Zdaniem pracowników z Wielkiej Brytanii pracodawcy oferują zbyt mało możliwości doskonalenia zawodowego. Co ciekawe, ich zdaniem pracodawcy nie sprzyjają rozwojowi nawet w sytuacji, gdy pracownik zdecyduje się na samodzielne sfinansowanie edukacji lub poświęcenie swojego czasu wolnego. Do takich wniosków prowadzą wyniki projektu badawczego dotyczącego stosunku pracowników do szkoleń zrealizowanego w latach 2008 – 2011 na zlecenie HE@Work (wchodzącego w skład Middlesex University’s Institute for Work Based Learning).
Oto wybrane wyniki badania:
– więcej możliwości rozwoju chciałoby mieć 77 % badanych,
– 9 na 10 badanych uznało szkolenia za kluczową formę rozwoju (w szczególności szkolenia realizowane w miejscu pracy),
– około 83 proc. badanych rozważyłoby możliwość dokształcania się w domu jeśli zaistniałaby taka potrzeba,
– aż 72 proc. rozważyłoby partycypowanie w finansowaniu własnej edukacji.
Motywacja do udziału w szkoleniach
Czasem pracodawcy obawiają się, że pracownicy chcą doskonalić umiejętności po to, aby zmienić obecne stanowisko i odejść do konkurencji. Tymczasem tylko co czwarty badany (22%) postrzega szkolenie jako atut umożliwiający zmianę pracy. Połowa badanych (51%) zasygnalizowała, że przez udział w szkoleniu czuje się bardziej wartościowym pracownikiem, a w przypadku 44% motywacją do doskonalenia umiejętności jest chęć osiągnięcia większej efektywności na obecnym stanowisku.
Taka sytuacja nie dziwi profesora Simona Roodhosue’a z Middlesex Universtiy’s Institute for Work Based Learning: – Nie jest niespodzianką to, że pracownicy chcą doskonalić swoją wiedzę i umiejętności, a otrzymanie takiej możliwości sprawia, że czują się dowartościowani. Zaskoczeniem jest natomiast to, że tak wiele osób wyraża chęć współfinansowania edukacji, a także poświęcenia swojego prywatnego czasu (na przykład na naukę w domu).
* w ramach projektu zrealizowano 4 badania on-line (odbywały się w styczniu i lutym w latach 2008-2011). Co roku uczestniczyło w nim ponad 4 000 osób zatrudnionych w firmach reprezentujących różne branże i w większości zatrudniających ponad 2000 pracowników.
Źródło: Middlesex University in London