Zapanuj nad emocjami w firmie

„J can’t get no satisfaction” – w takiej formie Rolling Stones w latach 60-tych XX wieku przedstawili genezę złości. Muzycy w trafny sposób wyrazili to, co od lat potwierdzają badania: gdy z jakichś przyczyn nie otrzymujemy tego, czego oczekujemy – reagujemy zdenerwowaniem, irytacją, złością, a w konsekwencji także agresywnym zachowaniem.


Sprawdź, czy jest w Twojej firmie

Ironiczne uwagi, złośliwe riposty, chamskie żarty, porównania z innymi, nakazy, ukryte groźby – takie formy może przybierać w firmie komunikacja, u podstaw której leży niewyrażona irytacja i złość. W sposób zakamuflowany, ironiczne uwagi mają największą moc niszczącą. – Są toksyczne, bardzo trudno na nie reagować, ponieważ są wyrażane „nie wprost”. Nadawca takich złośliwych treści często wypiera się, że podszyte są sarkazmem – zaznacza Marek Małkowicz, dyrektor zarządzający INTEGRA Consulting, który podczas szkoleń często spotyka się z tematem negatywnych emocji.

Zastanów się, czy i w twojej firmie spotykasz się z tego typu komunikatami, np.:

  • Czy wreszcie wysłałaś to pismo?”
  • „Niektórzy nie są na tyle inteligentni, by to zrozumieć”
  • „Są wśród nas tacy, którym nie do końca zależy na sukcesie tego projektu”
  • „Ile razy mam Ci powtarzać, że…”
  • „Głupi by zrozumiał, a Ty masz z tym problem”
  • „Gdybyś się bardziej postarał, to może teraz nie musielibyśmy tak długo nad tym siedzieć”
  • „Jeśli jeszcze raz popełnisz błąd, inaczej o tym porozmawiamy”
  • „Zastanawiam się, czy podczas rozmowy kwalifikacyjnej też byłeś taki mądry…”
  • „Geniuszem to ty nie jesteś”
  • „Kasia z działu IT zrobiła to wczoraj w dwa razy krótszym czasie, a ty?”.

Agresja werbalna często wyraża się w wulgarnym słownictwie. Przejawia się też  w łatwo wyrażanych ocenach i uogólnieniach, np.:

  • Ty jesteś…
  • Ty zawsze ….
  • Ty nigdy…
  • Widzę, że nie potrafisz jednak…


Pamiętaj, że możesz mieć do czynienia także z agresją niewerbalną:

  • podniesiony głos,
  • krzyk,
  • przewaga fizyczna,
  • przyszpilanie wzrokiem,
  • przepychanie się.


Jeszcze więcej o złości

Kiedy pojawiają się reakcje agresywne? W sytuacjach poczucia presji, zagrożenia i przy chęci rewanżu, mogą być też sposobem manipulowania innymi czy osiągania swoich celów właśnie poprzez presję i nacisk.

  • Gdy w firmie brakuje standardów i zasad współpracy, pracownicy w sposób spontaniczny załatwiają sprawy pomiędzy sobą;
  • Gdy w zespole pracowników znajdują się osoby, które mają tendencje osobowościowe do bezpośredniego wyrażania swoich negatywnych emocji;
  • To przejaw naszej bezradności, gdy nie możemy dostać tego, czego oczekujemy.


Naucz się panować nad złością

– Kiedy nie potrafimy wyrazić złości i nad nią zapanować, wówczas przeradza się ona w agresję. Zdarza się, że nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nasza reakcja w trudnej sytuacji może być tak gwałtowna – dopiero kiedy do niej dochodzi, przekonujemy się, że jednak nie udało nam się zahamować negatywnych emocji – wyjaśnia coach i trener Marek Małkowicz z INTEGRA Consulting. Wyrażane muszą być nie tylko emocje pozytywne. Paradoksalnie także te negatywne uczucia muszą znaleźć swoje ujście – nie wyrażając swojego niezadowolenia, narażamy się bowiem na kumulację gniewu, której skutkiem może być niekontrolowany wybuch. Ważna jest więc świadomość przeżywanej złości.


Jak radzić sobie z zachowaniami agresywnymi? Oto kilka wskazówek:

  • Unikaj ocen, spróbuj trzymać się faktów

Zamiast powiedzieć: Jesteś do niczego, nie mogę na Ciebie liczyć, nigdy nie wyrabiasz się na czas

Powiedz: Jestem na ciebie zły, bo zobowiązałeś się do przygotowania tego podsumowania, a jednak nie zrobiłeś tego.

  • Nazwij swoje emocje i powiedz o tym, co czujesz w związku z tą sytuacją, nie obrażaj się:

Zamiast powiedzieć: Wiedziałem, że tak będzie – nic Ci nigdy nie wychodzi,

Powiedz: Jestem bardzo zdenerwowany i zły, że nie powiedziałeś mi wcześniej o swoim problemie.

  • Wyraź swoje oczekiwania i postaraj się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji, np. Wyjaśnij mi, co jest tego przyczyną i ustalmy, co możemy teraz zrobić.
  • Przy kolejnej tego typu sytuacji, staraj się już od początku precyzyjnie określać swoje oczekiwania: ustalaj zasady, wyznaczaj terminy i dokładny zakres zadań. Przedstawiamy również konsekwencje niewykonania zadania (nieformalne konsekwencje: zaufanie lub jego utrata, wdzięczność; formalne: awans, udział w projekcie, podwyżka, premia lub przeciwnie – brak szansy na awans, pozbawienie premii);
  • Gdy dana osoba nie zrealizuje swojej obietnicy czy powierzonego zadania, wtedy jej o tym przypominamy. Kiedy sytuacja się powtórzy, ponownie jej o tym przypominamy, ale tym razem pokazujemy, jak jest to dla nas ważne oraz informujemy o konsekwencjach niedotrzymania umowy, np.: „Ponieważ rozmawialiśmy już 3 razy i zobowiązywałeś się do wykonania zadania i znałeś wszystkie konsekwencje, w tej chwili odbieram Ci możliwość wyboru terminu urlopu.”


Zamień ją w coś pozytywnego

– Nie jest łatwo myśleć o sobie, czy o swoim współpracowniku – złośliwiec. Złość ma to do siebie, że jest emocją, która wyzwala ogromną energię. Nie bez powodu niektórzy z nas, kiedy są zdenerwowani w domu, zaczynają sprzątać, prasować czy kopać ogródek. Postarajmy się wykorzystać taki konstruktywny sposób wyrażania złości na co dzień – radzi Marek Małkowic z firmy doradczo-szkoleniowej INTEGRA Consulting.


  • Znajdźcie w firmie miejsce, w którym zawieszony zostanie worek treningowy. Kiedy podniesie się w nas adrenalina i poczujemy, że zaraz może dojść do wybuchu złości, będziemy mogli udać się tam i wyładować negatywne emocje;
  • Pamiętaj o wysiłku fizycznym, uprawianiu sportu lub pracy fizycznej – przed pracą basen, a po pracy – krav maga i kopanie ogródka. Sam przekonasz się, jak szybko pozbędziesz się złych emocji;
  • Poproś szefa o możliwość słuchania muzyki relaksacyjnej i sam zadbaj o to, by słuchać jej np. przed snem;
  • Weź udział w szkoleniu z technik relaksacji – wiele z nich będziesz mógł wykorzystywać w pracy;
  • Graj na instrumentach – i to nie tylko na perkusji i bębnach J Nie tłumacz się, że brak Ci umiejętności. Nigdy nie jest za późno na naukę i nowe hobby.



Źródło: INTEGRA Consulting

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled