Wiosną 2012 roku Akademia Kalitero przeprowadziła pilotażowe badania wśród członków związków zawodowych na temat komunikacji wewnętrznej i działań społecznej odpowiedzialności biznesu. Wynika z nich, że aż 89 proc. ankietowanych uważa za potrzebne działania CSR-owe podejmowane przez pracodawców na rzecz pracowników. Ponadto 2/3 pracowników ocenia pozytywnie atmosferę w miejscu pracy.
Badania pilotażowe przeprowadzono w lutym i marcu 2012 roku na grupie 108 członków związków zawodowych z województw: śląskiego, dolnośląskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego i kujawsko-pomorskiego. Badania te będą kontynuowane w 2012 i obejmą przedstawicieli związków zawodowych z całej Polski, reprezentujących zarówno firmy małe, średnie jak i duże.
Atmosfera w miejscu pracy **
Zdecydowana większość związkowców pozytywnie oceniła atmosferę w miejscu pracy. 28 proc. respondentów wspomina o wzajemnym szacunku i ogólnym zadowoleniu z miejsca pracy, a 31 proc. ankietowanych deklaruje dobrą komunikację i wzajemne przyjazne nastawienie współpracowników i przełożonych. Blisko ¼ określa wzajemne relacje jako neutralne, choć pracownicy nie utrzymują relacji towarzyskich. Ale aż 27 proc. pracowników uważa, ze atmosfera w pracy jest nieprzyjemna, a kolejnych 6 proc. uznaje ja wręcz jako wrogą i konfliktową.
Działania CSR-owe na rzecz pracowników **
Podejmowane przez firmy działania CSR-owe można podzielić na dwie kategorie – edukacyjne, podnoszące kwalifikacje pracowników, a nierzadko i współpracowników oraz działania integracyjno-kulturalne dla pracowników, ich rodzin i przedstawicieli społeczności lokalnej. Idea wolontariatu pracowniczego jest znana tylko wśród 3 proc. respondentów. Działania edukacyjne na rzecz pracowników najczęściej mają formę szkoleń zewnętrznych (56 proc. respondentów) lub finansowania stypendiów dla dzieci i pracowników (6 proc.). ¼ badanych wymieniała również szkolenia organizowane zarówno dla pracowników jak i partnerów zewnętrznych (np. kursy eco-driving). Najpopularniejszym działaniem integracyjno-kulturalnym są corocznie organizowane pikniki dla pracowników i ich rodzin (49 proc. wskazań) oraz sponsorowanie koncertów, imprez kulturalno-oświatowych (27 proc. respondentów). Co dziesiąty badany wskazywał, że pracodawcy umożliwiają przeprowadzenie badań profilaktycznych wśród pracowników. W tym celu organizują wizyty medibusów – mobilnych laboratoriów umożliwiających przeprowadzenie badań cytologicznych, mammograficznych, testów alergicznych i testów dla cukrzyków.
Istotną kwestią było poznanie kto wychodzi z inicjatywą działań CSR-owych. W równej mierze było to zasługą przedstawicieli zarządów i kadry kierowniczej, jak i przedstawicieli związków zawodowych i rad pracowniczych.
Wart podkreślenia jest fakt, że aż 89 proc. związkowców uważa za potrzebne działania CSR-owe prowadzone przez pracodawców na rzecz pracowników. Jedynie 2 proc. respondentów uznała takie działania za nieistotne, a kolejne 2 proc. za zbędne w czasie kryzysu. 6 proc. nie miała zdania na ten temat.
*respondenci mieli możliwość wyboru kilku odpowiedzi
** respondenci mieli możliwość wyboru kilku odpowiedzi
Źródło: Kalitero