Zarządzanie wiedzą – niezbędny element odpowiedzialnego biznesu

Najważniejszym zasobem biznesu są ludzie – ich wiedza, umiejętności i doświadczenie. Nowa publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu pokazuje, jak właściwie i skutecznie zarządzać kapitałem intelektualnym pracowników, klientów i innych interesariuszy.


Badania przeprowadzone wśród Partnerów Strategicznych FOB wskazują, że wiele firm już stosuje elementy zarządzania wiedzą. Tworzone są biblioteki tematyczne, pracownicy biorą udział w szkoleniach i konferencjach specjalistycznych, podnoszenie kwalifikacji merytorycznych jest elementem ewaluacji, a doświadczenia indywidualne wykorzystywane są np. przy wdrażaniu wolontariatu pracowniczego. Jednak, niewiele firm realizuje ten proces w sposób strategiczny i usystematyzowany.


Właściwy przekaz, rola zarządu i wyzwania ewaluacji

Publikacja Zarządzanie wiedzą w kontekście CSR. Wyzwania, możliwości, trendy zachęca do zmiany myślenia o wiedzy w organizacji, analizując najważniejsze wyzwania i możliwości w tym zakresie. Część teoretyczna prezentuje podstawowe informacje na temat roli, jaką spełnia wiedza w firmie oraz procesów, które pomagają ją rozwijać i efektywnie wykorzystywać. Przykłady i wskazówki firm – liderów odpowiedzialnego biznesu pokazują praktyczne aspekty tego działania. Artykuł prof. Jana Fazlagicia uzupełnia publikację o komentarz środowiska akademickiego.


Analiza działań firm Programu Partnerstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu podpowiada trzy istotne elementy zarządzania wiedzą: odpowiednią komunikację procesu, wsparcie ze strony zarządu firmy oraz systematyczną ocenę efektywności podejmowanych działań. Do pogłębiania wiedzy o CSR najlepiej zachęca przekaz, który pokazuje praktyczny wymiar odpowiedzialnego biznesu i łączy go z codziennymi obowiązkami różnych grup pracowniczych. Włączanie w proces zarządzania wiedzą także zarządu ułatwia podejmowanie działań w sposób kompleksowy. Monitorowanie wiedzy i jej przepływu w firmie pozwala dostosować wybrane narzędzia, a także motywuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji i nabywania nowych umiejętności.


Warto widzieć więcej

Zdaniem firm, realizacja procesu zarządzania wiedzą porządkuje zasoby wiedzowe, buduje zrozumienie dla koncepcji CSR i angażuje w nią pracowników. Może także wzbogacić organizację o bardzo wartościową wiedzą z doświadczeń indywidualnych. – Wiedza, jaką pracownicy wynieśli z różnorodnych doświadczeń zawodowych, może pozostawać nieuświadomiona (tzw. wiedza cicha lub ukryta) – zadaniem zarządzania wiedzą będzie jej „wydobycie” i przeformułowanie w taki sposób, aby skorzystać z niej mogła cała organizacja mówi Natalia Ćwik, Menedżerka ds. Zarządzania Wiedzą, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Zarządzanie wiedzą w sposób świadomy i odpowiednio zaprojektowany może zwiększyć skuteczność działań biznesowych i wzmocnić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa – dodaje.


Publikację w formacie PDF można pobrać ze strony: http://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/Zarzadzanie_wiedza_CSR.pdf


Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0