Czy wiesz, że samo zaangażowanie nie wystarczy?

Choć wiele firm deklaruje, że pracownicy są ich najcenniejszym atutem, wciąż niewiele z nich potwierdza to swoimi codziennymi działaniami. Nie zmniejsza to jednak prawdziwości stwierdzenia, że ludzie stanowią najlepsze źródło przewagi konkurencyjnej firm. Strategie, modele biznesowe, produkty i usługi można szybko i w całości skopiować od konkurencji. Znacznie trudniej jest powielić przewagę, która pochodzi od utalentowanych i zaangażowanych pracowników, pracujących razem dla wspólnego celu.

Często firmy poświęcają wiele uwagi grupie pracowników osiągających najniższe wyniki. Inwestują też znaczące środki w programy służące rozpoznaniu i wynagradzaniu pracowników z wysokim potencjałem i zapewnieniu im dodatkowych możliwości rozwoju. Tymczasem zaniedbana pozostaje znacząca grupa tzw. „solidnych” pracowników, którzy są po środku – nie są liderami pod względem wyników, ale nie są również w gronie najsłabszych. Okazuje się jednak, że to właśnie osoby będące „po środku krzywej”, stanowią siłę napędową firm.


W drodze do efektywności

Badania Hay Group wskazują, że samo zaangażowanie pracowników nie wystarczy do utrzymania maksymalnego poziomu wydajności. By wydobyć z pracowników to, co najlepsze, po stronie zarządzających firmą leży odpowiedzialność za stworzenie wspierającego środowiska pracy. Innymi słowy, zarządzający powinni motywować pracowników, ale również „wspierać ich w wykorzystaniu potencjału. Zaangażowani pracownicy muszą mieć przekonanie, że organizacja robi wszystko, co w jej mocy, aby wspierać ich sukces, a nie wprowadzać bariery uniemożliwiające im wykonanie zadań.



Źródło: Globalna baza danych Hay Group

 

Frustracja – wróg zaangażowania

Zapał i efektywność pracowników są często ograniczane przez narzucone im role, które nie wykorzystują w pełni ich umiejętności i zdolności, albo przez pracę w warunkach, które nie wspierają w uzyskiwaniu jak najlepszych rezultatów. Stanowią oni grupę sfrustrowanych pracowników i raczej nie będą tkwić długo w takim stanie.

Sfrustrowani pracownicy najprawdopodobniej zachowają się w jeden z trzech poniższych sposobów:
1. Pokonają przeszkody stojące na ich drodze – dzięki dodatkowemu wysiłkowi, niektórzy silnie zmotywowani pracownicy są w stanie znaleźć sposób na pokonanie przeszkód w realizacji zadań. Jednakże te niezwykle wartościowe osoby zagrożone są ryzykiem „wypalenia się”, co zwykle następuje w ciągu kolejnych sześciu miesięcy.

2. Przestaną próbować – inni mniej zmotywowani pracownicy ograniczą swoje wysiłki i przestaną dążyć do sukcesu w realizacji swoich zadań.

3. Odejdą – część pracowników poszuka lepszych miejsc pracy, gdzie ich duże zaangażowanie i motywacja do osiągnięcia sukcesu napotkają na większe wsparcie ze strony organizacji. W ten sposób organizacje zazwyczaj tracą najcenniejszych i najbardziej wartościowych pracowników.

 

Zaangażowanie i wsparcie pracowników a efektywności biznesowa

Badania Hay Group przeprowadzone wśród setek firm pokazują, jak ważne może być zaangażowanie pracowników dla sukcesu organizacji, gdy połączy się je z odpowiednim poziomem wsparcia. Firmy z najlepszymi wynikami w zakresie zaangażowania pracowników, wykazują wzrost przychodów 2,5 razy większy niż firmy z niskim wskaźnikiem. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę nie tylko zaangażowanie, ale również wsparcie pracowników, najlepsze firmy osiągają wzrost 4,5 razy większy. Firmy, które cieszą się wysokim poziomem zaangażowania pracowników, mają nawet o 40 procent mniejszą rotację wśród pracowników niż firmy z niskim poziomem zaangażowania. Jednak w przypadku firm, które wykazują wysoki poziom zarówno zaangażowania, jak i wsparcia, odnotowują o 54 procent niższą rotację pracowników.

Oznacza to, że wysoce zaangażowani pracownicy, którzy mają zapewnione odpowiednie warunki pracy, pociągają za sobą lepszą wydajność, bardziej lojalnych klientów i lepsze wyniki finansowe – zarówno w dobrych, jak i złych czasach. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia zwiększa również prawdopodobieństwo utrzymania tych pracowników w firmie i osiągania przez organizację dobrych rezultatów w dłuższej perspektywie czasu.

 

Identyfikuj i reaguj

Wiele firm nie jest przygotowanych na to, aby odpowiednio identyfikować i reagować na problemy sfrustrowanych pracowników. O ile badania opinii pracowników tradycyjnie koncentrują się na motywacji pracowników (a więc satysfakcji lub zaangażowaniu), ich wyniki często nie pokazują i nie naświetlają odpowiednio kwestii związanych z jakością środowiska pracy oraz poziomem wsparcia, jakie pracownicy otrzymują od organizacji. Ponadto wciąż wiele organizacji postrzega badania opinii pracowników jako taktyczną konieczność, a nie strategiczne narzędzie pomagające organizacji zrozumieć czynniki, które umożliwiają pracownikom osiąganie sukcesów.

Model efektywności pracowników Hay Group powstał w wyniku wieloletnich badań nad efektywnością pracowników w organizacjach. Wykorzystywany jest przy przeprowadzaniu badań opinii. Koncentruje się nie tylko na mierzeniu stopnia zaangażowania pracowników, ale także pozwala określić organizacyjne wsparcie, pomagające im osiągnąć sukces.

Źródło: Materiały Hay Group

 

Podejście łączące diagnozę zaangażowania pracowników i wsparcia udzielanego przez organizację, pozwala na spojrzenie szerzej, a co za tym idzie – na podjęcie wysiłków zmierzających do poprawy warunków pracy i efektywności organizacyjnej.

–  Zapraszamy na stronę: www.atrium.haygroup.com/pl do zapoznania się z podejściem Hay Group do Badania Efektywności Pracowników.

–  Państwa uwadze polecamy również książkę konsultantów Hay Group – „Wróg zaangażowania”, która od niedawna jest dostępna w języku polskim.

 

Autorzy: Marta Wójcik i Bartosz Kozłowski – Konsultanci Hay Group Polska

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0