Decyzje o zmianie pracodawcy są podejmowane różnie. Jedni dokonują ich impulsywnie, pod wpływem chwilowego bodźca, inni z kolei decydując się na zmianę miejsca pracy dokonują długiej i dokładnej analizy. Dalsza ścieżka kariery po zmianie pracodawcy może być szeroka i prosta jak również zawiła i kręta.
Bez względu na jej kształt w życiu każdego pracownika może pojawić się taki moment, gdy zaczyna się zastanawiać czy dobrze zrobił decydując się na zmianę firmy i może chcieć wrócić. Czy warto zdecydować się na ten krok?
Współczesny rynek pracy podlega dynamicznym zmianom. Globalizacja, napływ nowych technologii, coraz większe aspiracje zawodowe społeczeństwa czy ciągły rozwój sektora usług to determinanty go określające. Jedną z konsekwencji tych zjawisk są częstsze zmiany miejsc zatrudnienia. Pracownicy w obecnych czasach migrują pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy dużo częściej niż miało to miejsce kilkanaście lat temu. Dzieje się tak za sprawą napływu nowych inwestycji, ale również zmiany mentalności samych pracowników, zwłaszcza tych z młodego pokolenia. Częstsze jest też prawdopodobieństwo chęci powrotu do firmy, którą opuściliśmy. Sytuacje takie mogą mieć miejsce gdy pracownik sam zauważa, iż nowa praca nie spotkała się z jego oczekiwaniami lub też, rzadziej, kiedy otrzymuje ofertę powrotu do poprzedniej firmy. Bez względu na powód, zawsze pojawi się pytanie czy warto ponownie wchodzić do tej samej rzeki.
– Na dzisiejszym rynku firmy podlegają bardzo dynamicznemu rozwojowi, ciągłej zmianie procesów i strategii zarządzania. Bez względu na branżę, w której pracujemy, pewnym jest że okoliczności naszej pracy będą ulegały zmianie, – komentuje Przemysław Sienkiewicz, Kierownik regionalnego biura agencji zatrudnienia Manpower. – Dotyczy to również osób powracających do poprzednich pracodawców. Zawsze będzie to dla nich w jakimś stopniu nowe środowisko pracy. Decydując się na taki krok, możemy liczyć na nowe perspektywy, nowe standardy pracy oraz większe poczucie stabilności. Z kolei z perspektywy pracodawcy doświadczenie i wiedza, które pracownik zdobył w międzyczasie w innej firmie, stanowić będą cenne wartości dla firmy. Powracający pracownik może wnieść też nowe spojrzenie na wewnętrzne procesy, a przez to przyczynić się do ich udoskonalenia. Korzyścią pracodawcy będzie również fakt, iż powracający pracownik nie będzie wymagał ponownie pełnego cyklu szkoleń i inwestycji, co oznacza z kolei oszczędności finansowe, przy jednoczesnej lepszej efektywności pracy, – dodaje Przemysław Sienkiewicz.
W momencie podjęcia decyzji o powrocie do byłego pracodawcy warto mieć pewność, że nie ma on powodów, dla których miałby uniknąć przyjęcia takiej oferty. Trzeba pamiętać, że zanim pracodawca zdecyduje o ponownym zaproszeniu nas do współpracy, dokładnie prześledzi historię wcześniejszego zatrudnienia. Rozstając się z miejsce zatrudnienia zawsze zatem należy pożegnać je z klasą, co pomoże nam zostawić za sobą dobre wrażenie i uchyloną furtkę, w razie chęci powrotu. W praktyce wiąże się to z dokończeniem bieżących projektów, wywiązaniem się z powierzonych zadań, utrzymanie do końca dobrego tempa pracy, a także nie wyrażanie negatywnych opinii. Najlepiej tak świadczyć pracę do jej ostatniego dnia, by to ze strony pracodawcy padły ostatnie słowa „pamiętaj, że zawsze będziesz mógł wrócić”.
– Podczas spotkań z kandydatami zawsze dokładnie analizujemy przebieg zatrudnienia, bez względu na to, czy jest to rekrutacja stała, czyli bezpośrednie zatrudnienie u naszego klienta, czy też praca tymczasowa. Zdarza się, że aplikant w historii zatrudnienia posiada kilka zapisów o pracy u tego samego pracodawcy. Wtedy rekruter zawsze dokładnie weryfikuje takie doświadczenie oraz jego przebieg. Zawsze ustalamy nie tylko dokładne przyczyny rozstania, ale również motywacje jakimi kierował się aplikant. Często też prosimy kandydata o porównanie tych doświadczeń z jego perspektywy. To dobry sposób, by sprawdzić czego nauczył się w poszczególnych miejscach pracy oraz bliżej poznać go jako osobę. Wiąże się z tym również sprawdzenie referencji u pracodawcy celem weryfikacji podanych informacji przez kandydata. Warto zatem przed rozmową rekrutacyjna dobrze przygotować się do tych pytań i podawać tylko prawdziwe informacje, bo niestety odstępstwo od faktycznych wydarzeń jest łatwe do wyłapania, a kłamstwo bezpowrotnie dyskwalifikuje kandydata, – komentuje Przemysław Sienkiewicz.
Nieco inną perspektywą i analizą tematu jest powrót do tego samego pracodawcy w kontekście pracy tymczasowej. Agencje zatrudnienia mogą rozpatrywać takiego kandydata w dwóch różnych ujęciach tj. zatrudniając go do tego samego lub kolejnego pracodawcy użytkownika czyli firmy, na której rzecz świadczą pracę pracownicy tymczasowi. W każdym przypadku agencja pozostaje bezpośrednim pracodawcą. Korzyścią pracy tymczasowej jest m.in. możliwość podejmowania zatrudnienia u różnych pracodawców użytkowników, co z kolei pozwala najlepiej dopasować miejsce pracy do swoich oczekiwań.
Powszechną praktyką jest zatrudnianie tych samych pracowników w różnych firmach, często na różnych stanowiskach ale i też innych warunkach zatrudnienia. Podobnie, jak w przypadku rekrutacji stałych, tu również przy zatrudnianiu pracowników sprawdzana jest historia ich wcześniejszego zatrudnienia. W przypadku gdy były pracownik aplikuje ponownie do tego samego klienta agencji następują w pierwszej kolejności konsultacje z firmą, dla której wykonywał pracę. Dopiero następnie zostaje podjęta decyzja o ponownym zatrudnieniu.
Źródło: ManpowerGroup
Image courtesy of Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net