CSR – communication skills

Najczęściej specjaliści CSR wywodzą się z działów HR lub PR.  Ale jest i tak, że osoby odpowiadają za CSR w obrębie swojej komórki, na przykład dziale logistyki, zakupów.  W sieci można znaleźć w charakterystykę osoby zajmującej się biznesem odpowiedzialnym społecznie. Jedna z najczęściej powtarzających się umiejętności to umiejętności komunikacyjne.

Umiejętności komunikacyjne podobnie jak wiele innych umiejętności można doskonalić chociażby uzupełniając wiedzę teoretyczną.

Chcąc uzupełnić wiedzę o komunikowaniu się i lepszym rozumieniu ludzkich zachowań polecam książkę: Psychologia Społeczna serce i umysł Elliota Aronsona, Timothy D. Wilsona, Robina M. Akerta.

To „gruba” (;-)) książka, którą warto przeczytać całą, ale jeśli ktoś nie ma ochoty, czasu, cierpliwości (niepotrzebne skreślić) to proponuję przeczytać poniżej wybrane rozdziały.

W skrócie przedstawiłem, co między innymi zawierają kolejne rozdziały książki.

Rozdział 3. DYSONANS POZNAWCZY A POTRZEBA PODTRZYMYWANIA SAMOOCENY

Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości.

3 czynniki warunkujące pojawienie się dysonansu w związkach międzyosobowych:

1.            jak wykonujemy zadania w porównaniu z drugą osobą

2.            jak bliskie kontakty z nią utrzymujemy

3.            jakie znacznie ma dla definiowania naszego ja dane „zadanie”


Rozdział 5. SPOSTRZEGANIE SPOŁECZNE: JAK DOCHODZIMY DO ROZUMIENIA INNYCH LUDZI

Teoria atrybucji – określenie sposobu, w jaki ludzie wyjaśniają przyczyny tak swego zachowania jak i zachowań innych ludzi

Atrybucja wewnętrzna wnioskowanie, że jakaś osoba zachowała się w określony sposób ze względu na swe właściwości, postawy, charakter czy osobowość

Atrybucja zewnętrzna wnioskowanie, że ktoś zachowa się w określony sposób ze względu na właściwość sytuacji, w której się znalazł (założenie -większość ludzi zachowało by się podobnie w tej sytuacji


Rozdział 6. ROZUMIENIE SIEBIE. W JAKI SPOSÓB POZNAJEMY SAMYCH SIEBIE

4 strategie autoprezentacji, którymi posługujemy się w codziennym życiu:

1) ingracjacja –  schlebianie i wychwalanie jakiejś osoby, często o wyższym statusie i próba wzbudzenia w niej sympatii do siebie (komplementy, przytakiwanie, wyrażanie współczucia…)

2) promowanie siebie –  opisywanie własnych talentów i manifestacja swojej wiedzy, w celu wywarcia pozytywnego wrażenia na innych

3) pławienie się w cudzej chwale – dążenie do poprawienia swojego wizerunku przez wiązanie się z ludźmi, którzy odnieśli sukces, mają talent lub są sławni (kibice mawiają „wygraliśmy” i „oni przegrali”)

4) kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki (połączenie atrybucji w służbie Ja i kierowania wrażeniem) – tworzenie utrudnień, które zmniejszają prawdopodobieństwo sukcesu (alkohol, brak wysiłku lub treningu, nieprzespana noc) lub wymyślanie gotowych usprawiedliwień na wypadek porażki (własna nieśmiałość, zły nastrój, lęk egzaminacyjny, dolegliwości fizyczne) – kreowanie usprawiedliwień może mieć zły wpływ na nasze działanie, faktycznie stając się przyczyną porażki.


Rozdział 7. KONFORMIZM: WPŁYWANIE NA ZACHOWANIE

Informacyjny wpływ społeczny: wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ spostrzegamy te osoby jako źródło informacji, dające wskazówki dla naszego zachowania;

Prywatna akceptacja: dostosowanie się do zachowania innych ludzi bez prawdziwego przekonania o tym, że to, co oni robią lub mówią jest słuszne (czyli ludzie zaczynają wierzyć w definicję sytuacji, której nauczyli się od innych)

Publiczny konformizm: dostosowanie się publiczne do zachowania innych ludzi, bez konieczności wiary w to, co robimy lub mówimy


Rozdział 8. POSTAWY I ZMIANA POSTAW: WPŁYWANIE NA MYŚLI I UCZUCIA

Komunikaty perswazyjne i zmiana postaw
Jak uodpornić ludzi na zmianę postawy
Kiedy na podstawie postaw można przewidywać zachowania


Rozdział 9. PROCESY GRUPOWE

Grupa niespołeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób znajduje się w tym samym miejscu, w tym samym czasie, lecz nie współdziała ze sobą

Grupa społeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób współdziała ze sobą oraz współzależy od siebie w tym sensie, że w zaspokajaniu potrzeb i osiąganiu celów musi na sobie polegać

Stosowanie gróźb i skutki komunikowania się


Rozdział 11. ZACHOWANIA PROSPOŁECZNE: DLACZEGO LUDZIE POMAGAJĄ INNYM

Geneza zachowań prospołecznych
Indywidualne przesłanki zachowań prospołecznych
Sytuacyjne determinanty prospołecznego zachowania


Rozdział 13 UPRZEDZENIA: PRZYCZYNY I LEKARSTWA

Zdefiniowanie uprzedzeń, stereotypizacji i dyskryminacji
Przyczyny uprzedzeń
Sposób w jaki się dostosowujemy: reguły normatywne.
Jak można osłabić uprzedzenia?

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0