Co piąty rekrutujący w sieci zatrudnił w tym roku pracownika dzięki aktywności w serwisach społecznościowych – wynika z badania „Wyzwania HR w 2012 roku”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wśród ponad 500 HR-owców z całej Polski. Jednocześnie tylko 5% ankietowanych prowadziło akcje rekrutacyjne na Facebooku.
Rekrutujący są ciekawi nowych, dotychczas niewykorzystywanych źródeł pozyskiwania kandydatów, ale większość (70%) za najbardziej skuteczny sposób pozyskania dobrej jakościowo aplikacji uważa serwisy rekrutacyjne. Jedna trzecia ceni biznesowe serwisy społecznościowe, a zaledwie 6% wysoko ocenia potencjał takich serwisów, jak NK.pl czy Facebook.com.
Ponad ¾ badanych dotychczas nie podejmowało żadnych działań jako pracodawca w najbardziej popularnym serwisie świata, a wśród tych, które próbowały kontaktować się z przyszłymi pracownikami, dominowały działania wizerunkowe. 17% prowadziło kampanie informacyjno-wizerunkowe (profil firmy jako pracodawcy), 5% akcje rekrutacyjne, a tylko 2% do rekrutacji poprzez Facebook wykorzystało specjalne aplikacje. Jednak aż 43% pytanych specjalistów i menedżerów HR nie wie, czy rekrutacja z wykorzystaniem tego serwisu ma sens.
Źródło: Pracuj.pl, badanie „Wyzwania HR w 2012 roku”, pytanie dotyczące działań firmy na Facebooku było pytaniem wielokrotnego wyboru, n=510
Powyższe dane są szczególnie ciekawe w kontekście wyników badania „Kandydat”, przeprowadzonego przez serwis Pracuj.pl we wrześniu 2010 roku wśród ponad 12 tysięcy osób szukających lub rozważających zmianę pracy. Według tego badania, tylko 13% badanych specjalistów nie posiada swojego profilu w żadnym z serwisów społecznościowych. Do najbardziej popularnych serwisów w grupie docelowej należą zaś właśnie NK.pl oraz Facebook.com.
Z badania „Kandydat” wynika ponadto, że ponad połowa respondentów (56%) poszukując informacji o pracodawcach korzysta z ich profili w serwisach rekrutacyjnych lub/i portalach społecznościowych, a 37% zagląda do grup dyskusyjnych o tematyce pracy dostępnych w społecznościach biznesowych.
Co ciekawe, zdaniem ankietowanych informacje o pracodawcach dostępne w serwisach społecznościowych są nawet bardziej wiarygodne (twierdzi tak 12% badanych) niż te w urzędach pracy (7%). Największym zaufaniem kandydaci darzą jednak serwisy rekrutacyjne. Za wiarygodne źródło informacji o pracodawcach uważa je aż 43% ankietowanych.
Źródło: Pracuj.pl, badanie „Kandydat 2010”, n=12173
*Badanie „Wyzwania HR w 2012 r.”, Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, lipiec – sierpień 2011
Badanie przeprowadzono w dniach 23.07 – 11.08 z zastosowaniem techniki CAWI (Computer Assissted Web Interviewing). Zaproszenie do udziału w badaniu wraz z linkiem do ankiety zostało wysłane do klientów serwisu internetowego Pracuj.pl, zajmujących się zawodowo działaniami z obszaru HR. Ankietę do końca wypełniło 510 osób zatrudnionych w działach HR lub odpowiedzialnych za działania z obszaru rekrutacji i HR. Badanie zrealizowano na potrzeby konferencji „Wyzwania HR”.
** Badanie „Kandydat 2010” zostało przeprowadzone online (ankieta wypełniana samodzielnie przez respondenta), w dniach 1-22 września 2010 r., przez Pracuj.pl we współpracy z firmą Nielsen Polska. Wzięło w nim udział 12 173 osób w wieku 25-60 lat, użytkowników serwisów należących do Grupy Pracuj (Pracuj.pl, Profeo.pl), posiadających minimum 2-letnie doświadczenie na rynku pracy.