Największy wpływ na atmosferę ma szef

Serwis Szybkopraca.pl, w okresie maj-czerwiec 2011, przeprowadził badanie dotyczące opinii Polaków na temat atmosfery w pracy. Największy wpływ na samopoczucie pracowników ma system wynagradzania i awansu, szef oraz współpracownicy.  Wyniki pokazały, że 34 proc. ankietowanych uznało atmosferę w pracy za złą, a tylko 10 proc. za bardzo dobrą.


Raczej niezadowoleni

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Szybkopraca.pl pokazują, że zaledwie 10 proc. ankietowanych uznało atmosferę w swojej pracy za bardzo dobrą. Taki sam odsetek respondentów uważa, że czuje się dobrze w miejscu pracy. Z kolei 20 proc. osób biorących udział w ankiecie zadeklarowało przeciętną atmosferę w swojej pracy. Najwięcej osób stwierdziło, iż atmosfera w ich pracy jest zła, a 26 proc. uznało ją za nie do zniesienia.




Wpływ na zaangażowanie

Nasze niezadowolenie ma wpływ na zaangażowanie, które wkładamy w swoją pracę. Największa część ankietowanych przyznała, że atmosfera w pracy może powodować frustrację. Na tę odpowiedź wskazało 46 proc. respondentów. 26 proc. ankietowanych uznało, iż atmosfera jest kluczową sprawą. Mniej osób uważa, że atmosfera w pracy wpływa tylko na stosunki między pracownikami, nie zaś na zaangażowanie (18 proc.). Natomiast dla najmniejszej ilości ankietowanych atmosfera w pracy nie ma żadnego znaczenia (7 proc.).



Co wpływa na atmosferę?

Okazuje się, że najważniejszym czynnikiem budującym atmosferę w pracy jest szef. Na tę odpowiedź wskazało 70 proc. ankietowanych. Potwierdza to jak ważne są umiejętności interpersonalne i kwestia zarządzania zespołem.

Kolejną ważną przyczyną, która ma wpływ na budowanie atmosfery w firmie, są współpracownicy. W tym przypadku kluczowa jest więc jakość komunikacji, odpowiedni dobór zespołu i chęć współpracy. Ważne są stosunki panujące w poszczególnych zespołach oraz pomiędzy osobami wspólnie dzielącymi pokój.

59 proc. respondentów uznała system wynagradzania i awansu za ważny czynnik wpływający na atmosferę w pracy. Klarowna polityka płacowa i jasna ścieżka kariery pozwala pracownikowi na planowanie swojego rozwoju zawodowego. Buduje to nie tylko poczucie bezpieczeństwa, ale też pozytywnie wpływa na motywację.

Sytuacja finansowa firmy jest ważna dla 27 proc. ankietowanych. Ważne jest więc to, jakie informacje na temat firmy docierają do pracujących w niej osób. Niepokój powodują najczęściej zmiany kadrowe, obcinanie pensji i inne zarządzenia świadczące o tym, że sytuacja w przedsiębiorstwie ulega zmianie.

Własne zachowanie było znaczące dla 22 proc. ankietowanych. Wynik świadczy o tym, iż winy w złej atmosferze doszukujemy się częściej u szefa i innych pracowników niż u siebie.

Najmniejszy wpływ na atmosferę mają organizowane przez firmy spotkania i imprezy integracyjne. Często zdarza się, że planuje się je w czasie wolnym od pracy. Przez to pracownicy mogą poświęcić mniej czasu na odpoczynek w domu i spotkania z osobami spoza firmy.

Ankietowani mogli zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź, dlatego wyniki nie sumują się do 100.



Gotowi na odejście

Warto zwrócić uwagę na odpowiedzi związane ze zwolnieniem z pracy z powodu złej atmosfery. 70 proc. respondentów stwierdziła, iż może to być przyczyną odejścia, nawet jeśli nie mamy innej propozycji zatrudnienia. Takiego rozwiania nie akceptowało 28 proc. respondentów, którzy uważają, że można zwolnić się ze względu na atmosferę, ale pod warunkiem przejścia do innej firmy. Tylko 2 proc. osób stwierdziło, że nie może to być przyczyną dobrowolnej rezygnacji z pracy.



Źródło: Szybkopraca.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0