Większość pracowników z Europy sądzi, że ich pracodawcy postrzegają badanie zaangażowania pracowników jako zwykłe zadanie, z którego nic później nie wynika. Niewielu natomiast uważa, że wyniki badania są później wykorzystywane. Z czego to może wynikać?
W czerwcu 2011 firma AON Hewitt zrealizowała badanie wśród ponad 700 menedżerów z 10 krajów europejskich. Okazało się, że prawie połowa (47%) menedżerów przyznala, że działania związane z badaniem zaangażowania pracowników poświęcają tylko od 2 do 5 dni w ciągu roku.
Badanie pokazało również, że organizacje o silnej kulturze zaangażowania z większym sukcesem podejmują działania w nawiązaniu do wniosków badania zaangażowania. Dla przykładu, firmy o dosyć wysokim poziomie zaangażowania (powyżej 60%) częściej podejmują działania wynikające z analizy wyników badania zaangażowania, niż te firmy, których wynik wynosił na przykład poniżej 30%.
Ogólne wnioski z badania są następujące:
– Tylko zaangażowani liderzy są w stanie sprawić, by zaangażowany był cały zespół.
– Menedżerowie muszą znać swoją rolę w zakresie budowania zaangażowania pracowników.
– Menedżerowie chętniej angażują się w działania sprzyjające budowania zaangażowania, gdy widzą związek pomiędzy poziomem zaangażowania a efektywnością pracowników.
Zdaniem Jenny Merry z AON Hewitt stwierdzenie, że pracownicy dołączają do organizacji, a odchodzą od przełożonych to nie wszystko. Pracownicy odchodzą bowiem od menedżerów, którzy nie potrafią ich zaangażować w pracę na rzecz organizacji.
——————————-
Badanie zrealizowano w czerwcu 2011 roku na próbie 730 menedżerów z Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch.