Badania pokazują, że atrakcyjność głosu kandydata może wpływać na to, jak jest oceniany również pod innymi względami np. inteligencji czy osobowości.
Bardzo ciekawy przykład supernowoczesnego podejścia w badaniach nad rekrutacją i selekcją. Autorzy artykułu “Evidence of Predictive and Incremental Validity Factors, Vocal Attractiveness and the Situational Interview” (T DeGroot, D. Kluemper) postanowili zbadać czy atrakcyjność głosu danej osoby ma wpływ na jej ocenę dokonaną na podstawie wywiadu sytuacyjnego oraz czy ocena atrakcyjności wokalnej wnosi coś nowego w stosunku do testów osobowości do możliwości przewidywania oceny danej osoby.
Podejście badawcze jest supernowoczesne, gdyż cechy wokalu danej osoby ustalono przy pomocy specjalnych akustycznych programów komputerowych. Spośród wielu interesujących ustaleń dokonanych przez autorów przytoczyć można najbardziej szokujące: otóż oceny na temat kandydatów i to zarówno te sformułowane na podstawie wywiadów sytuacyjnych jak i dokonywane przez przełożonych w pracy – wykazują istotny związek z atrakcyjnością głosu ocenianego. Co więcej, jak wykazały analizy przeprowadzone przez autorów, atrakcyjność wokalna modeluje związek między cechami osobowości a wynikami oceny danej osoby.
Autor: Marek Suchar, pracorama.pl
Na podstawie: DeGroot T., Kluemper D., „Evidence of Predictive and Incremental Validity Factors, Vocal Attractiveness and the Situational Interview”