Style przywództwa: Styl kształcący
Sposób zachowania lidera jest jednym z głównych czynników wpływających na atmosferę pracy w zespole. Dobry przywódca jest w stanie ożywić, zaangażować i zmotywować pracowników do podjęcia dodatkowego wysiłku na rzecz organizacji. Słabe umiejętności przywódcze mogą przynieść odwrotny skutek, tworząc w zespole demotywującą atmosferę, która sprzyja dużej rotacji i częstym nieobecnościom w pracy. Niniejsza seria materiałów poświęcona jest krótkiemu przedstawieniu każdego stylu przywództwa – w tym tygodniu zajmiemy się stylem kształcącym.
Na czym ten styl polega?
Lider stosujący ten styl zachęca pracowników, by wydobyli z siebie to, co najlepsze. Poświęca swój czas, aby poznać ich mocne i słabe strony, pomagając im osiągnąć ich własne cele rozwojowe.
Styl ten koncentruje się na budowaniu długoterminowych umiejętności, nawet jeżeli dzieje się to kosztem krótkoterminowej wydajności. Stosując to podejście, lider przydziela zadania w oparciu o to, kto skorzysta najbardziej na doświadczeniu, a nie kto najbardziej nadaje się do danej pracy.
Styl kształcący ma pozytywny wpływ na wydajność pracy zespołu i jest stosowany przez najlepszych liderów w połączeniu ze stylami afiliacyjnym i wizjonerskim. Taka kombinacja stwarza atmosferę, która sprzyja osiąganiu wysokich wyników.
Ostrzeżenie
Tego rodzaju podejście może wyrządzić więcej szkody niż pożytku w sytuacjach kryzysowych, kiedy zespół potrzebuje wyraźnych wskazówek lub gdy w zespole brakuje informacji bądź doświadczenia.
Jeżeli lider zbytnio koncentruje się na indywidualnych aspiracjach, może dojść do zaniedbania potrzeb organizacji. Styl ten również odnosi niewielkie sukcesy w przypadku rozwiązywania problemu wydajności w pracy.
Gdy nadejdzie odpowiedni moment – trzy kluczowe wskazówki dotyczące rozwijania tego stylu
1. Uzgadnianie celów z pracownikami: Pracuj z poszczególnymi członkami zespołu, aby poznać ich mocne i słabe strony. Omawiaj i uzgadniaj możliwe do osiągnięcia cele w oparciu o aspiracje i potrzeby rozwojowe pracowników.
2. Stawianie wyzwań: Szukaj lub stwarzaj okazje, by podnieść poziom rozwoju zawodowego swoich pracowników. Przydzielaj pracownikom wymagające zadania, które dają im szansę na wyjście poza strefę komfortu i rozwój umiejętności w innych dziedzinach.
3. Udzielanie informacji zwrotnej: Obserwuj członków zespołu podczas pracy i na konkretnych przykładach pokazuj im, co robią dobrze, a jakie obszary wymagają udoskonalenia. Poinformuj pracowników, że oczekujesz od nich coraz wyższego poziomu, i pogratuluj im, gdy zauważysz postępy.
Więcej informacji na temat rozwijania umiejętności w zakresie wszystkich sześciu stylów przywództwa lub tych stosowanych przez liderów w Państwa organizacji znajduje się na stronie www.atrium.haygroup.com/pl.