Autorzy opublikowanej w tym miesiącu książki „Leadership 2030” opisują sześć „megatrendów”, które fundamentalnie przeobrażają globalnie środowisko gospodarcze. W centrum uwagi autorów znajduje się wpływ megatrendów na rynki, a przez to na sposób zarządzania organizacją – od wartości począwszy, po kulturę, procesy i strukturę zarządzania.
Autorzy przedstawiają organizację przyszłości z naciskiem na to, jak powinna być zorganizowana i kierowana.
Z czym zmierzą się organizacje i ich liderzy?
1. Globalizacja 2.0: Gospodarczy środek ciężkości przesunie się z zachodu na wschód, powstanie nowa globalna klasa średnia, rynki będą podlegały fragmentaryzacji, wzrośnie konkurencja.
2. Kryzys ekologiczny: Zrównoważony rozwój będzie podstawą prowadzenia biznesu. Firmy będą musiały zmienić swoje modele operacyjne w taki sposób, aby poszanowanie środowiska stanowiło podstawę działalności firmy, znacznie ważniejszą niż działania z zakresu CSR.
3. Indywidualizm i pluralizm wartości: Wolność wyboru zmniejszy lojalność klientów i pracowników wobec firm. W związku z tym zupełnie odmiennie będzie się kształtować motywacja do związania swojej kariery zawodowej z danym pracodawcą.
4. Cyfryzacja: Ludzie na całym świecie w znacznie większym stopniu będą korzystać z technologii cyfrowych, co oznacza, że praca będzie coraz bardziej mobilna i zatrze się granica między życiem osobistym a pracą.
5.Zmiana demograficzna: Starzenie się społeczeństwa przeobrazi kształt siły roboczej, nasili walka o młode talenty, z uwagi na pojawiający się deficyt umiejętności.
6. Konwergencja technologiczna: Rewolucja technologiczna jest już faktem, w najbliższym czasie zmieni całkowicie nasze życie – od medycyny i żywienia po energię i produkcję.
Co to oznacza dla liderów?
Wymagania stawiane przed liderami biznesowymi przyszłości będą wysokie. Będą oni musieli wykazać się zarówno zdolnościami myślenia koncepcyjnego i strategicznego, niezwykle wysoką etyką działania (transparentnością), jak i otwartością na nowe zjawiska. Konieczne będzie znalezienie sposobu wzbudzania i utrzymywania lojalności pracowników. Będą musieli także nauczyć się zarządzać coraz bardziej zróżnicowanymi zespołami, rozproszonymi terytorialnie, nad którymi nie będą mieli formalnej i bezpośredniej władzy. Nowy styl przywództwa będzie wymagał porzucenia dotychczasowych sposobów działania, które były źródłem ich sukcesów i wyniosły ich na szczyty organizacji. Nieumiejętność przystosowania się do nowych wymagań oznaczać będzie porażkę w wyścigu do pozyskania kluczowych talentów, wprowadzania na rynek innowacji, a w rezultacie utratę rynkowej konkurencyjności.
Świat biznesu nie będzie już taki, jak wcześniej…
Image courtesy of KROMKRATHOG/FreeDigitalPhotos.net