Siła synergii, czyli wrocławskie Wyzwania HR

file8491250911678Współpraca działów HR i sprzedaży to skazana na niepowodzenie próba połączenie ognia z wodą, czy też nowatorski sposób na sukces? Pokolenia Baby Boomers, X i Y – jak budować zespół, by najlepiej wykorzystać potencjał każdej z tych generacji? I wreszcie dlaczego warto zamiast na metodę „męczenia kota” – wytykania błędów i luk postawić na psychologię pozytywną i dostrzeganie zalet oraz mocnych stron? Uczestnicy konferencji „Wyzwania HR” we Wrocławiu poznali odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

 

Spotkanie rozpoczął Szymon Kudła z Centrum Szkoleniowego JET, który swoim żywiołowym wystąpieniem porwał uczestników. Tematem była psychologia pozytywna i jej zastosowanie w pracy HR-owca. Licznymi przykładami m.in. ze świata sportu ilustrował jak spektakularne rezultaty przynosi dostrzeganie – zarówno w ludziach, jak i w sytuacjach – dobrych stron. Ciągłe koncentrowanie się na błędach, wytykanie niedociągnięć zostało określone metodą „męczenia kota”, która nie tylko sprawia, że atmosfera w pracy jest nienajlepsza, ale przede wszystkim hamuje rozwój, powoduje, że wiele unikatowych talentów w organizacjach pozostaje niedostrzeżonych.

Aleksandra Penza z Getin Noble Bank podczas wystąpienia podkreślała, jak ważne jest precyzyjne określenie grupy docelowej, do której będą skierowane działania Employer Branding. Opowiedziała między innymi o marketingowym podejściu do kreowania wizerunku firmy jako pracodawcy. „Spójność i konsekwencja w komunikacji przekłada się na pozytywny wizerunek pracodawcy. Dlatego też wszystkie materiały, zarówno te przeznaczone dla pracowników, jak i te, wychodzące na zewnątrz muszą być spójne merytorycznie i prezentować jednolity wizerunek wizualny i graficzny.”

Marta Kacprzak i Natalia Moczko z Objectivity Bespoke Software Specialists zaprezentowały ciekawe case study rekrutacyjne firmy, która w 2010 zatrudniała jedynie 14 osób, a dziś może się pochwalić gronem 162 zaangażowanych pracowników.

Z kolei Ilona Morcinek z UPC opowiadała o programach staży i praktyk prowadzonych w firmie oraz o kluczowej roli współpracy z uczelniami oraz szkołami średnimi. Według Iwony Morcinek etap szkoły średniej to odpowiedni moment, by zacząć poważnie myśleć o swojej przyszłej karierze i dlatego warto poszukiwać utalentowanych osób już na tym etapie edukacji: „Osoby kończące szkołę średnią często mają bardzo specjalistyczną wiedzę, którą można wykorzystać w firmie. Dajemy się poznać młodym ludziom poprzez program „Technikariera”, który działa od 2006 roku i cały czas jest pozytywnie odbierany”.

Irmina Kochman z AmRest opowiadała, jak ważne było stworzenie własnego narzędzia do naliczania wynagrodzeń w firmie. Bazując na amerykańskim systemie płac w AmRest przygotowano i rozdano pracownikom Total Rewards Statement. Jest to dokument opisujący podstawową pensję pracownika oraz wszelkie koszty, jakie ponosi firma w tym np. zakup kawy, dodatkowe świadczenia oraz szkolenia. „Obawialiśmy się, że pracownicy podejdą do tego dokumentu w sposób negatywny i będą mieć pretensje dlaczego wyliczamy, im ile firma na nich wydaje. Okazało się jednak, że dokument został pozytywnie odebrany. Udało się nawet wzbudzić osobistą refleksję pracowników: czy ja na pewno potrzebuję karty Benefit? Czy korzystam z dodatkowej opieki zdrowotnej, za którą płaci firma?”.

Marta Berlińska i Agnieszka Iskra z TVN podjęły ciekawy temat pokoleniowości w branży HR. W swoim wystąpieniu scharakteryzowały wszystkie obecne na rynku pracy generacje: Baby Boomers – pokolenie powojennego wyżu, pokolenie X oraz młodsze, wchodzące dopiero na rynek pokolenie Y. Prelegentki podkreślały, że odpowiednie zarządzanie różnorodnością jest niezwykle istotne: „Budowanie zespołów wielopokoleniowych daje najlepsze efekty. Każda z generacji ma coś cennego do zaoferowania. Łącząc wiedzę osób z pokolenia Baby Boomers z doświadczeniem, zaangażowaniem osób z pokolenia X oraz kreatywność i nieszablonowe pomysły debiutujących na rynku „Igreków” można osiągnąć świetne rezultaty”.

Marta Krzemień z firmy Autoliv przedstawiła autorski program rozwoju liderów w dziale produkcji wdrożony przez jej firmę. Program zakładał kompleksową ocenę kompetencji liderów.  Niezwykle angażujące i energetyczne było wystąpienie Maksymiliana Pawłowskiego z Leroy Merlin. Tematem było zastosowanie social media jako kanału komunikacji wewnątrz firmy. Badania przeprowadzone przez Maksymiliana Pawłowskiego dowiodły, że takie rozwiązanie w dłuższej perspektywie w wymierny sposób przyczynia się do wzrostu efektywności i produktywności pracowników. Przestrzegał jednak , że jest to możliwe tylko w firmach, które już wypracowały dobrą kulturę organizacyjną: „Nie wdrażajcie u siebie takich rozwiązań jeśli macie problemy ze strukturą, jeśli jest silna hierarchia, brak zaufania, zła atmosfera. Technologia nigdy nie zastąpi człowieka, może go jedynie wspierać. Jeśli kultura organizacyjna kuleje to nie ma szans, by jakakolwiek nowinka techniczna rozwiązała problem” podsumował.

Zbigniew Miedziński i Monika Głowacka z LG Display przedstawili ciekawe rozwiązanie, które sprawdziło się u nich w firmie i pomogło zażegnać poważny kryzys komunikacyjny. Pomysł polegał na umożliwieniu pracownikom produkcji samodzielnego tworzenia swojego systemu komunikacji.

Konferencję zakończyło wspólne wystąpienie dwóch przedstawicieli Grupy Pracuj, Rafała Nachyny i Radosława Iwańczuka. Synergia działu HR i sprzedaży to rzadkie zjawisko. W Grupie Pracuj podjęto to wyzwanie i okazało się, że efekty są bardzo pozytywne. Rola HR w organizacjach systematycznie rośnie, dlatego HR- owcy jako partnerzy biznesu mogą bardzo wiele wnieść i swoją wiedzą wesprzeć innych menedżerów, na przykład w takich zadaniach jak wyznaczanie targetów sprzedażowych. Być może brzmi to futurystycznie, ale – jak przekonywali eksperci Grupy Pracuj – warto podjąć takie wyzwanie..

 

Na kolejne Wyzwania zapraszamy 16 października 2013 roku w Rzeszowie

 

 

źródło:pracuj.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0