Kolejne, już jedenaste Forum Zarządzania Kompetencjami odbyło się w dniu 21 listopada 2013 w Millenium Plaza w Warszawie. Organizatorem i pomysłodawcą konferencji jest ProFirma Sp. z o. o. Tematem wiodącym tegorocznego Forum było Przywództwo 2.0 – innowacyjny lider. Konferencja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.
Prezentowana tematyka skupiła grono około 100 uczestników: pracodawców, praktyków działów HR, przedstawicieli organizacji otoczenia biznesu oraz przedstawicieli świata nauki. Przywitania uczestników i otwarcia konferencji dokonał Jarosław Chybicki- Prezes ProFirmy Sp. z o.o.
Gościem specjalnym Forum była Jenny Rogers, która jest pionierem oraz praktykiem coachingu kierowniczego i szkoleń coachingowych w Wielkiej Brytanii. W trakcie swojej prelekcji zaprezentowała sylwetkę lidera jako coacha. Jenny Rogers przedstawiła coaching jako nowy i bardzo efektywny sposób zarządzania ludźmi oraz wyjaśniła, że istnieją udowodnione związki pomiędzy coachingowym stylem przywództwa a wysokimi poziomami wyników biznesowych.
W czasie swojego wystąpienia Jenny odpowiedziała na takie pytania jak:
• Jakie są współczesne mity dotyczące zarządzania, dlaczego nie zadziałają i nigdy nie działały?
• Jakie są udowodnione związki pomiędzy coachingowym stylem przywództwa a zaangażowaniem pracowników?
• Jak wykorzystać coaching do budowy zaufania – podstawy udanego przywództwa?
• Jak korzystać z prostych zasad coachingu, które pozwolą Wam przeprowadzić z sukcesem nawet te „trudne” rozmowy z osobami osiągającymi słabsze wyniki?
Jarosław Chybicki w czasie swojego wystąpienia przybliżył sylwetkę wysoko efektywnego lidera naszych czasów. Główną tezą jego prezentacji było zwrócenie uwagi na zmiany jakie zaszły w rozumieniu otoczenia biznesowego oraz w ich następstwie konieczności nabywania dodatkowych kompetencji przez liderów. Współcześni liderzy mają do czynienia z lawinowo rosnącymi tzw. problemami adaptacyjnymi, czyli takimi, których nie można rozwiązać stosując sprawdzone metody i techniki. Te problemy wymagają również adaptacji zarówno firmy, jak samego siebie do nowych wymogów. Liderzy zatem powinni nabyć kompetencje sprzyjające funkcjonowaniu w świecie nierozwiązywalnych problemów, a zwłaszcza zmieniać zarówno swoje postępowanie, jak i funkcjonowanie firm, działów czy zespołów.
Oznacza to tyle, że lider, oprócz podstawowych kompetencji umożliwiających osiąganie wyników i efektów (np. strategiczna wizja, znajomość biznesu, planowanie, odwaga, podejmowanie decyzji, komunikatywność, mobilizowanie innych, nastawienie na efekty, podejmowanie ryzyka, zorientowanie na rezultaty) powinni poszerzyć repertuar o nowe kompetencje. Nowe kompetencje umożliwią funkcjonowanie w zmiennym otoczeniu, do którego trzeba nieustannie się adaptować, zmieniać samemu i dostosowywać organizację. Niektóre z tych kompetencji to: szersze rozumienie biznesu, widzenie swojego wkładu w funkcjonowanie całej firmy, inteligencja emocjonalna oraz stałe rozwijanie siebie i podległych pracowników.
W ramach Konferencji odbyły się następujące warsztaty:
– Warsztat 1 Temat: Dojrzałość managerska a coachingowy styl zarządzania. Uczestnicy warsztatu mogli się przekonać , że zgodnie z badaniami prowadzonymi wśród najbardziej skutecznych menedżerów, najważniejszymi elementami warunkującymi efektywność w pracy są dojrzałość emocjonalna, dojrzałość życiowa, sposób widzenia i rozumienia świata biznesu.
– Warsztat 2 Temat: Zarządzanie emocjami w biznesie. W trakcie warsztatu uczestnicy mieli okazję nauczyć się umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji oraz rozpoznawania emocji u innych osób.
– Warsztat 3 Temat: Zarządzanie wiedzą. Podczas warsztatu uczestnicy mogli dokonać skróconego audytu własnej organizacji w dziesięciu kluczowych obszarach zarządzania wiedzą. Na bazie audytu mogli zastanowić się nad celowością rozważenia wdrożenia Zarządzania Wiedzą we własnej firmie.
– Warsztat 4 Temat: Powrót do korzeni – technologia doceniająca człowieka. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z jednolitym, spójnym rozwiązaniem informatycznym umożliwiającym kompleksową obsługę systemów i procesów HR.
– Warsztat 5 Temat: Precyzyjna informacja zwrotna jako podstawa rozwoju ludzi i firmy. Podczas warsztatu została zaprezentowana nowa metodologia prowadzenia szkoleń i edukacji pracowników, znacznie podnosząca jakoś procesu rozwojowego. Uczestnicy mieli okazje poznać założenia, przebieg i rezultaty projektów, których zasadniczym celem było wprowadzenie rutynowej, dedykowanej informacji zwrotnej do firmy.
Forum w założeniach organizatora miało zainteresować uczestników tematyką Przywództwa 2.0, które jest światowym trendem poszukiwania poprawy efektywności ludzi i organizacji.
Miłym akcentem na zakończenie spotkania było losowanie nagród dla uczestników.
źródło: ProFirma