Najczęściej specjaliści CSR wywodzą się z działów HR lub PR. Ale jest i tak, że osoby odpowiadają za CSR w obrębie swojej komórki, na przykład dziale logistyki, zakupów. W sieci można znaleźć w charakterystykę osoby zajmującej się biznesem odpowiedzialnym społecznie. Jedna z najczęściej powtarzających się umiejętności to umiejętności komunikacyjne.
Umiejętności komunikacyjne podobnie jak wiele innych umiejętności można doskonalić chociażby uzupełniając wiedzę teoretyczną.
Chcąc uzupełnić wiedzę o komunikowaniu się i lepszym rozumieniu ludzkich zachowań polecam książkę: Psychologia Społeczna serce i umysł Elliota Aronsona, Timothy D. Wilsona, Robina M. Akerta.
To „gruba” (;-)) książka, którą warto przeczytać całą, ale jeśli ktoś nie ma ochoty, czasu, cierpliwości (niepotrzebne skreślić) to proponuję przeczytać poniżej wybrane rozdziały.
W skrócie przedstawiłem, co między innymi zawierają kolejne rozdziały książki.
Rozdział 3. DYSONANS POZNAWCZY A POTRZEBA PODTRZYMYWANIA SAMOOCENY
Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości.
3 czynniki warunkujące pojawienie się dysonansu w związkach międzyosobowych:
1. jak wykonujemy zadania w porównaniu z drugą osobą
2. jak bliskie kontakty z nią utrzymujemy
3. jakie znacznie ma dla definiowania naszego ja dane „zadanie”
Rozdział 5. SPOSTRZEGANIE SPOŁECZNE: JAK DOCHODZIMY DO ROZUMIENIA INNYCH LUDZI
Teoria atrybucji – określenie sposobu, w jaki ludzie wyjaśniają przyczyny tak swego zachowania jak i zachowań innych ludzi
Atrybucja wewnętrzna wnioskowanie, że jakaś osoba zachowała się w określony sposób ze względu na swe właściwości, postawy, charakter czy osobowość
Atrybucja zewnętrzna wnioskowanie, że ktoś zachowa się w określony sposób ze względu na właściwość sytuacji, w której się znalazł (założenie -większość ludzi zachowało by się podobnie w tej sytuacji
Rozdział 6. ROZUMIENIE SIEBIE. W JAKI SPOSÓB POZNAJEMY SAMYCH SIEBIE
4 strategie autoprezentacji, którymi posługujemy się w codziennym życiu:
1) ingracjacja – schlebianie i wychwalanie jakiejś osoby, często o wyższym statusie i próba wzbudzenia w niej sympatii do siebie (komplementy, przytakiwanie, wyrażanie współczucia…)
2) promowanie siebie – opisywanie własnych talentów i manifestacja swojej wiedzy, w celu wywarcia pozytywnego wrażenia na innych
3) pławienie się w cudzej chwale – dążenie do poprawienia swojego wizerunku przez wiązanie się z ludźmi, którzy odnieśli sukces, mają talent lub są sławni (kibice mawiają „wygraliśmy” i „oni przegrali”)
4) kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki (połączenie atrybucji w służbie Ja i kierowania wrażeniem) – tworzenie utrudnień, które zmniejszają prawdopodobieństwo sukcesu (alkohol, brak wysiłku lub treningu, nieprzespana noc) lub wymyślanie gotowych usprawiedliwień na wypadek porażki (własna nieśmiałość, zły nastrój, lęk egzaminacyjny, dolegliwości fizyczne) – kreowanie usprawiedliwień może mieć zły wpływ na nasze działanie, faktycznie stając się przyczyną porażki.
Rozdział 7. KONFORMIZM: WPŁYWANIE NA ZACHOWANIE
Informacyjny wpływ społeczny: wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ spostrzegamy te osoby jako źródło informacji, dające wskazówki dla naszego zachowania;
Prywatna akceptacja: dostosowanie się do zachowania innych ludzi bez prawdziwego przekonania o tym, że to, co oni robią lub mówią jest słuszne (czyli ludzie zaczynają wierzyć w definicję sytuacji, której nauczyli się od innych)
Publiczny konformizm: dostosowanie się publiczne do zachowania innych ludzi, bez konieczności wiary w to, co robimy lub mówimy
Rozdział 8. POSTAWY I ZMIANA POSTAW: WPŁYWANIE NA MYŚLI I UCZUCIA
Komunikaty perswazyjne i zmiana postaw
Jak uodpornić ludzi na zmianę postawy
Kiedy na podstawie postaw można przewidywać zachowania
Rozdział 9. PROCESY GRUPOWE
Grupa niespołeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób znajduje się w tym samym miejscu, w tym samym czasie, lecz nie współdziała ze sobą
Grupa społeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób współdziała ze sobą oraz współzależy od siebie w tym sensie, że w zaspokajaniu potrzeb i osiąganiu celów musi na sobie polegać
Stosowanie gróźb i skutki komunikowania się
Rozdział 11. ZACHOWANIA PROSPOŁECZNE: DLACZEGO LUDZIE POMAGAJĄ INNYM
Geneza zachowań prospołecznych
Indywidualne przesłanki zachowań prospołecznych
Sytuacyjne determinanty prospołecznego zachowania
Rozdział 13 UPRZEDZENIA: PRZYCZYNY I LEKARSTWA
Zdefiniowanie uprzedzeń, stereotypizacji i dyskryminacji
Przyczyny uprzedzeń
Sposób w jaki się dostosowujemy: reguły normatywne.
Jak można osłabić uprzedzenia?