Dnia 16.04.2013 w hotelu Polonia w Warszawie odbyła się Gala podsumowująca badanie Pracodawca Roku®. Badanie przeprowadzone po raz 21-szy przez organizację studencką AIESEC pokazało nie tylko trendy na rynku pracy studentów ale także wyłoniło wymarzonego pracodawcę, którym w tym roku została firma Ernst&Young.
Badanie przeprowadzane jest co roku w 16 największych ośrodkach akademickich w Polsce. W tym roku wzięło w nim udział ponad 5000 młodych osób z 46 uczelni wyższych. „Jako organizacja chcemy być głosem młodych ludzi, dlatego też przeprowadzamy to badanie aby pokazać pracodawcom jakie są preferencje studentów, a ich przyszłych pracowników, odnośnie rynku pracy i ich samych” mówi Dawid Bychawski Prezydent AIESEC Polska.
Studenci wypełniając ankietę wybierają również pracodawcę marzeń. Wyniki te tworzą ranking, w którym pierwsza dziesiątka nagradzana jest na samej Gali wyróżnieniami, natomiast pierwsza trójka statuetkami Pracodawcy Roku® W tym roku miejsca plasują się następująco:
10. Bank Pekao (awans z 13. miejsca w 2011 roku),
9. Procter&Gamble (zanotował spadek z miejsca 8.),
8. ING Bank Śląski (zamienił się miejscami z Procter&Gamble i awansował z miejsca 9.),
7. KPMG (utrzymało swoją pozycję sprzed roku),
6. PKO Bank Polski (duży awans z miejsca 10. w 2011 roku),
5. Deloitte (utrzymuje się od kilku lat w ścisłej czołówce),
4. MARS Polska (awansował z miejsca 5.),
3. Google (utrzymuje się na trzecim miejscu od 2010 roku),
2. PwC (ponownie zajęło drugą pozycję, utrzymując się poprzednio na 1. miejscu przez siedem lat),
1. Ernst&Young (utrzymało pozycję lidera, którą zajęło w 2011 roku).
Miejsca od 11 do 50 plasują się następująco:
Galę uświetnił wykład profesora Marka Góry na temat Zmieniającego się rynku pracy i wyzwań dla studentów i pracodawców oraz prelekcja Filipa Lewandowskiego (trener, Asset Business Development Sp. z o.o.) na temat „Student i absolwent jako tania siła robocza czy…?”.
Interesującą częścią był również panel dyskusyjny prowadzony przez Barbarę Zych i Piotra Lenarczyka i z Employer Branding Institute z przedstawicielami największych organizacji studenckich w Polsce: AIESEC, AEGEE, ELSA, ESN, IAESTE na temat employer brandingu w oczach studenta. Pracodawcy obecni na Gali mogli się dowiedzieć jak wygląda postrzeganie reprezentantów najaktywniejszych studentów w Polsce na działania marketingowe skierowane właśnie do nich.
Studenci odpowiadali również na pytania dotyczące ich oczekiwań i preferencji wobec przyszłej pracy.
Wybrane wyniki badania:
Oprócz wyłonienia Pracodawcy Roku® badanie sprawdzało jakie czynniki mają wpływ na atrakcyjność firmy dla studentów polskich uczelni. I tak przy ocenie poszczególnych pracodawców to image i popularność firmy, jej aktywność na rynku oraz branża odpowiadająca zainteresowaniom, zwłaszcza ekonomicznym, to główne czynniki, które były brane pod uwagę. Spodziewana wysoka płaca w danej firmie to kolejny kluczowy element decydujący o ocenie atrakcyjności potencjalnych pracodawców.
Główne źródła wiedzy o pracodawcach to dla studentów przede wszystkim Internet oraz rekomendacje znajomych pracujących w danej firmie, a także informacje o firmie rozpowszechniane w środkach masowego przekazu.
Branże związane z finansami są najchętniej wskazywane jako potencjalne miejsce pracy przez badanych studentów (pierwsze 3 wymienione).
Wysokość pierwszego wynagrodzenia w blisko połowie wskazań mieści się w przedziale 2000-2999 PLN. Po roku pracy oczekiwania studentów przesuwają się w kierunku przedziału 3000-3999 PLN, a średnia rośnie o 1300 PLN. Analizując natomiast oczekiwania płacowe, pozwalające na życie na odpowiednim poziomie, widać natomiast duże ich zróżnicowanie – najwięcej jest wskazań w szerokim przedziale 3000 – 5999 PLN, przy średniej bliskiej 7800 PLN.
Prawie 3/4 studentów posiada doświadczenie zawodowe związane ze swoimi zainteresowaniami bądź planami zawodowymi. Jednak tylko 1/3 spośród pracujących studentów chciałaby kontynuować obecnie wykonywaną pracę po skończeniu studiów. Większość z nich pracuje obecnie na umowę zlecenie/ o dzieło.
Partnerem Honorowym tej edycji badania jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Komisja Nadzoru Finansowego, Partnerem Merytorycznym badania jest Nielsen, a wspierającym Employer Branding Institute.
Źródło: AIESEC Polska
Bardzo mało wiarygodna opinia o pracodawcy.
Najlepiej zrobić takie badania wsród pracowników.
Zamiatanie pod dywan prawdy o pracodawcach
Śmieszne są takie badania jedyne co można dowiedzieć się z tej analizy to jakie są największe firmy w Polsce, bo nie ma tu miejsca na drobnych przedsiębiorców, małe i średnie firmy. Także ogromna część nawet porażająca cześć podmiotów nie ma nawet możliwości konkurowania. A na sam koniec wszystkie te korporacyjne machiny przeżują studenta, aplikanta, kierownika, managera i wszystkich innych pracowników i wyplują jak już się zużyje dla 90% pracowników to jedynie krótki epizod a nie wiarygodny pracodawca.