Szkolenia- inwestycja która się opłaca?

W większości  firm  obserwujemy niesłabnące zainteresowanie szkoleniami i wszelkimi formami rozwoju. Nie od dziś wiadomo, że kształcenie zawodowe i podnoszenie kompetencji przyczynia się do rozwoju nie tylko pojedynczego pracownika ale i całej organizacji. W dynamicznie zmieniających się warunkach biznesowych rozwój jest podstawową kwestią która decyduje o konkurencyjności firmy na rynku.


Zawrotne tempo rozwoju rynku szkoleniowego spowodowało, że firmy mogą dziś przebierać w najróżniejszych ofertach dotyczących szkoleń i rozwoju kompetencji. Nie zawsze jednak bezbłędnie napisana oferta szkoleniowa jest tym czego faktycznie firma potrzebuje.


Podstawową kwestią przy wyborze szkoleń jest ich zasadność. By móc organizować szkolenia dla pracowników w pierwszej kolejności trzeba wiedzieć dla kogo, po co i co chcemy dzięki nim uzyskać. Jak wpłynie to na rozwój pracownika i jakie korzyści będzie miała z tego sama organizacja. Niezbędna jest zatem analiza potrzeb szkoleniowych która daje obraz tego czego faktycznie potrzebuje pracownik na danym stanowisku i sama firma.  Wiele firm już podczas oceny okresowej rozpoczyna temat szkoleń i przyszłego rozwoju. To dobra okazja do tego by dowiedzieć się jak pracownik chce się rozwijać, jaki obszar jest dla niego interesujący, co faktycznie chce robić i na ile wysłanie na szkolenie opłaci się  obu stronom.


Wybierając ofertę firmy szkoleniowej trzeba dokładnie ją przeanalizować, by szkolenie nie okazało się startą czasu i pieniędzy. Przede wszystkim warto wybierać firmy które funkcjonują na rynku już od jakiegoś czasu i mają swoje grono klientów, a wśród wykładowców w dużej mierze praktyków z danej dziedziny. W dobie gdy liczba ofert przewyższa liczbę chętnych przede wszystkim liczy się jakość. A ta bywa różna. Wiele  firm które oferują szkolenia zatrudnia trenerów bez fachowej wiedzy i przygotowania trenerskiego. Dlatego przed wyborem szkolenia należy sprawdzić kto będzie je prowadził. Jakie szkolenia już przeprowadzał, gdzie zdobywał praktykę , jakie osiągnięcia zawodowe ma na swoim koncie, jak długo pracuje dla firmy szkoleniowej, a także jakie ma referencje.


Inną ważną kwestią na którą warto zwrócić uwagę to sama oferta firmy szkoleniowej. Firma powinna specjalizować się w pewnej kategorii szkoleń, jeśli w ofercie ma szkolenia o bardzo różnorodnej tematyce np. z jednej strony szkolenia informatyczne, z drugiej kosmetyczne to powinno dać już do myślenia. Firma która robi wszystkie szkolenia jakie zdoła wymyślić nie robi tak naprawdę żadnych.


Na koniec warto zastanowić się co chcemy uzyskać przez szkolenia. Czy są one formą nagrody dla pracownika, wykorzystaniem przyznanego budżetu, faktyczną potrzebą doskonalenia umiejętności. Jakie potrzeby ma organizacja i jak im sprostać poprzez kształcenie własnych kadr?


Autor: Anna Kowalczyk, psycholog , specjalista ds. HR w Nexio Management

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled