Jak wynika z najnowszych badań MillwardBrown SMG/KRC, ponad 86% małych i średnich firm w Polsce szkoliło pracowników w ostatnich dwóch latach. Po raz kolejny potwierdza się, że im większe przedsiębiorstwo, tym częściej inwestuje w rozwój kadry. Co ciekawe, większość ankietowanych wysyłała pracowników zarówno na szkolenia obowiązkowe, jak i te podnoszące kompetencje.
Dystans między małymi a średnimi
Rośnie dystans między odsetkiem średnich a małych firm, które dbają o rozwijanie umiejętności pracowników. Ponad 98% badanych średnich przedsiębiorstw wysyłało pracowników na szkolenia. Wśród małych, kilkanaście procent mniej (80%) zdecydowało się na podnoszenie kompetencji kadry. Tym bardziej cieszy fakt, że w porównaniu z 2010 r. największy wzrost w zakresie uczestnictwa w szkoleniach odnotowano właśnie wśród przedsiębiorstw, które zatrudniają od 10 do 20 osób.
W 2010 78% małych firm w tym przedziale zatrudnienia inwestowało w rozwój zespołu, a pod koniec 2011 odsetek ten wzrósł do ponad 91% ankietowanych. – Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym dotkliwiej odczuwa wahania koniunktury. A to się niestety przekłada na ograniczanie wydatków na podnoszenie kompetencji pracowników – mówi Bożena Lublińska – Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Rozwiązaniem mogą być szkolenia współfinansowane z funduszy europejskich, które redukują wkład własny czasami nawet do zera, a pozwalają doskonalić umiejętności zespołu – dodaje. Przypomnijmy, wszystkie szkolenia współfinansowane z EFS można znaleźć w największej bazie szkoleń w Polsce www.inwestycjawkadry.pl
Wykres: Szkolenie pracowników w ciągu ostatnich dwóch lat według wielkość przedsiębiorstw. Dane w procentach. Źródło: Badanie potrzeb szkoleniowych MSP, MillwardBrown SMG/KRC, listopad 2011. Badanie przeprowadzane na próbie 800 respondentów (właściciele/kadra kierownicza MSP).
Szkolenia: obowiązkowo
Jak wynika z badań, większość respondentów wysyła pracowników zarówno na szkolenia obowiązkowe, wymagane ustawowo, jak i te podnoszące kompetencje. Po raz kolejny widać tu różnicę między małymi (57% respondentów) i średnimi przedsiębiorstwami (blisko 84%). Co ciekawe, podobny jest procent przedsiębiorstw, które korzystają tylko z tych kursów, które są obligatoryjne – ponad 11% małych i ponad 9% średnich firm. Natomiast dwa razy więcej małych przedsiębiorstw inwestuje w rozwijanie kompetencji pracowników i wysyła ich tylko na szkolenia nieobowiązkowe – ponad 11%, kiedy wśród średnich jest to raptem ponad 5%.
Źródło: Badanie potrzeb szkoleniowych MSP, MillwardBrown SMG/KRC, listopad 2011. Badanie przeprowadzane na próbie 800 respondentów (właściciele/kadra kierownicza MSP).