Już od ponad tygodnia Polska tkwi w okowach siarczystego mrozu. Temperatury na zewnątrz często w dzień sięgają -15 stopni. Nie wszystkie biura są na taka aurę przygotowane. Jak informuje Rzeczpospolita, jeżeli pracodawca nie zapewni odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach biurowych, może spodziewać się srogich kar.
Prawo pracy
Jeżeli pracownik ma wątpliwości co do temperatury w pomieszczeniu powinien zaopatrzyć się w termometr. Prawo pracy stwierdza wyraźnie: jeżeli w biurze temperatura jest niższa, niż 18 stopni pracodawca podlega grzywnie w wysokości 30 tys. złotych. To samo dotyczy hali produkcyjnej, w której jest mniej, niż 14 stopni.
To jaka powinna być temperatura w miejscach pracy można się dowiedzieć z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów BHP. Jeżeli pracownik wykonuje lekkie prace fizyczne, albo znajduje się w pomieszczeniach biurowych nie powinien pracować, gdy jest mniej niż 18 stopni.
Kogo przepisy dotyczą?
Co ciekawe, przepisy BHP, mówiące o pracach w niskich temperaturach nie dotyczą jedynie pracowników. Wiąże to zleceniobiorców, ale także osoby samozatrudniające się.
Źródło: Rzeczpospolita