Najważniejszym zasobem biznesu są ludzie – ich wiedza, umiejętności i doświadczenie. Nowa publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu pokazuje, jak właściwie i skutecznie zarządzać kapitałem intelektualnym pracowników, klientów i innych interesariuszy.
Badania przeprowadzone wśród Partnerów Strategicznych FOB wskazują, że wiele firm już stosuje elementy zarządzania wiedzą. Tworzone są biblioteki tematyczne, pracownicy biorą udział w szkoleniach i konferencjach specjalistycznych, podnoszenie kwalifikacji merytorycznych jest elementem ewaluacji, a doświadczenia indywidualne wykorzystywane są np. przy wdrażaniu wolontariatu pracowniczego. Jednak, niewiele firm realizuje ten proces w sposób strategiczny i usystematyzowany.
Właściwy przekaz, rola zarządu i wyzwania ewaluacji
Publikacja Zarządzanie wiedzą w kontekście CSR. Wyzwania, możliwości, trendy zachęca do zmiany myślenia o wiedzy w organizacji, analizując najważniejsze wyzwania i możliwości w tym zakresie. Część teoretyczna prezentuje podstawowe informacje na temat roli, jaką spełnia wiedza w firmie oraz procesów, które pomagają ją rozwijać i efektywnie wykorzystywać. Przykłady i wskazówki firm – liderów odpowiedzialnego biznesu pokazują praktyczne aspekty tego działania. Artykuł prof. Jana Fazlagicia uzupełnia publikację o komentarz środowiska akademickiego.
Analiza działań firm Programu Partnerstwa Forum Odpowiedzialnego Biznesu podpowiada trzy istotne elementy zarządzania wiedzą: odpowiednią komunikację procesu, wsparcie ze strony zarządu firmy oraz systematyczną ocenę efektywności podejmowanych działań. Do pogłębiania wiedzy o CSR najlepiej zachęca przekaz, który pokazuje praktyczny wymiar odpowiedzialnego biznesu i łączy go z codziennymi obowiązkami różnych grup pracowniczych. Włączanie w proces zarządzania wiedzą także zarządu ułatwia podejmowanie działań w sposób kompleksowy. Monitorowanie wiedzy i jej przepływu w firmie pozwala dostosować wybrane narzędzia, a także motywuje pracowników do podnoszenia kwalifikacji i nabywania nowych umiejętności.
Warto widzieć więcej
Zdaniem firm, realizacja procesu zarządzania wiedzą porządkuje zasoby wiedzowe, buduje zrozumienie dla koncepcji CSR i angażuje w nią pracowników. Może także wzbogacić organizację o bardzo wartościową wiedzą z doświadczeń indywidualnych. – Wiedza, jaką pracownicy wynieśli z różnorodnych doświadczeń zawodowych, może pozostawać nieuświadomiona (tzw. wiedza cicha lub ukryta) – zadaniem zarządzania wiedzą będzie jej „wydobycie” i przeformułowanie w taki sposób, aby skorzystać z niej mogła cała organizacja – mówi Natalia Ćwik, Menedżerka ds. Zarządzania Wiedzą, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Zarządzanie wiedzą w sposób świadomy i odpowiednio zaprojektowany może zwiększyć skuteczność działań biznesowych i wzmocnić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa – dodaje.
Publikację w formacie PDF można pobrać ze strony: http://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/Zarzadzanie_wiedza_CSR.pdf
Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu