IV kwartał na rynku pracy jest w firmach czasem podsumowań i planowania działań na następne dwanaście miesięcy. Jak jednak w tym okresie wyglądała sytuacja kandydatów? Wzrosła stopa bezrobocia. Jednocześnie wzrosła średnia oglądalność ofert pracy i spadła liczba ogłoszeń o wolnych stanowiskach. Kandydaci mogli znaleźć zatrudnienie w produkcji, sprzedaży lub budownictwie. Na rynku pojawiły się też oferty pracy sezonowej przez Świętami Bożego Narodzenia.
Listopadowe dane GUS na temat stopy bezrobocia mówią o wzroście tego wskaźnika do 12,1 proc. W tym miesiącu kończą się prace sezonowe w takich gałęziach jak budownictwo czy leśnictwo. Spadające zainteresowanie zatrudnianiem nowych pracowników jest widoczne także w ostatnim miesiącu roku – według danych serwisu Szybkopraca.pl w grudniu 2011 roku, w stosunku do listopada 2011, o 34,1 proc. spadła liczba opublikowanych ofert. Wzrosła natomiast średnia oglądalność ofert, która w IV kwartale 2011 roku wyniosła 363,2 odsłony jednej oferty. Dla porównania w III kwartale 2011 jedno ogłoszenie przejrzano średnio 326,2 razy. To świadczy o większym zainteresowaniu poszukiwaniem zatrudnia przez kandydatów.
Więcej o oglądalności ofert
Przyjrzyjmy się danym na temat oglądalności ofert w poszczególnych regionach. W IV kwartale 2011 roku najwięcej osób przeglądało ogłoszenia z województwa zachodniopomorskiego (459,8 odsłon) i pomorskiego (457,2 odsłon). Zwiększyło się także zainteresowanie ofertami z Mazowsza (316,5 odsłon) i Śląska (411,8 osłon). Najmniej osób było zainteresowanych przeglądaniem ogłoszeń z województwa lubuskiego (296,6 odsłon), warmińsko-mazurskiego (282,3 odsłon) oraz opolskiego (263,5 odsłon).
Najlepiej było w południowo-zachodniej Polsce
W ciągu ostatnich trzech miesięcy najłatwiej było znaleźć zatrudnienie w Polsce południowo-zachodniej. Z województw położonych w tym regionie pochodziło 39,5 proc. wszystkich ofert – ze Śląska 16,7 proc., z Wielkopolski 11,9 proc., a z Dolnego Śląska 10,9 proc.
Na kolejnym miejscu znalazło się Mazowsze. Pracodawcy z tego regionu zamieścili 9,8 proc. ofert. Firmy z województwa pomorskiego zaoferowały kandydatom 8,5 proc. stanowisk.
Tradycyjnie najmniej ofert było zaadresowanych do mieszkańców województwa podlaskiego (3 proc.), kujawsko-pomorskiego (3 proc.), podkarpackiego (2,4 proc.) oraz opolskiego (2 proc.).
W produkcji, sprzedaży lub budownictwie
W ciągu ostatnich trzech miesięcy 2011 roku kandydaci mieli największe szanse na znalezienie pracy w produkcji (14,7 proc.), sprzedaży (6,9 proc.) i usługach (5,2 proc.). Ma to związek z pojawieniem się na rynku pracy ofert dotyczących sezonowego zatrudnienia przed Świętami Bożego Narodzenia.
Kandydaci mogli też znaleźć pracę w budownictwie (12 proc.). W większości były to stanowiska związane z zajęciami wewnątrz budynków – przy pracach wykończeniowych oraz montażach instalacji. Z kolei ze względu na rozpoczynający się sezon zimowy przerywano prace budowlane w terenie.
Można było również poszukiwać zatrudnienia w handlu (4,4 proc.), gastronomii (2,9 proc.) oraz fabrykach (2,8 proc.).
Na jakie zawody jest zapotrzebowanie?
Duża liczba ofert pracy w budownictwie, produkcji i usługach sprzyja zatrudnianiu fachowców i pracowników fizycznych. Dla tych specjalistów było przeznaczonych 35,8 proc. ofert. Z kolei 22 proc. ogłoszeń było adresowanych do osób z wykształceniem technicznym. Najmniej ofert pracy mogły przejrzeć osoby pracujące w administracji (3,5 proc.) oraz edukacji (3 proc.).
Potrzebni szeregowi pracownicy
Powyższe dane pokrywają się także z podziałem ogłoszeń według poziomu stanowiska. Większość pracodawców była zainteresowana zatrudnieniem szeregowych pracowników (76,1 proc.). Do wykwalifikowanych pracowników było zaadresowanych 19 proc. ofert. Najmniej ogłoszeń mogli przeczytać kierownicy działów (3,8 proc.), dyrektorzy (0,3 proc.) oraz kadra zarządzająca (0.9 proc.).
Praca na cały etat
Ogłoszenia publikowane w IV kwartale 2011 roku dotyczyły z reguły zatrudnienia w pełnym wymiarze godzin (79,2 proc.). Umowę zlecenie oferowało 15,7 proc. pracodawców.
Zatrudnienie na część etatu dotyczyło 2,7 proc. ofert. Praca sezonowa stanowiła 1,5 proc. ogłoszeń, a praktyki i staże 0,9 proc.
Najwięcej ofert w listopadzie
Najlepszym miesiącem na szukanie zatrudnienia w IV kwartale 2011 roku był listopad. Opublikowano wtedy 40 proc. wszystkich ofert. Natomiast w październiku można było przeglądać 33,6 proc. ogłoszeń. Najmniej pracodawców zdecydowało się na publikację ofert w grudniu – 26,4 proc.
Źródło: Szybkopraca.pl