W dobie trwającego spowolnienia gospodarczego konieczność maksymalizacji efektów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów staje się prawdziwym wyzwaniem dla pracodawców w Polsce i na świecie. Usługa outsourcingu procesów i funkcji stanowi skuteczny sposób na wzrost wydajności przedsiębiorstw.
Trudna sytuacja na rynku zmusza pracodawców do zwiększania efektywności i sięgania po nowe, innowacyjne rozwiązania. ManpowerGroup Solutions oferuje outsourcing procesów i funkcji, w szczególności wymagających dużych nakładów siły roboczej oraz rekrutacji masowych. Nawiązanie współpracy z firmami tego typu przynosi przedsiębiorcom bardzo konkretne korzyści, które wpływają na uzyskiwany przez nich efekt finansowy. Dla pracodawcy oznacza to przekazanie nie tylko odpowiedzialności za pozyskiwanie i delegowanie pracowników, ale również dbałości o właściwe wyszkolenie, motywację, organizację oraz kontrolę pracy personelu. Dodatkową zachętą do korzystania z takiego wsparcia jest możliwość rozliczanie się za sztukę albo partię wyprodukowanego lub sprzedanego asortymentu. W przypadku firm produkcyjnych jest to korzystnym rozwiązaniem, które pozwala w sposób przewidywalny i precyzyjny oszacować koszty dla usługobiorcy. Podwykonawca staje się odpowiedzialny za efekt końcowy całego procesu. Korzystanie z outsourcingu procesów i funkcji optymalizuje działanie przedsiębiorstwa, generując tym samy dodatkowy przychód.
– Z prowadzonych przez nas obserwacji rynku oraz badań pracodawców wynika, że wyzwaniami, z którymi obecnie najczęściej zmagają się pracodawcy są rosnące oczekiwania klientów i kandydatów, oszczędności kosztowe oraz zwiększenie efektywności. Innowacyjnym rozwiązaniem dla rynku jest outsourcing procesów i funkcji. Składające się na nie działania mają bardzo istotny wpływ na efekt finalny wydzielonego poddostawcy procesu, który może zakładać zwiększenie wydajności nawet o 40% lub też zmniejszenie kosztów o 30% – komentuje Marcin Fabiś, menedżer ds. rozwiązań biznesowych w ManpowerGroup Solutions.
Konieczność przeprowadzania masowej rekrutacji osób o właściwych kompetencjach, przy jednoczesnych ograniczeniach czasowych, jest dla pracodawców wystarczającym powodem do skorzystania z usług wyspecjalizowanych agencji rekrutacyjnych. Zatrudnienie do świadczenia takiej usługi profesjonalnej firmy zajmującej się outsourcingiem funkcji i procesów gwarantuje dodatkowo pozyskanie w określonym czasie przeszkolonych, zmotywowanych oraz przygotowanych do pracy specjalistów, nad pracą a także efektywnością których czuwać będą eksperci od zarządzania i realizacji procesów. Trwający na rynku pracy niedobór pracowników z poszukiwanymi kwalifikacjami dodatkowo podnosi wagę tego wsparcia.
Rozpoczęcie współpracy z firmą oferującą outsourcing procesów i funkcji jest poprzedzone bardzo szczegółowymi przygotowaniami. Składają się na nie wielotygodniowe rozmowy polegające na precyzyjnym ustalaniu zobowiązań obydwu stron oraz zakresu ich odpowiedzialności. W etapie wdrożenia obejmuje również testy wydajnościowe i organizacyjne, a także szkolenia dla usługodawcy. By działania w jak najlepszy sposób przełożyły się na oczekiwany efekt, w ramach grupy projektowej przygotowującej przyszłą współpracę po obu stronach powinni pracować przedstawiciele najwyższego szczebla zarządzania strategicznego i operacyjnego. Poszukiwanymi u firmy podwykonawczej cechami powinny być z jednej strony doświadczenie, znajomość procesu i branży. Jednocześnie powinna wykazywać się ona innowacyjnością, a także wysoką elastycznością i otwartością na stosowanie rozwiązań funkcjonujących na rynku. Niezbędne są również wiedza ekspercka z zarządzania projektami, procesami oraz pracownikami. Ta złożoność całego procesu wdrożenia usługi sprawia, że jest to rozwiązanie, z którego korzystają w Polsce najchętniej międzynarodowe, oczekujące innowacji przedsiębiorstwa.
– Takie obszary współpracy jak outsourcing funkcji wspierających w zakresie np. produkcji, logistyki lub promocji i sprzedaży, wymagają prawdziwego partnerstwa – objaśnia Marcin Fabiś. – Standardowym podejściem w ramach pracy nad projektami outsourcingu procesów i funkcji jest wspólne przeanalizowanie z klientem w jakich obszarach i w jaki sposób możemy wesprzeć go w realizowaniu podstawowej działalności. Jest to kwestia właściwego podejścia, otwartości, szczerości. Tym bardziej, że w większości przypadków tego typu decyzje podejmowane są na najwyższym szczeblu zarządzania, a ramy czasowe świadczenia usługi rozłożone są na okres od kilku miesięcy do kilku lat. Efekty tych prac są jednak wielką nagrodą za włożony wysiłek – podkreśla ekspert ManpowerGroup Solutions.
Trudna sytuacja gospodarcza, okresy zwiększonych zamówień, akcji promocyjnych, pociągające potrzebę uruchamiania dodatkowej zmiany lub zwiększania zespołu, a także konieczność przeszkolenia nowych osób, to tylko część przeciwności, z którymi zmagają się na co dzień pracodawcy. W połączeniu z koniecznością maksymalizacji efektywności i optymalizacji zasobów, wyzwania te skłaniają przedsiębiorców do coraz częstszego sięgania po innowacyjne usługi HR. Wybranie do ich realizacji wyspecjalizowanego partnera zaowocuje mierzalnymi efektami w postaci zwiększenia wydajności, zmniejszenia kosztów oraz zwiększenia konkurencyjności.
Źródło: ManpowerGroup Solutions