Kiedy możliwe jest odwołanie się od proponowanych warunków pracy?

qwerPodpisanie wypowiedzenia warunków umowy jest równoznaczne z ich zaakceptowaniem. Odwołanie oświadczenia o ich przyjęciu jest możliwe w trybie przewidzianym przez Kodeks cywilny dla oświadczeń woli, ale tylko z uwzględnieniem pewnych przesłanek. Jakich?

 

 

 

 


 
 
 
Wątpliwości wyjaśnia Kamil Jabłoński, aplikant radcowski w TGC Corporate Lawyers.
 
Zgodnie z art. 42 § 2 k.p., w razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku takiego pouczenia, zatrudniony może do końca okresu wypowiedzenia złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.
 
Pracodawca musi poprawnie sformułować wypowiedzenie zmieniające zaadresowane do pracownika, a w szczególności pouczyć go o możliwości złożenia przed upływem połowy okresu wypowiedzenia oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków. W sytuacji, gdy brak jest takiego pouczenia, pracownik może złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków do końca terminu wypowiedzenia.
 
Pracownik może również przyjąć zaproponowane warunki przez pracodawcę. Oświadczenie o przyjęciu nowych warunków również może zostać złożone pisemnie. Odwołanie takiego oświadczenia możliwe jest w trybie przewidzianym przez Kodeks cywilny dla oświadczeń woli. Zatem, zgodnie z art. 61 k.c. oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
 
Zatem, jednostronne cofnięcie złożonego przez pracownika oświadczenia woli może nastąpić tylko z uwzględnieniem przesłanek z art. 61 k.c. Istnieje również możliwość, że pracodawca zgodzi się na takie rozwiązanie, jednak wówczas nie jest to czynność jednostronna pracownika, a dwustronna pracownika i pracodawcy.

 
 
 

Źródło: inplusPR
 
 

Image courtesy of patrisyu/FreeDigitalPhotos.net
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0