Komunikowanie warunków pracy

Pracodawcy inicjując proces rekrutacji starają się pozyskać odpowiednich pracowników na wolne stanowiska. Podejmują więc różne działania mające wpłynąć na ilość i jakość aplikacji. Do takich działań należą m.in.:  wprowadzanie strategii employer brandingu, programy referencyjne. Wszystko po to, aby aplikacje jak najlepiej odpowiadały wymaganiom stanowiska pracy.



RIP a rekrutacja

Zdarza się jednak, że firmom za bardzo zależy na pokazaniu wyłącznie pozytywnych aspektów pracy, żeby zyskać miano dobrego pracodawcy. Czasami owe działania mogą wprowadzać kandydata w błąd, ponieważ tworzą iluzję idealnych warunków. Pracodawcy zapominają jak ważne jest obiektywne ukazanie warunków, czyli podawanie Realistycznych Informacji o Pracy. Innymi słowy przedstawienie możliwości, wyzwań zawodowych, ale też trudnych momentów, jakich może doświadczyć pracownik. Z założenia przekazywanie realistycznej informacji o pracy ma na celu ułatwienie kandydatowi decyzji o tym, czy chce pracować na danym stanowisku i w danej firmie.

Błędnym jest przeświadczenie, że przekazywanie realistycznej informacji o pracy wywrze negatywny wpływ na proces rekrutacji. Przeświadczenie to może wynikać z obaw, że stosując się do tej zasady otrzymamy dużo mniejszą ilość aplikacji. W pewnym sensie obawy te są słuszne, ponieważ informowanie kandydata o rzeczywistych warunkach pracy jest narzędziem, które pozwala kandydatowi dokonać wstępnej selekcji ofert, na które aplikowanie rozpatruje.

RIP a retencja pracowników

Mogłoby się więc wydawać, że jest to narzędzie nieskuteczne w kontekście pozyskiwania kandydatów, jednak przynosi zdecydowaną korzyść na rzecz utrzymania pracowników w organizacji.

Przykładem może być sytuacja firmy, w której fluktuacja nowych pracowników działu sprzedaży wynosiła 70% już w początkowym okresie ich pracy. Zidentyfikowano, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na tak wysoki poziom fluktuacji było przekazywanie nierealistycznych informacji o pracy jeszcze na etapie rekrutacji.

Pracownik, któremu firma zaprezentowała pełen obraz pracy ma świadomość tego, że został uprzedzony również o negatywnych jej aspektach. Nie dochodzi wtedy do sytuacji  zawiedzionych oczekiwań, a w konsekwencji rozczarowania pracą w pierwszym okresie zatrudnienia.

Źródło: Joseph P. Murphy, Shaker Consulting Group

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0