Communicative leadership, komunikacja nastawiona na cel i współodpowiedzialność, czyli o tym jak rozmawiać z biznesem po partnersku. Skuteczna komunikacja jest sztuką. Żeby nie stała się ‘sztuką dla sztuki’, a pełną artyzmu formą praktyczną, powinniśmy na nią spojrzeć funkcjonalnie, w ujęciu ‘zorientowania na cel’.
Communicative Leadership (przywództwo komunikacyjne) – koncepcja z pogranicza nauki i biznesu, zakłada, że lider w komunikacji to osoba, która angażuje współpracowników w dialog, aktywnie udziela i poszukuje informacji zwrotnej i podejmuje decyzje oparte na współuczestnictwie wielu stron, a także jest postrzegana jako otwarta i zaangażowana.
Communicative Leadership wprowadza na agendę biznesową także takie pojęcia jak framing (czyli tworzenie ram komunikacyjnych dla przekazu, kształtowanie przekazu) oraz sense-making (nadawania znaczenia).
HR jest ‘miękkim obszarem’ w firmie, który często chce udowodnić swoją ‘twardość’, widząc w uprocesowieniu i uproszczeniu interakcji szansę na wizerunek mierzalnego i skutecznego biznesowo. Przywództwo komunikacyjne jest ilustracją tego, jak w elegancki organizacyjnie sposób połączyć dwie sprzeczne charakterystyki.
Skąd sukces takiego ujęcia w szwedzkich firmach?
Z niezwykle konsekwentnego zorientowania na cel, wzmacniania ‘przywódców komunikacyjnych’ na każdym poziomie organizacji i wpisania kluczowych zachowań komunikacyjnych w kulturę firmy.
Koncepcja wymienia kluczowe zachowania komunikacyjne (key communication behaviors) wymagane od komunikacyjnego przywódcy:
1. Stworzenie struktury
2. Facylitowanie znaczenia
3. Odniesienie do kontekstu
4. Reprezentacja
Podczas Warszawskich Dni Rekrutacji przybliżę także ‘Zasadę OZ’, czyli kreowanie sytuacji komunikacyjnych opartych na współodpowiedzialności.
Jak się tego nauczyć? Szkolenia komunikacyjne dostarczają nam konkretnych narzędzi do tworzenia treści. Przywództwo komunikacyjne nazwałabym biznesowym sposobem myślenia o komunikacji, dlatego po zapoznaniu się z ujęciem polecam ‘codzienną praktykę’ rozpoczętą ‘dobrą teorią’.
Przyznaję już teraz – wykład będzie nieco teoretyzujący, ale właśnie w takich ogólnych ujęciach najłatwiej odnaleźć cząstkę swojej HRowej prawdy i inspirację.
Miejmy nadzieję. 🙂
Autor: Monika Sońta, Specjalista ds. komunikacji
Serdecznie zapraszamy na wystąpienie pani Moniki Sońty „Communicative leadership, komunikacja nastawiona na cel i współodpowiedzialność, czyli o tym jak rozmawiać z biznesem po partnersku” pod czas najbliższej konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji.
Image courtesy of renjith krishnan/FreeDigitalPhotos.net