10 błędów, jakich powinien unikać lider

assassination-attempt-268910_1280Większość książek i poradników dotyczących zarządzania jest nastawiona na dawanie dobrych rad w stylu „jak być dobrym liderem”, „jak zarządzać ludźmi „ jak być skutecznym” itp. Po przeczytaniu tych publikacji wydaje nam się, że wiemy już wszystko. W rzeczywistości jednak nadal nie osiągamy spektakularnych wyników lub nie awansujemy. Dlaczego?
 
 
 
 
 
 
 
W świecie biznesu nie tylko ważne jest to, co, jak i dlaczego powinniśmy robić, ale również to, czego robić nie powinniśmy.
Znam osoby, do których bardziej przemawia taka forma przekazania treści. I dlatego poniżej przedstawiam 10 błędów, których dobry lider nie powinien popełniać:
 
1. Błąd niedostępności
Im wyższe stanowisko, tym częściej występuje problem z „dotarciem” do osoby. Lider piastujący wysokie stanowisko ma wiele spotkań, zobowiązań firmowych, podejmuje strategiczne decyzje, współpracuje z innymi departamentami. W tym wszystkim staje się coraz bardziej odległy dla podwładnych. Często nie ma czasu na spotkania, nie odbiera telefonu, nie oddzwania, komunikuje się z pracownikami jedynie drogą mailową.
 
Jeżeli Twoi pracownicy nie mogą się z Tobą spotkać, czas „zejść z piedestału”.
 
2. Zawracanie głowy
Każdy szanujący się menedżer wie, że efektywna komunikacja jest podstawą sukcesu w zarządzaniu. Każdy szanujący się lider oczywiście robi wszystko, aby ta komunikacja była jak najczęstsza. W rzeczywistości jednak zajęci swoimi sprawami często komunikujemy się z pracownikami tylko wtedy, gdy sami tego potrzebujemy. Nasz pracownik, zwłaszcza, jeżeli chce poruszyć jakąś mało istotną dla nas (ale nie dla niego) kwestię, przeszkadza nam i zabiera nam czas.
 
Jeżeli uważasz, że Twoi pracownicy notorycznie zawracają Ci głowę drobiazgami – czas zweryfikować swoja postawę jako menedżera.
 
3. Wyniki, wyniki i jeszcze raz wyniki
Prawdziwy lider nie tylko zatrudnia pracownika, ale też dba o wdrożenie go na stanowisko i stwarza mu jak najlepsze warunki do realizacji wyznaczonych celów. Nadal jednak spotyka się podejście, że nie ważne jak, wyniki mają być zrealizowane. Jeżeli ktoś sobie z tym nie radzi – zostanie zastąpiony przez inną osobę.
 
Jeżeli taka jest Twoja postawa – zastanów się, czy jesteś dobrym liderem.
 
4. Błąd doskonałości
Poprosiłeś zespół o to, aby coś Ci przygotował i nie jesteś zadowolony z wyników? Myślisz, że przysłali Ci beznadziejne pomysły, że połowy w ogóle nie rozumiesz? Każda tabelka jest w innym formacie i jak zwykle wszystko musisz zrobić sam?
 
To wynik błędnej komunikacji z zespołem. Zastanów się, co powinieneś zrobić, aby wyeliminować takie nieporozumienia.
 
5. (Nie)Odpowiedzialność
Prawdziwy lider jest odpowiedzialny zarówno za sukcesy swojego zespołu, jak i za porażki. Potrafi wyciągnąć z tego wnioski na przyszłość i kontrolować obszary newralgiczne. Ale przecież błąd popełnił pracownik X, a nie TY!
 
Jeżeli nie potrafisz mieć odwagi aby przyznać się do błędu i wziąć odpowiedzialność za błędy popełnione przez zespół – to nigdy nie będziesz szanowany przez swoich pracowników.
 
6. (Anty)nagrody
Każda decyzja personalna powinna być wcześniej uzgodniona z pracownikiem. Zanim kogoś awansujesz, upewnij się, że rzeczywiście będzie to dla niego nagroda, a nie kara. Nie podejmuj pochopnych wniosków na bazie swoich doświadczeń i przekonań. Tymczasem uszczęśliwianie kogoś na siłę jest domeną liderów.
 
Jeżeli awansowałeś Marka na kierownika, a on wcale się z tego nie ucieszył, to już wiesz, dlaczego.
 
7. Zajęcia obowiązkowe
Dobry lider dba o przyjazną atmosferę w pracy i wie, że nawet małe sukcesy należy świętować. Ale często ta dbałość przejawia się np. w obowiązkowych wspólnych wyjściach „na tzw. piwo” raz w tygodniu, albo w urządzaniu imienin czy urodzin. Takie działanie, mimo iż miłe, może przynieść więcej szkody w budowaniu pozytywnej atmosfery w zespole, niż pożytku.
 
Nie angażuj ludzi w aktywności, które Tobie sprawiają przyjemność i uzgadniaj takie sprawy ze swoimi pracownikami. Być może oni chętnie spędziliby ze sobą czas po pracy, ale bez Ciebie.
 
8. Ja jestem najlepszy
Mądry i dojrzały menedżer wyławia ze swojego zespołu perły i pozwala im błyszczeć. To trudne zadanie. Większość liderów obawia się jednak, że jak znajdą wśród swoich pracowników taki talent, to on zajmie ich miejsce, więc lepiej nie wspominać o zasługach innych, tylko przypisać je sobie. Nic bardziej mylnego.
 
Jeżeli w Twoim zespole nie ma żadnego talentu, to źle świadczy o Tobie.
 
9. Faworyzowanie
Faworyzowanie niektórych osób wydaje się być naturalne ze względu choćby na ich cechy charakteru, pogodne usposobienie, komunikatywność. Z niektórymi po prostu pracuje czy rozmawia nam się lepiej. Ale pamiętajmy, że w pracy nie możemy traktować czy oceniać kogoś lepiej ze względu na jego osobowość. Lider powinien być obiektywny w swojej ocenie.
 
Masz w swoim zespole osoby, z którymi zawsze dłużej rozmawiasz, żartujesz, przekazujesz im więcej informacji? Uważaj! To na pewno nie jest motywujące dla pozostałych.
 
10. Brak dostępu do informacji
Każdy przełożony ma dostęp do większej wiedzy i zasobów niż jego pracownicy. Niestety pogarszające się wyniki zespołu, konflikty, niepewność często pojawiają się tam, gdzie występują problemy w komunikacji, a pracownicy nie mają dostępu do większości informacji.
 
Jeżeli trzymasz swoich pracowników „pod kloszem” , a wszystko jest objęte tajemnicą, nie licz, że uda Ci się osiągnąć sukces.
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0