Siła motywacji w organizacji cz. 2

Motywacja to proces który wymaga stworzenia warunków gdzie ma ona szansę się rozwinąć. Menadżerowie którzy chcą skutecznie motywować w pierwszej kolejności powinni potrzeby pracowników potraktować priorytetowo, dążyć do zrozumienia co nimi kieruje, nie rzadko spróbować wczuć się w ich sytuacje ,obserwować kiedy są najbardziej efektywni, kiedy najbardziej zdemotywowani.


Zmotywowanych pracowników nie można znaleźć, to organizacja tworzy środowisko w którym motywacja się pojawia lub nie. W zależności jak dużo czasu poświęcimy na stworzenie motywacyjnego środowiska pracy to na tak duże zaangażowanie i siłę woli będziemy mogli liczyć w przyszłości.


ABC motywacji

Żeby skutecznie motywować wcale nie trzeba od razu angażować w to ogromnych środków pieniężnych choć zwykle kiedy kierownik nie wie jak motywować zakrywa się tym właśnie hasłem: nie mamy pieniędzy i odpowiedniego budżetu aby zmotywować zespół. Jak już wiemy, pieniądze nie wiele maja wspólnego z motywacją, a jej prawdziwa moc wypływa właśnie z tego jak działają bezpośredni menadżerowie którzy sprawują kontrolę nad swoimi zespołami.


Aby motywować w pierwszej kolejności trzeba wierzyć, że naprawdę można to zrobić.


Chcesz zmotywować? Uwierz w ludzi z którymi pracujesz. W ich możliwości, umiejętności, ambicje. Daj szansę się pokazać, pozwól ludziom być odpowiedzialnymi za to co robią. Największa motywacja  to ta wewnętrzna, ta którą pracownik sam potrafi w sobie odnaleźć.


Buduj świadomość. Dawaj wyraz wartości pracy jaką wykonuje pracownik. Chwal –  nie codziennie, ale za to przy wszystkich i wskazując konkretnie co zasługuje na pochwałę. Pozwól pracownikowi błyszczeć jeśli właśnie tego potrzebuje. Aktywuj jego kreatywność, nie podstawiaj gotowych rozwiązań, pozwól aby pracownik samodzielnie mógł odkryć pewne rzeczy.


Doceniaj zaangażowanie, zapał, innowacyjność. Jeśli pracownik zostaje trzy razy z rzędu w pracy po godzinach, pokaż że to widzisz, że doceniasz i że dołożysz starań aby to były tylko sytuacje wyjątkowe. Pracownik musi wiedzieć, że robiąc coś ponad to co  musi zostanie zauważony, doceniony i odpowiednio nagrodzony.


Zadbaj o szczegóły . W pracy każdy z nas spędza 1/3 życia warto zatem zadbać o warunki w jakich pracuje. Atmosfera pracy, wyposażenie miejsca pracy, pomieszczenia z których korzysta to też ma znaczenie i wpływa na to czy chce się pracownikowi do niej iść czy nie.


W zależności od wielkości zespołu kierownik  powinien dążyć do tego aby poznać swoich pracowników. Nikt z nas nie lubi kiedy wrzuca się wszystkich do jednego worka. Dlatego warto pamiętać o rzeczach drobnych. Pracownik ma dziś urodziny? Pozwól mu wyjść dwie godziny wcześniej. Pracownica urodziła dziecko? Wyślij kwiaty. Wykonaliście wspólnie dobry projekt? Zamów ciasto w cukierni. To są właśnie te małe rzeczy dzięki którym chce nam się przychodzić do pracy lub nie.


To co wydaje się banałem, jest tak naprawdę częścią codziennego życia każdego z nas .


Motywacji nie można wymusić, ale można ją kreować i sprawiać aby pracownik czuł, że chce pracować w tej konkretnej firmie. Aby to osiągać trzeba być wiarygodnym i wierzyć w to co przekazujemy innym. Kreować takie środowisko pracy w jakim sami chcemy pracować, wyzwalać w ludziach to co w nich najlepsze, za pomocą najprostszych metod.


Moc motywacji

Jakie korzyści osiąga pracodawca jeśli uda mu się zmotywować zespół? Okazuje się, że nie tylko bardzo duże, ale też zwykle bardzo trwałe.


Zmotywowany zespół to odbudowane morale pracowników, zaczynają wiec wierzyć w sens pracy jaką wykonują i chcą wykonywać ją dalej. Warto zatem na każdym etapie prac bez względu na ilość trudności dbać o to aby ludzie się nie poddawali. Jak to robić? Mówić. Dobra komunikacja to otwartość, stawiaj zatem na bezpośrednią komunikację, niewymuszone słowa i gesty które pokażą autentycznie zainteresowanego pracą podwładnych kierownika a nie egzekutora. Zmotywowany zespół to także większe zaufanie i satysfakcja z pracy którą wykonuje. Możemy mówić też o znacznie większej energii i wysiłku jaki jest wkładany w osiągniecie wyników . Dobrze zmotywowany pracownik odczuwa także mniejszy stres związany z wykonywaną pracą a to z kolei wpływa doskonale na kreatywność w miejscu pracy. Kreatywność drzemie w każdym , nie każdy jednak dostaje szanse aby móc ją wykorzystać. Zmotywowani pracownicy lepiej rozumieją swoje role, zadania, klientów, zespół z którym pracują, a to z kolei poprawia jakość oferowanych usług. Dobrze zmotywowany zespół to zatem lepsza, sprawniejsza, silniejsza i bardziej wydajna organizacja.


Jeśli masz zmotywowany zespół sukces jest kwestią czasu. Choć motywowanie nie jest łatwe, z pewnością jest niezbędne w organizacjach które chcą tworzyć nie tylko zespoły które wykonują pracę, ale które w tę pracę wierzą i wkładają w nią nie tylko wszystkie umiejętności ale też serce.


I na koniec:


Wielkie rzeczy dokonywane są przez utalentowane osoby, które głęboko wierzą w to, że ich dokonają.

Warren G. Bennis

Część pierwszą artykułu można przeczytać tutaj.


Autor: Anna Kowalczyk, psycholog , specjalista ds. HR w Nexio Management

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0