała specjalna strona internetowa, profil na portalu Facebook, a na ulicach Krakowa pojawiły się billboardy. Zrealizowano także ogólnopolską kampanię online. Efekty to m.in. 50 tys. unikatowych gości na stronie www, 20 mln e-banerów oraz prezentacja na targach Absolvent Talent Days.
 
Rekrutacja szyta na miarę
 
Polacy coraz większe znaczenie przykładają nie tylko do formalnych warunków zatrudnienia, ale także całościowego obrazu miejsca, w którym chcą podjąć pracę. Według Randstad, atmosfera w zespole należy do najważniejszych czynników branych pod uwagę przy wyborze miejsca pracy. Wskazuje na nią ponad połowa Polaków (53%) . Tego typu postawy są szczególnie popularne wśród przedstawicieli pokolenia Y. Tak kształtujące się wymagania stanowią ważną wskazówkę dla firm, które poszukują nowych, młodych i ambitnych pracowników.
 
 
Źródło: Linkleaders
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0